Data publikacji:

Łańcuchy śniegowe: jakie wybrać i kiedy używać?

Podstawą bezpiecznej jazdy zimą jest wykorzystanie dobrej jakości opon. W niektórych sytuacjach konieczne będą łańcuchy śniegowe. Zobacz, jakie łańcuchy śniegowe wybrać.

zepsute auto

Łańcuchy śniegowe: kiedy się przydają?

Przygotowanie do sezonu zimowego trzeba rozpocząć od odpowiedzi na pytanie, jakie opony na zimę wybrać. Zdarzają się jednak sytuacje, w których konieczne jest założenie dodatkowo łańcuchów śniegowych.

Gdy droga pokryta jest grubą warstwą śniegu lub lodu, łańcuchy śniegowe mogą być jedynym sposobem na zachowanie trakcji. Ma to duże znacznie zwłaszcza w górach, gdzie drogi mogą być pochylone pod dużym kątem.

Łańcuchy śniegowe w dużym stopniu poprawią przyczepność, nawet jeżeli będą założone tylko na koła jednej osi. Co ważne, chodzi nie tylko o możliwość wyjazdu z zaspy lub wspięcie się na wzniesienie, ale przede wszystkim o możliwość skutecznego hamowania przy zjazdach.

Gdzie trzeba używać łańcuchów śniegowych? W większości przypadków ich użycie jest dobrowolne. Są jednak miejsca, zwłaszcza na drogach górskich, gdzie łańcuchy są obowiązkowe.

Drogi te oznaczone są znakiem C-18 przedstawiającym białe koło z łańcuchami na niebieskim tle. Znaki te obowiązują w Polsce od 1999 roku.

Za granicą, m.in. w Austrii, Szwajcarii, Francji czy we Włoszech, obowiązuje nakaz jazdy w łańcuchach w rejonach podgórskich, gdy drogi pokryte są śniegiem. Co ważne, przepis ten dotyczy także turystów.

Jest też druga strona medalu. Mandat można dostać nie tylko za brak łańcuchów, ale też za… korzystanie z nich. Zabroniona jest jazda w łańcuchach po drogach niepokrytych lodem lub śniegiem, dlatego wjeżdżając na suchy asfalt, pamiętaj o ściągnięciu łańcuchów.

Przeczytaj również: Opony wielosezonowe – czy warto?

Jakie łańcuchy śniegowe wybrać?

Łańcuchy śniegowe, jak sama nazwa wskazuje, najczęściej skonstruowane są ze spiętych łańcuchów okalających oponę oraz stalowej obejmy, która zapobiega zsunięciu się całości z opony.

Najczęściej wykonuje się je ze stali, więc od jej jakości zależy to, czy łańcuchy będą trwałe. Tanie modele mogą się rozciągać, co utrudni napięcie łańcuchów i może doprowadzić do ich zniszczenia.

Duża popularnością cieszą się tekstylne łańcuchy śniegowe, które reklamowane są jako alternatywa dla ciężkich, głośnych i trudnych do założenia stalowych łańcuchów stalowych.

Przypominają nieco pokrowce na koła i nie są wyposażone w kolce ani inne elementy wgryzające się w śliską nawierzchnię. Wykonuje się je bowiem z materiału, który przylepia się do śniegu i lodu, co ma zapewnić trakcję.

Choć tekstylne łańcuchy śniegowe zajmują niewiele miejsca i mają swoje zalety, nie zastąpią prawdziwych łańcuchów ze stalowymi ogniwami. Jeżeli wybierasz się w trudny teren, postaw na metalowe łańcuchy śniegowe.

Jak dobrać i założyć łańcuchy śniegowe?

Nieodpowiednio założone łańcuchy mogą wkręcić się w układ jezdny, porysować felgi, przebić opony lub wyrwać nadkola. Niezwykle ważne jest więc to, by ściśle przylegały do opony i były cały czas napięte.

Jak prawidłowo założyć łańcuchy śniegowe? Łańcuchy nakłada się na koła osi napędzanej lub tak, jak zaleca producent modelu. W niektórych sportowych samochodach z niskim zawieszeniem założenie łańcuchów może być niemożliwe.

Zacznij od oczyszczenia nadkola oraz opon ze śniegu. Następnie przełóż stalową obejmę za koło i zapnij ją tak, by nie znajdowała się na bieżniku. Rozłóż równomiernie łańcuch na oponie, by przylegał do bieżnika, i napnij go za pomocą zaznaczonych kolorem łańcucha, przelotek i klamer.

Niektóre łańcuchy wymagają najechania na nie przed montażem, inne można poprawić już po wstępnym nałożeniu, dlatego upewnij się, jak jest w przypadku twojego modelu.

Po przejechaniu około 50 metrów zatrzymaj samochód i upewnij się, że łańcuchy są w pełni napięte. Tutaj warto podkreślić, że tylko dobrze dobrany rozmiar łańcuchów umożliwi ci pełną regulację.

Wybór zbyt dużych łańcuchów sprawi, że nie uda ci się ich w pełni naciągnąć. W takiej sytuacji pozostaje zdjęcie łańcuchów lub wyjątkowo ostrożna jazda. Dużym udogodnieniem jest system samonapinający, który zadba o skasowanie powstałych w trakcie jazdy luzów.

Łańcuchy śniegowe w sprayu: czy warto?

W wielu sklepach można spotkać środek o nazwie „łańcuchy śniegowe w sprayu”. Według producenta wystarczy spryskać nimi oponę, by wytworzyć powłokę przylepiającą się do śniegu i lodu. Ma to za zadanie ułatwić wyjazd z zaspy lub pokonać strome wzniesienie.

Jak łatwo się domyślić, w rzeczywistości nie działa to tak sprawnie i dużo lepszym wyborem mogą okazać się maty do wyjazdu z zasp. Pamiętaj też, że środki te nie zastąpią prawdziwych łańcuchów śniegowych w trakcie kontroli policyjnej.

Jak jeździć z łańcuchami śniegowymi?

Po założeniu łańcuchów śniegowych nie przekraczaj prędkości 50 km/h i nie wykonuj gwałtownych manewrów.

Poruszając się drogą z wyjeżdżonymi koleinami, jedź po zaśnieżonej części. Jeżeli musisz przejechać po nieośnieżonym asfalcie, zmniejsz prędkość i delikatnie operuj gazem.

Na asfalcie stalowe łańcuchy wręcz pogarszają przyczepność. Co jakiś czas kontroluj założenie i naciągnięcie łańcuchów, nawet tych z systemem napinającym.

Łańcuchy śniegowe: wady i zalety

Wiesz już, jakie łańcuchy śniegowe wybrać i jak założyć łańcuchy śniegowe. Na sam koniec przyjrzyjmy się plusom i minusom łańcuchów śniegowych.

Zalety łańcuchów śniegowych

Do zalet łańcuchów śniegowych niewątpliwie należy:

  • poprawa bezpieczeństwa podczas jazdy
  • możliwość wyjechania z głębokich zasp
  • lepsza trakcja na stromych podjazdach i zjazdach
  • dobra przyczepność na lodzie i ubitym śniegu

Wady łańcuchów śniegowych

Mimo licznych zalet łańcuchy śniegowe nie są pozbawione wad. Jakie są minusy łańcuchów śniegowych?

  • kłopotliwe zakładanie
  • głośna praca
  • konieczność ograniczenia prędkości jazdy do ok. 40 km/h

Autor: Szymon Sonik