Data modyfikacji:

Jakie opony letnie wybrać oraz kiedy je wymieniać?

Pierwsze ciepłe dni wiosny to czas, w którym tysiące kierowców zmierza do warsztatów wulkanizacyjnych w jednym celu: na wymianę opon. Jeżeli stoisz przed wyborem opon letnich i nie wiesz na co się zdecydować, spieszymy z pomocą. Tym bardziej, że czeka na ciebie kilka pułapek.

Kiedy wymienić opony na letnie?

Znasz to uczucie, gdy wymieniasz opony na letnie, a następnego dnia przychodzi śnieżyca? Wielu kierowców zmienia opony przedwcześnie, nazbyt ufając pierwszym przejawom wiosny. Po drugiej stronie barykady są zaś ci, którzy czekają z tym niemal do lata, obawiając się powrotu zimy. Oba podejścia są złe. W pierwszym ryzykujesz bezpieczeństwem jazdy, w drugim przyspieszasz zużycie zimowych opon.

Najrozsądniejszym, aczkolwiek nie idealnym, wyznacznikiem terminu zmiany opon wydaje się więc średnia dobowa temperatura. Jeśli wynosi ona przed dłuższy czas powyżej 7 stopni C, można uznać, że to dobry czas na zmianę. Jest to temperatura, poniżej której mieszanka opon letnich zaczyna gwałtownie twardnieć, tracąc swoje właściwości jezdne. Zatem kiedy zmienić opony na letnie? Lepiej zrobić to odrobinę za późno niż zbyt wcześnie.

Rozmiary i indeksy zalecane przez producenta

Kupując nowe opony, nie musisz wybierać dokładnie takiego samego rozmiaru, jaki masz obecnie. Producenci samochodów dopuszczają niewielkie „widełki” w rozmiarach, dzięki czemu możesz dostosować opony do własnych potrzeb. Wyższy profil opony zagwarantuje ci większy komfort na nierównościach, zaś szersze opony mogą przydać się w przypadku, gdy często podróżujesz krętymi, wymagającymi dużej przyczepności drogami.

Zwróć też uwagę na niezwykle ważne parametry: indeks prędkości oraz indeks nośności. Pierwszy informuje o maksymalnej prędkości, jaką możesz rozwinąć na danym typie opon. Druga wartość jest niezbędna do określenia maksymalnej masy spoczywającej na oponie. Nie chodzi jednak o prędkości, z którą zazwyczaj się poruszasz czy wagę samego auta. Musisz wybrać takie opony, które będą zgodne z zaleceniami producenta auta. Używanie opon ze zbyt niskim indeksem nośności lub prędkości jest w Polsce karalne.

Nówki, bieżnikowane, a może opony prosto z Chin?

Ogromną pułapką czyhającą na nieświadomych kierowców, są opony bieżnikowane, czyli opony, w których naniesiono nowy bieżnik na zużytą oponę. Na pierwszy rzut oka wyglądają jak opony prosto z fabryki, jednak w rzeczywistości ich jakość jest wielką niewiadomą. Bardzo często napraw tych dokonuje się w spartańskich warunkach, a same opony nie są poddawane jakimkolwiek badaniom jakościowym.

Wcale nie lepiej jest w przypadku opon nieznanych producentów, pochodzących najczęściej z Chin. Te zaś są fabrycznie nowe i często mają bieżnik „inspirowany” bieżnikiem znanych producentów. Czy oznacza to więc, że są to tańsze zamienniki? Nie do końca. Mimo podobnego wyglądu, wykonane są z zupełnie innej gatunkowo gumy. Niezależne testy opon letnich dowodzą, że tanie chińskie ogumienie charakteryzuje się kiepskimi właściwościami jezdnymi. Do tego stopnia, że lepiej wypadają nawet kilkuletnie, używane opony renomowanych producentów.

Na co zwrócić uwagę kupując opony letnie?

Przed zakupem opon letnich warto sprawdzić, jakie są ich parametry. Nie istnieją bowiem opony idealne i jedne lepiej sprawdzą się na autostradzie, inne na górskich serpentynach czy miejskich parkingach. W tych kwestiach trzeba zaufać ośrodkom badawczym i czasopismom, np. ADAC, Auto Bild, TCM czy ÖAMTC. W badaniach mierzone są m.in.:
  • droga hamowania na suchym
  • droga hamowania na mokrym
  • poziom emitowanego hałasu
  • opory toczenia
  • zużycie paliwa
  • tendencja akwaplanacji
  • zużycie bieżnika

Parametry te pozwolą kierowcy określić, do jakich warunków dostosowana jest opona oraz gdzie poczyniono kompromisy. Przykładowo: opona o najniższej drodze hamowania może być jednocześnie najmniej trwałą oponą. W takim przypadku można domniemywać, że producent zastosował bardziej przyczepną mieszankę kosztem jej odporności na ścieranie.

Polecani producenci

Wśród opon wyróżnia się trzy główne segmenty cenowe: klasę premium, średnią oraz budżetową. Odzwierciedla ona najczęściej również jakość samej opony, jednakże nie oznacza to, że tańsze opony są tutaj na przegranej pozycji. W niektórych przypadkach różnice są jednak niewielkie i niemal niezauważalne w codziennej jeździe.

Opony klasy premium

  • Bridgestone
  • Continental
  • Dunlop
  • Goodyear
  • Michelin
  • Nokian
  • Pirelli
  • Vredestein
  • Yokohama.

Opony klasy średniej

  • BFGoodrich,
  • Dmack,
  • Firestone,
  • Fulda,
  • Hankook,
  • Kleber,
  • Kumho,
  • Nexen
  • Toyo
  • Uniroyal

Opony budżetowe

Co warte podkreślenia: wybierając nawet najtańsze opony budżetowe zaufanej marki, zyskujesz produkt pewny, sprawdzony i o wiele bezpieczniejszy niż opona niewiadomego pochodzenia lub bieżnikowana.

Kiedy opona kwalifikuje się do wymiany?

Podstawowym wyznacznikiem zużycia opony jest głębokość bieżnika. W przypadku opon letnich wartością graniczną jest 1,6 milimetra. Poniżej tej wartości opona nadaje się już wyłącznie do wyrzucenia. Trzeba jednak sprawdzić także inne symptomy, które kwalifikują oponę do wymiany. Są to wszelkiego rodzaju przetarcia, pęknięcia, wybrzuszenia oraz deformacje. Warto wymienić też oponę zużytą nierównomiernie, nawet jeśli w po jednej stronie głębokość bieżnika jest wystarczająca. Asymetryczne zużycie może świadczyć o nieprawidłowej geometrii zawieszenia lub długotrwałej jeździe z niewłaściwym ciśnieniem w ogumieniu.
Autor: Szymon Sonik