Jaki rower wybrać?

W chwili obecnej zastanawiając się nad kupnem roweru mamy do dyspozycji bardzo dużo różnych modeli dostosowanych do konkretnego użytkownika. Na jaki rower powinniście się zdecydować? W naszym artykule pomożemy rozwiązać wam ten trudny dylemat.
Zanim dokonamy zakupu interesującego nas roweru, warto zapoznać się z jego rodzajami i określić nasze preferencję. Przede wszystkim musimy określić nasz styl jazdy oraz ile czasu spędzamy na dwóch kółkach. Może okazać się, że tańszy model w pełni zaspokoi nasze oczekiwania i tym samym wykluczy niepotrzebny wydatek kilku tysięcy. Producenci co roku tworzą nowe konstrukcje, dzięki temu wybór staje się coraz trudniejszy, głównie ze względu na sporą liczbę różnorodnych modeli. W naszym poradniku przedstawiamy najpopularniejsze z nich, określając przy okazji ich zastosowanie.

Rowery górskie


Rowery górskie są jednymi z najchętniej wybieranych, dlaczego? Przede wszystkim cechuje je duża uniwersalność, która pozwala poruszać po drogach utwardzonych jak i po górskich szlakach. Ceny takich rowerów rozpoczynają się od kilkuset złotych, a kończą nawet na kilkudziesięciu tysiącach. Osoby mniej zaawansowane powinny celować w przedział cenowy między 1000 a 2000 zł. Za taką kwotę otrzymamy solidny sprzęt, który pozwoli na spokojne poruszanie się po górskich szlakach. Zaznaczamy, że te rowery przygotowane zostały z myślą o amatorach, używanie takiego sprzętu na trudnych, technicznych odcinkach może okazać się niebezpieczne i prędzej czy później doprowadzi do uszkodzenia takiego roweru. Jak dobrze wybrać rower? Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na jakość wykonania ramy - w tym przedziale cenowym otrzymamy aluminiowe konstrukcje, które są dość wytrzymałe, jednak ich minusem jest wysoka waga.

Niezwykle ważny jest amortyzator, odpowiadający za tłumienie wszystkich nierówności. Nie zapominajmy również o kołach, które z założenia powinny być wytrzymałe. Tańsze modele będą miały słabe jakościowo obręcze i piasty, które będą wymagały częstszego serwisu. Jeśli chodzi o opony to jak wiadomo odpowiadają one za przyczepność do podłoża. Ich ceny nie są zawrotne, dlatego jeśli w waszym rowerze nie ma dobrych opon, to niewielkim kosztem można je szybko wymienić. Pozostały osprzęt - jak napęd, kierownica czy mostek to teoretycznie sprawa drugorzędna. Producenci często chcą zachęcić nas lepszym napędem kosztem gorszego widelca czy ramy, jednak jest to praktyka, którą dostrzec możemy coraz rzadziej.
Do czysto rekreacyjnych zastosowań polecamy również nieco droższe konstrukcje w przedziale 2000-3500 tys zł. W takim przypadku dostaniemy naprawdę dobry osprzęt, ramę, koła jak i widelec. Jeśli chcecie amatorsko wystartować w wyścigach to droższy rower spisze się tutaj dość dobrze i na pewno nie zaskoczy was niespodziewaną usterką. Jeśli mówimy o maratonach to powyżej 3500 tys dostaniemy modele przystosowane do tego typu jazdy. Jazda w trudniejszym terenie nie będzie żadnym problemem, odpowiednio serwisowany sprzęt posłuży wam kilka dobrych lat.

Jeszcze jednym dylematem jaki mamy do rozwiązania jest wybór odpowiedniego rozmiaru koła. Obecnie mamy do dyspozycji 3 rozmiary kół: 26/27,5 oraz 29. Każdy z nich został przygotowany z myślą o innej grupie użytkowników. Najmniejszy rozmiar 26 cali powoli odchodzi do lamusa i oferowany jest już tylko w niższych modelach. Plusami tego rozmiaru jest duża zwrotność oraz nieco niższa waga od pozostałych. Z racji tego, że coraz rzadziej oglądamy 26 calowe rowery, maleje tym samym liczba części zamiennych. Dlatego jeśli planujecie ewentualne modyfikacje to warto zastanowić się nad nieco większym rozmiarem.

Koło w rozmiarze 27,5 czy potocznie mawianym 650B jest obecnie jednym z najpopularniejszych. Posiada ono właściwości mniejszego koła, czyli jest bardzo zwrotne, a także pozwala na łatwiejsze rozpędzenie roweru. Testy potwierdziły, że różnica jest zauważalna, dlatego jest to rozmiar mający przyszłość. Wybór części jest ogromny, dlatego dostanie nowych kół czy opon nie będzie stanowiło problemu. Rowery te są nieco droższe, jednak ich duża uniwersalność i zwrotność dostarczy wam wiele frajdy w terenie.

Równie popularne są twentyninery oparte o 29 calowe koła. Są one chętnie wybierane przez maratończyków oraz kolarzy ścigających się w Cross Country. Duże koła pozwalają łatwo rozpędzić go do pożądanej prędkości. Niestety wszystko ma swoje minusy, tutaj największym jest ograniczona zwrotność. Jeśli lubicie jazdę w ciasnych zakrętach to ten rozmiar może was nieco rozczarować. Koła 29 cali mogą nie być odpowiednie dla dzieci jak i osób o mniejszym wzroście. Wtedy polecamy wam wybór mniejszego rozmiaru, który sprawi, że jazda będzie zdecydowanie bardziej efektywna.

Rowery szosowe

Jeszcze do niedawna panował stereotyp, że rowery szosowe są przeznaczone dla bardziej zaawansowanych użytkowników. Nic bardziej mylnego! Sukcesy naszych kolarzy - Michała Kwiatkowskiego oraz Rafała Majki, doprowadziły do popularyzacji tej odmiany kolarstwa. Wielu dużych producentów takich jak Kross, Romet czy Merida oferują w bardzo przystępnych cenach rowery przeznaczone do jazdy po drogach utwardzonych. Czym charakteryzuje się rower szosowy? Przede wszystkim posiada geometrię zapewniającą nam bardziej pochyloną pozycję, która pozwala na wygodną jazdę przez wiele kilometrów. Na naszą pozycję wpływa również kierownica typu baranek będąca niezbędnym elementem każdego roweru szosowego.

Początkowo możecie odczuwać dyskomfort, jednak z każdym kilometrem odczujecie wyraźną różnicę. Za szybkość i lepszą trakcję odpowiadają wąskie opony i koła w rozmiarze 28 cali. Dzięki nim będzie nam się zdecydowanie łatwiej poruszało po utwardzonych drogach, dlatego właśnie rowery te mają wyraźną przewagę nad swoimi górskimi odpowiednikami.  Amatorzy szosowej jazdy mogą znaleźć rower dla siebie już od 2 tysięcy złotych. W porównaniu do zawodowych modeli jest to cena atrakcyjna. W tej kwocie osprzęt jest solidny i nie będzie sprawiał wam kłopotów. To idealna opcja żeby poczuć się jak zawodowy kolarz!

Rowery miejskie

Dojeżdżacie rowerem do pracy? Idealną propozycją w tym wypadku jest rower miejski, który oferuje wygodną pozycję i niecodzienny design. Komfort jest tutaj najważniejszym aspektem, a zapewnia go wygodne siodełko oraz geometria ramy. Do dyspozycji mamy 2 typy rowerów miejskich: o geometrii klasycznej - przystosowanej dla mężczyzn, gdzie górna rura jest umieszczona dość wysoko oraz geometrii damskiej - górna rura jest charakterystycznie ścięta, dzięki czemu panie bez problemu dosiądą swojego roweru. Minusem tych rowerów jest waga często oscylująca w granicach 15 kg. Stalowa konstrukcja jest jednak naprawdę solidna, dlatego nie musicie się obawiać o ewentualne uszkodzenia. Producenci oferują mnóstwo wersji kolorystycznych, dlatego każdy na pewno znajdzie coś dla siebie.

Rowery turystyczne

Popularne „turystyki” to propozycja dla osób chcących wygodnie podróżować przez wiele kilometrów. Podobnie jak w przypadku rowerów miejskich nasza pozycja jest bardzo wygodna, dzięki odpowiedniej geometrii. Rowery te w swoim wyposażeniu posiadają bagażnik, do którego możemy przymocować większe sakwy. W wielu modelach znajdziemy amortyzator, którego niewielki skok odpowiada za tłumienie nierówności. Rowery te przystosowane są do jazdy bo asfaltowych jak i nieutwardzonych drogach. Jeśli planujecie długie wycieczki to ten typ roweru jest dla was.

Podobne artykuły

Ostatnio dodane artykuły