Data modyfikacji:

Jedz i chudnij - produkty, które musisz włączyć do swojej diety

O niektórych może usłyszycie po raz pierwszy, niektóre są znane od stuleci. Superfood to grupa produktów, które nie tylko pomogą nam w odchudzaniu, ale dodatkowo mają mnóstwo składników odżywczych, które sprawią, że będziemy zdrowsi i piękniejsi.

Amarantus

Dzięki swoim właściwościom polecany jest w diecie wegańskiej i bezglutenowej. Świetny również dla osób z niedoborem żelaza, i tych dbających o linię. Nasiona amarantusa charakteryzują się wysoką zawartością błonnika oraz bardzo dobrze przyswajalnym białkiem, które zbliżone jest składem do tego zwierzęcego.

Amarantus jest źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które pomagają zmniejszyć ryzyko miażdżycy oraz obniżają poziom cholesterolu. 
Warto dodać, że jest on łatwy i szybki do przyrządzenia. Świetnie sprawdzi się jako główny składnik śniadania. Można jeść go zarówno na słodko, na przykład z owocami, jak również w wersji wytrawnej, z mieszanką warzyw.

Oprócz tradycyjnych ziaren do gotowania, na rynku dostępne są również mąka i olej z amarantusa. Mąkę można wykorzystać do przyrządzenia naleśników, ciast, a nawet chleba. Olej zaś jest świetnym dodatkiem do sałatek.

Cynamon

Jego główną właściwością jest stabilizowanie poziomu insuliny we krwi. Insulina jest hormonem, który odpowiada za metabolizm węglowodanów. Regularne dodawanie cynamonu do potraw pomoże ustabilizować jej poziom, a co za tym idzie, zmniejszyć apetyt oraz zlikwidować nagłe napady głodu. Cynamon wspomaga pracę nerek i oczyszcza organizm z toksyn. Zalecana dawka dzienna to jedna łyżeczka. Przyprawa świetnie komponuje się z jabłkami, albo jako dodatek do kawy czy koktajli. Choć kojarzy się główne ze słodkimi potrawami, można nim przyprawiać także mięsa, lub na jego bazie przyrządzić wytrawny sos. 

Kawa

Jej głównym składnikiem jest kofeina, która pobudza i hamuje łaknienie. Dodatkowo jest świetnym antyoksydantem, co oznacza, że chroni nas przed wolnymi rodnikami. Osoby pijące kawę 45 minut przed treningiem, mają większą motywację, mogą ćwiczyć dłużej i spalają więcej tkanki tłuszczowej.

Kawę powinniśmy pić bez żadnych dodatków. Cukier i śmietanka nie tylko zwiększają jej kaloryczność, ale również opóźniają jej działanie pobudzające. Nie powinniśmy jednak przesadzać z ilością kawy w ciągu dnia, dwie filiżanki to maksimum, jakie możemy wypić. Kawa potrafi działać odwadniająco, a zatem po jej wypiciu najlepiej nawodnić się kilkoma szklankami wysoko zmineralizowanej wody. Nie jest polecana kobietom w czasie menopauzy i osobom z problemami serca.

Cukier 

Każdy wie, że biały cukier jest szkodliwy dla naszego zdrowia. Jest źródłem pustych kalorii, a jego wysokie spożycie może przyczynić się do zachorowania na cukrzycę typu II. Dlatego jego obecność w diecie powinniśmy ograniczyć do minimum, lub wybrać jego zamiennik, jakim jest ksylitol, czyli cukier brzozowy. Jedyne, co łączy te dwa cukry, to wygląd i smak. Ksylitol zawiera około 40% miej kalorii niż cukier biały. Używając go, nie jesteśmy narażeni na odkładanie tkanki tłuszczowej oraz występowanie próchnicy. Ksylitol był przebadany przez Światową Organizację Zdrowia (WHO), która uznała go za bezpieczny dla ludzi.

Warto dodać, że cukier brzozowy można poddawać obróbce termicznej, czego nie można robić z innymi słodzikami. Dlatego świetnie nada się do przyrządzenia “odchudzonej” wersji naleśników, ciast oraz lodów. Jeśli wcześniej go nie stosowaliśmy, powinniśmy wprowadzać go do swojej diety stopniowo, aby uniknąć przykrych dolegliwości żołądkowych.Dzięki temu, z czasem nasz organizm przyzwyczai się do wytwarzania większej ilości enzymu trawiącego ksylitol.

Ocet jabłkowy

W czasie świąt czy ważnych uroczystości rodzinnych, jesteśmy narażeni na spożywanie dużej ilości posiłków, szczególnie ciężkich i tłustych. By nie zaprzepaścić swojej diety, można zastosować ocet jabłkowy. Jest on polecany tylko w awaryjnych sytuacjach, kiedy czeka nas obfity, wysokotłuszczowy posiłek. Nie możemy o nim myśleć jako o produkcie wspomagającym odchudzanie, lecz jako składniku, który ogranicza wchłanianie tłuszczów z pożywienia. 

Mimo wszystko, nawet w czasie odchudzania nie powinniśmy jednak całkowicie z nich rezygnować. Warto pamiętać, że to właśnie one pomagają wchłaniać witaminy, a ich słaba przyswajalność może odbić się na naszym zdrowiu. Jednak stosowanie tej metody sporadycznie, w wyjątkowych sytuacjach, nie powinno niekorzystnie wpłynąć na nasze zdrowie. Na 45 minut przed głównym, wysokotłuszczowym posiłkiem, możemy zjeść sałatkę z łyżką octu jabłkowego. To w dużym stopniu zmniejszy wchłaniany przez nasz organizm tłuszcz z pożywienia.

Olej kokosowy

Jeśli jesteśmy na diecie, raczej unikamy smażenia. Nie jest to jednak konieczne, o ile wybierzemy odpowiedni tłuszcz. Oliwa z oliwek czy olej lniany, mimo swoich prozdrowotnych właściwości, nie powinny być poddawane obróbce termicznej. Dobrą alternatywą dla nich jest olej kokosowy, który możemy wykorzystać także poza kuchnią. Dzięki swoim właściwościom wspomaga proces odchudzania, a przy stosowaniu zewnętrznym - dobrze wpływa na wygląd skóry i włosów. 

Możemy na nim smażyć, gotować, dusić, lub smarować nim pieczywo. Po jego spożyciu tłuszcz zostaje wykorzystany do produkcji energii i nie zmienia się w tkankę tłuszczową. Olej kokosowy jest źródłem wielu witamin, m.in witaminy B,C,E i kwasu foliowego, oraz posiada “dobry” cholesterol HDL. Możemy go wykorzystać do produkcji peelingów, maseczek do włosów, maści na rozstępy, kremu na zmarszczki czy balsamu do ust.

Pieprz cayenne

Wystarczy jedna łyżeczka dziennie, by poprawić swoją odporność i polepszyć wyniki w odchudzaniu. Pieprz cayenne zawiera kapsaicynę, która jest odpowiedzialna za ostry smak przyprawy. Zwiększa ona termogenezę oraz przyspiesza metabolizm. Można dodawać go do sosów i zup lub marynować w nim mięso. Warto, by pieprz cayenne znalazł się w posiłku przed treningowym, co pomoże spalić więcej tkanki tłuszczowej. Równie ważną właściwością kapsaicyny jest wspomaganie układu odpornościowego i pokarmowego.

Pieprz cayenne warto stosować w czasie przeziębienia, ponieważ rozgrzewa i pomaga w udrożnieniu zatkanego nosa. Ponadto wspomaga proces trawienia, likwiduje wzdęcia, a dzięki swoim właściwościom bakteriobójczym, może zapobiegać zatruciom. 

Yerba Mate

Napój przyrządzony z tej egzotycznej rośliny najbardziej znany jest ze swoich możliwości pobudzających. Jednak jej regularne stosowanie może dodatkowo pozytywnie wpłynąć na wiele aspektów naszego zdrowia. Jest źródłem wielu witamin, zmniejsza ryzyko występowania miażdżycy, podnosi odporność i poprawia pracę serca. Yerba mate przyspiesza przemianę materii, oczyszcza organizm z toksyn i usuwa zbędną wodę z organizmu. 
W czasie odchudzania może występować wiotczenie skóry, skóra staje się mniej elastyczna, co powoduje powstanie zmarszczek. Składniki naparu z yerba mate również pomogą w tych problemach. Przeciwwskazaniami do jej spożywania jest ciąża i karmienie piersią.

Nasiona chia

Nasiona posiadają ogromną ilość błonnika - aż 34g w 100g. Dodatkowo bogate są w wapń i kwasy Omega 3. Można je stosować w diecie bezglutenowej. Składniki zawarte w nasionach mogą przyczynić się do zmniejszenia apetytu i ilości przyjmowanego jedzenia. Polecane są sportowcom, ponieważ w podobny sposób jak napoje izotoniczne, mogą poprawić wydolność fizyczną. Nasiona Chia można dodawać do jogurtu, ryżu, dań mięsnych. Dzięki zdolności wchłaniania wody i tłuszczu, świetnie sprawdzą się jako zagęszczacze koktajli owocowych.

Na rynku można znaleźć również pieczywo z dodatkiem nasion. Taki chleb, mimo sporej zawartości węglowodanów, posiada niski indeks glikemiczny.

Warto przeczytać

co zawiera serotoninę

Co to jest serotonina? Co zawiera serotoninę?

2021-05-08
Serotonina – słynny hormon szczęścia. Jego braki powodują m.in. obniżony nastrój i depresję. Możemy wspierać nasz organizm za pomocą odpowiednich pokarmów. Serotonina – za co odpowiada? Co jeść, by utrzymać w ciele prawidłowy jej poziom? Sprawdzamy.
piołun właściwości

Piołun: właściwości i zastosowanie

2021-05-06
Piołun, zwany również wermutem, absyntem lub psią rutą, to roślina o wielu właściwościach leczniczych. Ma działanie przeciwzapalne i rozkurczowe, reguluje cykle miesiączkowe. Dawniej wierzono, że ma również działanie magiczne. Jakie są właściwości i zastosowanie piołunu? Sprawdź!
kobieta w ciąży

PMS – co to jest? Objawy psychiczne i fizyczne a ciąża

2021-05-06
Drażliwość, ból piersi i podbrzusza, obrzęki, biegunki lub zaparcia – to tylko kilka z ponad 300 opisanych objawów PMS. Co to takiego? PMS, czyli zespół napięcia przedmiesiączkowego, dotyka wielu kobiet w każdym wieku. Na kilka lub kilkanaście dni przed menstruacją samopoczucie fizyczne i psychiczne kobiety może gwałtownie się pogorszyć. Dlaczego kobiety cierpią na PMS? Jak odróżnić go od ciąży? Oto najważniejsze informacje na temat PMS.
witamina e jaka najlepsza

Witamina E. Jaka będzie najlepsza?

2021-05-05
Witamina E to zbiorowa nazwa dwóch grup rozpuszczalnych w tłuszczach związków organicznych o podobnych właściwościach, ale różnej aktywności biologicznej. Są to tokoferole i tokotrienole, a każda z tych dwóch grup posiada alfa-, beta-, gamma- i delta formę ( 8 form łącznie). Alfa-tokoferol posiada najwyższą aktywność biologiczną i najbardziej spełnia ludzkie wymagania. Nowe doniesienia jednak wskazują, że inne formy witaminy E, np. gamma-tokoferol i mieszanki wszystkich ośmiu konstelacji chemicznych, też mają korzystne właściwości zdrowotne. Jak suplementować witaminę E i jaka będzie najlepsza?
czerwone plamy na ciele

Czerwone plamy na ciele: przyczyny i leczenie

2021-05-04
Czerwone plamy na ciele nie tylko szpecą, ale także – w wielu przypadkach, swędzą. Przyczyny ich powstawania mogą być różne – przeczytaj o nich, zanim udasz się do lekarza. Podpowiadamy również, jak można próbować pozbyć się problemu za pomocą domowych metod.
jaki żeń szeń jest najwartościowszy

Właściwości żeń-szenia. Jaki żeń-szeń jest najwartościowszy?

2021-05-03
Suplementy z żeń-szeniem w ostatnich latach zdobyły piorunującą popularność. Warto wiedzieć, że nie jest on niczym nowym – ta wyjątkowa roślina jest wykorzystywana we wschodniej medycynie naturalnej już od tysięcy lat. Na całym świecie można spotkać ją w różnych odmianach. Jednak jaki żeń-szeń jest najwartościowszy?
okulary do okrągłej twarzy

Okulary do okrągłej twarzy. Jakie będą pasować?

2021-05-02
Okulary to niezwykle ważne akcesorium, bez którego osoby mające problem ze wzrokiem nie wyobrażają sobie życia. Co ważne, ich rolą jest nie tylko skorygowanie wad wzroku. Umiejętnie dobrane stanowią ozdobę oraz mogą pomóc wydobyć naszą urodę. Niezwykle ważne jest dopasowanie ich do kształtu twarzy. Pod uwagę brać trzeba jednak również rodzaj szkieł, które będziemy w nich nosić. Dlatego też dziś przedstawiamy okulary do okrągłej twarzy, które sprawią, że będziesz prezentować się doskonale.
rodzaje termometrów

Jakie są rodzaje termometrów i który z nich wybrać?

2021-05-01
Termometry są nieodłącznym elementem naszego życia. Pozwalają one szybko określić stan naszego zdrowia, zdecydować, czy przed wyjściem z domu założyć kurtkę, a także ile jeszcze trzeba czasu rozgrzewać kuchenny piekarnik. Przedstawiamy listę wszystkich rodzajów termometrów wraz z opisem ich przeznaczenia i właściwości.
olej z ostropestu właściwości

Olej z ostropestu: właściwości i dawkowanie

2021-05-01
Olej z ostropestu to doskonały dodatek nie tylko do ulubionych potraw. Z powodzeniem możesz wykorzystać go również w celu poprawy swojego zdrowia oraz kondycji włosów, paznokci i skóry. Sprawdź, jakie zastosowanie ma olej z ostropestu oraz odkryj jego cenne właściwości i sposób dawkowania!
żelazo suplement ranking

Jakie żelazo w suplemetach? Ranking preparatów z żelazem

2021-05-01
Żelazo w ludzkim organizmie odgrywa wiele istotnych ról, a jego niedobór daje o sobie znać bardzo dotkliwie. W dobie popularności suplementów diety, na rynku można znaleźć również preparaty z żelazem dostępne bez recepty. Jak i kiedy warto je stosować? I co najważniejsze, jakie żelazo w suplemencie wybrać? Zobacz ranking polecanych produktów.
elektrolity jakie wybrać

Elektrolity – jakie wybrać? Jak je stosować?

2021-04-28
Choć nieczęsto o nich słyszysz, są cichymi bohaterami twojego organizmu. Elektrolity są niezbędne do zachowania świetnego samopoczucia oraz formy. Dowiedz się, co to są elektotrolity, jakie wybrać i jak je stosować we właściwy sposób.
jak gotować szparagi

Jak gotować szparagi?

2021-04-28
Szparagi to jedno z najzdrowszych i najpyszniejszych warzyw sezonowych – ich popularność cały czas rośnie, a i przepisów przybywa. Jeśli więc do tej pory nie było dane ci ich przyrządzić, koniecznie to zmień. Wyjaśniamy, jak gotować szparagi i czy potrzebny jest do tego specjalny garnek.