Data publikacji:

Jakie opony na zimę?

Gdy bieżnik opon zimowych zbliża się niebezpiecznie do minimalnej zalecanej głębokości wartości 3-4 mm, czas na zakup nowego ogumienia. Co wziąć pod uwagę podczas zakupu, jak dobrać opony do samochodu i jakie znaczenie mają warunki, w których jeździsz. Podpowiadamy, jakie opony na zimę będą najlepsze.

opony zimowe

Jakie opony na zimę – rozmiar opony

Ma pewno zastanawiasz się, jakie opony lepsze na zimę: szersze czy węższe? Na temat rozmiaru opony zimowej powstało wiele mitów. Jeden z nich mówi, że opony na zimę powinny być dużo węższe niż letnie ogumienie. Tymczasem nie dość, że nie jest to konieczne, to na dodatek może być niemożliwe. Każda felga ma własną tolerancję na rozmiar opony i zastosowanie zbyt wąskiego ogumienia może być niebezpieczne. Jeżeli chcesz wiedzieć, jak dobrać oponę do felgi, sprawdź nasze poradniki.

O ile wybór opon węższych o centymetr może mieć sens, to w większości wypadków najlepiej postawić po prostu na ogumienie w takim samym rozmiarze co komplet letni. Rozmiar opony znajdziesz na jej boku. Format 205/45 R16 oznacza:

  • 205 – szerokość opony
  • 45 – profil opony, czyli wysokość ścianek bocznych (45% z 205 mm)
  • R – typ opony (opona radialna)
  • 16 – średnica felgi

Informację o prawidłowym rozmiarze opon znajdziesz także w instrukcji pojazdu lub na etykiecie znajdującej się przy drzwiach kierowcy lub na klapce wlewu paliwa.

Nowe, regenerowane a może używane – jaki opony wybrać na zimę?

Jakie opony na zimę będą najlepsze? Nowe, dobrej jakości opony zimowe są najlepszym wyborem. Zarówno nowe opony klasy premium, średniej, jak i budżetowej w większości testów wypadają lepiej niż używane odpowiedniki w podobnej cenie. Nawet niedrogi komplet, ale od zaufanego producenta, będzie znacznie lepszy niż kilkuletnie opony używane marki premium.

Nieco inaczej wygląda to w przypadku wyjątkowo tanich opon zimowych. Wówczas może się okazać, że mieszanka bitumiczna zastosowana przez mało popularnego producenta jest tak niskiej jakości, że lepiej sprawdzają się jednoroczne, a nawet dwuletnie opony używane z segmentu premium. Chodzi wszak nie tylko o wysokość bieżnika, ale także o właściwości gumy.

Na szarym końcu pozostają zazwyczaj opony regenerowane, tzw. nadlewki. Mają używany rdzeń opony z nowo naniesionym bieżnikiem. Choć wyglądają jak opony nowe, ich jakość pozostawia wiele do życzenia. W większości przypadków mają słabe właściwości jezdne, bywają niebezpieczne i zużywają się w mgnieniu oka.

Jakie parametry opony na zimę?

Typowym błędem w wyborze opon zimowych jest skupienie się na rodzaju bieżnika. Ma on co prawda spore znaczenie, m.in. w skuteczności odprowadzaniu wody spod kół, ale dużo ważniejsze są parametry opony. Zwłaszcza jeżeli jeździsz samochodem ciężkim lub często poruszasz się z autostradową prędkością.

Jakie opony kupić na zimę? Najważniejsze parametry opony to indeksy nośności prędkości i ładowności. Informują o tym, jak duże obciążenie może znieść dana opona oraz jaka jest maksymalna prędkość, do której bezpiecznie rozpędzisz samochód. Budżetowe opony zimowe osiągają niskie ceny bardzo często dlatego, że mają niskie indeksy obu parametrów. Czy to źle? Niekoniecznie. Takie modele sprawdzą się w małych i lekkich autach jako opony zimowe do jazdy po mieście.

Przy wyborze opony zimowej warto zwrócić uwagę na kilka dodatkowych cech. Sprawdź, jaki jest poziom wytwarzanego przez oponę hałasu, jakie generuje opory, jaka jest jej podatność na akwaplanację oraz jak zachowuje się w konkretnych warunkach drogowych. Informacje te znajdziesz w niezależnych testach (m.in. ADAC, Autobild, Auto Zeitung czy GTÜ).

Jak rozpoznać oponę zimową?

Mogłoby się wydawać, że już sama obecność lameli, czyli wąskich nacięć opony, świadczy o tym, że mamy do czynienia z oponą zimową. To charakterystyczna cecha zimówek, która zapewnia im przyczepność na śliskiej nawierzchni. Tymczasem pełnoprawna opona zimowa to nie tylko kształt bieżnika, ale także wiele innych czynników. Jakie zatem opony wybrać na zimę?

Na szczęście od 2012 roku zgodnie z wytycznymi Stowarzyszenia Producentów Opon i Gumy, obowiązującymi w Unii Europejskiej, opony zimowe powinny mieć oznaczenie 3PMSF (three peak mountain snow flake). Jak sama nazwa wskazuje, jest to graficzny symbol przedstawiający górę o trzech szczytach.

Na niektórych oponach znajdziesz jednak zamiast niego symbol M+S. Choć takie opony często sprzedawane są jako zimowe i są do nich całkiem podobne, wcale nie muszą mieć charakterystyki zimówek. Oznaczenie M+S (mud and snow) jest jedynie informacją producenta, że opona nadaje się na błotniste i śniegowe warunki, niemniej nie jest to potwierdzone certyfikatami i badaniami. Oznaczenie tego rodzaju znajdziesz często na starych oponach oraz tanich modelach firm o wątpliwym pochodzeniu.

Jakie opony na zimę będą idealne?

Jakie opony na zimę będą więc najlepsze? Te, które będą dostosowane do konkretnych warunków użytkowania. Każdy z modeli opon zimowych ma inną charakterystykę, dlatego niektóre komplety lepiej sprawdzą się na suchej autostradzie, a inne – na górskiej, ośnieżonej drodze. Przed zakupem opon zimowych sprawdź wyniki testów na różnych typach nawierzchni. Wielu kierowców przed sezonem zimowym rozważa także opony wielosezonowe – czy warto je kupić? Jeżeli mieszkasz w miejscu, gdzie opady śniegu są sporadyczne i pokonujesz rocznie niewielkie dystanse, również będą dobrym wyborem.

Autor: Szymon Sonik