Data publikacji:

L-karnityna: opinie, efekty, dawkowanie

Jednym z popularnych środków wspomagających odchudzanie jest L-karnityna: opinie na temat efektów działania aminokwasu wskazują na jego pozytywne właściwości, takie jak zamiana tłuszczu w energię. Zobacz, jak działa i jak dawkować L-karnitynę.

l-karnityna

L-karnityna: opinie. Czy warto brać aminokwas?

Marzysz o pięknej sylwetce? Godziny spędzone na siłowni i zbilansowana dieta nie dają takich efektów, jakich oczekujesz? Z pomocą może ci przyjść L-karnityna. To jeden z najczęściej stosowanych na świecie środków wspomagających odchudzanie.

Zdaniem specjalistów L-karnityna poprawia metabolizm (sprawdź jeszcze inne sposoby na to jak poprawić metabolizm) i przyspiesza spalanie tłuszczu. W Internecie znajdziesz mnóstwo suplementów diety na bazie L-karnityny. Poznaj efekty, dawkowanie i działanie aminokwasu.

L-karnityna: co to?

L-karnityna to aminokwas, który jest wytwarzany przez organizm. Zastanawiasz się, jak działa L-karnityna? Ten związek chemiczny pomaga ciału przekształcić zalegający tłuszcz w energię. Dzieje się to przez przeniesienie kwasów tłuszczowych z krwi do mitochondriów, dzięki czemu zostają przekształcone w energię.

Z tego powodu L-karnityna tak często wykorzystywana jest w leczeniu otyłości i wspomaganiu diet odchudzających. Chętnie jest stosowana jako suplementy dla sportowców.

L-karnityna: efekty dawkowania

Już wiesz, że L-karnityna to niezbędny aminokwas w walce o piękną, umięśnioną sylwetkę. Jednak to nie jedyne właściwości L-karnityny. Efektem dawkowania jest również poprawa wytrzymałości całego organizmu, co jest ważne podczas intensywnego planu treningowego.

L-karnityna i jej działanie pozwoli ci ćwiczyć znacznie dłużej i wydajniej bez oznak zmęczenia. Po treningu nie powinny występować bolesne zakwasy. Dodatkowo L-karnityna ma być również odpowiedzialna za zmniejszenie gromadzenia się odpadów metabolicznych podczas ćwiczeń. Oznacza to, że dzięki dawkowaniu L-karnityny poprawi się twoja wydajność w trakcie treningu, a regeneracja po ćwiczeniach przebiegnie dużo sprawniej.

Przeczytaj również: Czym jest Ashwagandha – dawkowanie, działkowanie, skutki uboczne

L-karnityna: jak działa?

Działanie L-karnityny jest naprawdę szerokie. Jest to naturalna substancja występująca zarówno w żywności, jak i w ludzkim ciele. Jednak nie jest uważana za niezbędny składnik odżywczy. Wszystko dlatego, że organizm sam może go wytworzyć z aminokwasów lizyny i metioniny.

Poziomy L-karnityny gwałtownie wyczerpują się podczas ćwiczeń, a dodatkowa suplementacja ma wspierać wydajność treningu. Osoby trenujące sport lub te, które ćwiczą z myślą o uzyskaniu pięknej sylwetki, potrzebują znacznie więcej L-karnityny, niż jest w stanie sam wyprodukować organizm.

L-karnityna nie tylko zmniejsza akumulację kwasu mlekowego po wysiłku fizycznym, ale także pomaga zachować w mięśniach odpowiedni poziom glikogenu. Dodatkowo dietetyczna L-karnityna może stymulować metabolizm lipidów (czyli wykorzystanie kwasów tłuszczowych jako paliwa).

Badania prowadzone w ostatnich latach przez Department of Medicine oraz Faculty of Medicine pokazują natomiast, że L-karnityna odgrywa decydującą rolę w zapobieganiu uszkodzeniom komórek i korzystnie wpływa na regenerację po wysiłku.

Wiele osób zadaje sobie pytanie, czy warto brać L-karnitynę. Badania pokazują, że regularne stosowanie L-karnityny w znaczny sposób może poprawić jakość twojego treningu, dzięki czemu łatwiej zrzucisz zbędne kilogramy.

L-karnityna: jaka najlepsza?

L-karnityna zbiera wśród sportowców naprawdę dobre opinie. Efekty L-karnityny można zauważyć już po kilku pierwszych treningach, kiedy to w znacznym stopniu zwiększa się wytrzymałość organizmu na ćwiczenia. Dalsze efekty zależą od stylu życia, metabolizmu, intensywności planu treningowego oraz diety.

Po jakim czasie wystąpią efekty regularnego stosowania L-karnityny? Przyjmuje się, że jest to okres od jednego do trzech miesięcy.

Trudno powiedzieć, która L-karnityna jest najlepsza. Wśród konsumentów największą popularnością cieszy się L-karnityna Olimp. To zaufany producent, który w swojej ofercie posiada L-karnitynę do połykania lub ssania.

Suplement diety wzbogacono o  L-ornitynę, L-argininę i chrom, dzięki czemu w kompleksowy sposób wspomaga spalanie tłuszczu. Fanom prostych rozwiązań polecamy L-karnitynę w płynie, którą możesz stosować na kilka minut przed treningiem.

L-karnityna i skutki uboczne

Oprócz wszystkich swoich właściwości L-karnityna to prawdopodobnie jedna z najbardziej bezpiecznych substancji wspomagających odchudzanie dostępnych na rynku. Jest bezpieczna, jeśli okres przyjmowania doustnie nie przekracza 12 miesięcy lub jest stosowana jako zastrzyk pod opieką lekarza.

Do najczęstszych skutków ubocznych regularnego zażywania L-karnityny można zaliczyć „rybi” zapach moczu, oddechu i potu. Niektóre osoby stosujące L-karnitynę skarżą się czasem na nudności, wymioty lub biegunkę. Jeśli skutki uboczne nasilają się, najlepiej zrobić kilka tygodni przerwy w dawkowaniu L-karnityny.

L-karnityna: dawkowanie

Dawkowanie L-karnityny zależy od indywidualnych preferencji. Osobom, którym zależy jedynie o uzupełnienie diety w L-karnitynę, powinny zażywać aminokwas po 1 tabletce 1-2 razy dziennie, pomiędzy posiłkami.

Jeśli jesteś na diecie odchudzającej, zażywaj 1 tabletkę 2-3 razy dziennie. Kiedy brać L-karnitynę? Najlepiej ok. 30 minut przed treningiem.

Przeczytaj także:

Źródło:

  • Brass EP, Hiatt WR, Studies concerning the ergogenic value of protein supply and 1-carnitine in elite junior cyclists, US National Library of Medicine, National Institutes of Health, 1998 Jun;17(3):207-15
  • Drăgan GI, Wagner W, Ploeşteanu E, Studies concerning the ergogenic value of protein supply and 1-carnitine in elite junior cyclists, US National Library of Medicine, National Institutes of Health, 1988 Jul-Sep;25(3):129-32
Autorka: Patrycja Hendzel