Data publikacji:

Jakie hantle kupić do domowej siłowni?

Gdyby spróbować wybrać najbardziej uniwersalny sprzęt do ćwiczeń w domu, na jednym z pierwszych miejsc z pewnością znalazłyby się hantle. Te niewielkie obciążniki nie zajmują wiele miejsca, a umożliwiają wykonanie zaskakującą dużej liczby ćwiczeń. Jakie hantle wybrać do domowej siłowni i na co zwracać uwagę podczas zakupu?
W tym artykule dowiesz się:
1. Jakie są zalety ćwiczenia z hantlami.
2. Wady i zalety hantli bitumicznych.
3. Wady i zalety hantli żeliwnych.
4. Jak dobrać gryf.
5. Jakie obciążenie do hantli wybrać.

Dlaczego warto wybrać hantle?

Wybór hantli zamiast klasycznej sztangi ma wiele zalet. Po pierwsze, ćwiczenie z dwoma oddzielnymi obciążeniami jest skuteczniejsze, gdyż ćwiczący musi opanować dodatkową oś ruchu obciążeń, co przekłada się na większe zaangażowanie mięśni. Ponadto nie zachodzi tu efekt wspomagania słabszej ręki tą mocniejszą, więc rozbudujesz ciało równomiernie i nie nabawisz się dysproporcji siłowych.

Najważniejszą zaletą ćwiczeń z hantlami jest jednak bezpieczeństwo
. W ćwiczeniach wymagających unoszenia obciążenia nad głowę lub inne części ciała (np. w wyciskaniu leżąc), nie ryzykujesz przygnieceniem przez sztangę i nie potrzebujesz partnera treningowego do asekuracji. Jeżeli ciężar okaże się nie do pokonania, odrzucisz sztangielki bezpiecznie na bok.

Bitumiczne czy żeliwne?

Do zalet hantli bitumicznych należy głównie cena. Wypełnione betonem, kruszywem lub lepiszczem plastikowe obciążenia są dużo tańsze od żeliwnych, co może być elementem decydującym o zakupie. Dodatkowo w kontakcie z podłogą wyrządzą mniej zniszczeń niż metalowe obciążenia o mniejszej średnicy i ostrych rantach. Ta zaleta ma duże znaczenie np. w małych mieszkaniach, gdzie pokój ćwiczeń jest jednocześnie salonem, kuchnią czy sypialnią
Co więc przemawia za hantlami żeliwnymi? Główną zaleta jest ich wytrzymałość. W odróżnieniu od obciążeń bitumicznych, nie kruszą się i nie pękają łatwo od uderzeń, więc mogą posłużyć przez wiele lat. Jako kolejny plus należy zaliczyć mniejszy rozmiar talerzy, co sprawia, że żeliwne hantle są znacznie mniejsze niż bitumiczne o takim samym ciężarze. Przekłada się to na większą liczbę możliwych do wykonania ćwiczeń oraz łatwość w manewrowaniu hantlami. Warto zwrócić na to uwagę zwłaszcza wtedy, jeśli zamierzasz trenować z bardzo dużymi ciężarami. Czterdziestokilogramowe hantle bitumiczne byłyby wyjątkowo duże i nieporęczne.

Stałe czy regulowane?

Na rynku znajdziesz zarówno hantle jednoczęściowe (stałe), jak i regulowane. Te pierwsze są zazwyczaj niedrogie i dostępne w różnych ciężarach, od 0,5 kg do ok. 10 kg. Świetnie sprawdzają się jako obciążenia do lekkich i ekspresywnych ćwiczeń fitness. Ze względu na ergonomiczne kształty i kauczukową powierzchnię zabezpieczającą podłogę przed porysowaniem, często wybierane są do domowej siłowni. Nadają się jednak głównie dla kobiet, które nie chcą wykonywać typowo siłowego treningu. Komplet hantli o dużej wadze jest zaś bardzo drogi i dostępny jedynie w siłowniach oraz klubach fitness. Zakup wielu hantli o różnym ciężarze do domu nie ma większego sensu.
Z tego powodu najczęstszym wyborem do domowej siłowni są hantle regulowane. Za pomocą obciążeń krążkowych o wadze od 0,5 kg do 5 kg można ustawić dowolne obciążenie, dostosowane do siły ćwiczącego oraz rodzaju wykonywanego ćwiczenia. Choć wymaga to chwili na przełożenie krążków, daje dużą liczbę możliwych kombinacji oraz umożliwia progresowanie poprzez dokładanie ciężaru. Zakup hantli regulowanych jest także bardziej perspektywiczny, gdyż w momencie, gdy staną się zbyt lekkie, wystarczy dokupić dodatkowe krążki o tej samej średnicy otworu wewnętrznego. Ciekawym, acz bardzo drogim rozwiązaniem jest zakup hantli regulowanych z systemem szybkiej zmiany obciążenia, np. Powerblock czy Bowflex.

Gryf gładki czy śrubowy?

Większość dostępnych na rynku gryfów do hantli wyposażonych jest w system śrubowy. To jeden z bezpieczniejszych rodzajów zabezpieczenia krążków, aczkolwiek nieco uciążliwy podczas zmiany obciążenia. Aby dołożyć lub zdjąć obciążenie, każdorazowo trzeba „przekręcić” nakrętką przez cały gwint, co wymaga czasu. W przypadku gładkiego gryfu jest to znacznie szybsze, gdyż wystarczy odbezpieczyć ścisk i zsunąć zabezpieczenie. Niestety, luźna sprężyna lub zbyt lekko zaciśnięty ścisk mogą doprowadzić do zsunięcia się obciążenia, co jest bardzo niebezpieczne.

Średnica gryfu

Dlaczego średnica gryfu jest tak ważna? Przede wszystkim wpływa na wygodę wykonywania ćwiczeń. Zbyt cienki gryf (ok. 24 mm) może przy dużych ciężarach wżynać się w dłonie i nie gwarantować chwytu równie mocnego co rękojeść o średnicy ok. 30 mm. Oprócz tego trzeba wziąć pod uwagę dostępność obciążeń z konkretną średnicą otworu. Nałożenie krążka o zbyt dużym otworze sprawi, że całość będzie się chybotać i utrudniać wykonywanie ćwiczeń. Jeżeli planujesz w przyszłości dokupić dodatkowy sprzęt np. wyciąg, atlas czy sztangę, zadbaj o to, by każdy z nich obsługiwał obciążenia o tej samej średnicy otworu. Dzięki temu użyjesz tych samych krążków obciążenia na wielu stanowiskach i nie będziesz musiał dokupować nowych o innej średnicy.

Jaki ciężar hantli?

Ciężar hantli należy dobrać do:

  • własnego doświadczenia
  • rodzaju wykonywanego treningu
  • możliwości organizmu
Nie ma więc uniwersalnego ciężaru dobrego dla wszystkich. Dla drobnej kobiety wykonującej sesje fitness mogą to być kilogramowe hantelki bitumiczne, zaś dla postawnego mężczyzny kilkudziesięciokilogramowe hantle żeliwne. Dużą uniwersalność zapewni na początek zestaw dwóch hantli regulowanych o wadze 15-20 kg, który będzie dobrym punktem wyjścia na przyszłość. Pamiętaj także, że jeśli braknie ci obciążenia, możesz przełożyć wszystkie obciążenia na jeden gryf i ćwiczyć jednorącz. To być może mało wygodne, ale w awaryjnej sytuacji, zanim zamówisz dodatkowe krążki, sprawdzi się całkiem dobrze.
Autor: Szymon Sonik