Opony wielosezonowe — wady i zalety

Opony mają niebagatelne znaczenie nie tylko dla jakości jazdy, lecz także dla bezpieczeństwa. Na rynku dostępne są obecnie opony sezonowe (letnie, zimowe), jak również wielosezonowe (uniwersalne). Czy te ostatnie rzeczywiście mogą być dobrą alternatywą?
Według badania TNS Polska przygotowanego na zlecenie firmy produkujące  opony Michelin co roku około 79% właścicieli samochodów w Polsce zmienia opony letnie na zimowe, 3% nie jest pewna, jakie mają opony, a 13% decyduje się na opony wielosezonowe. Jednocześnie większość badanych przy zakupie opon stawia na kwestie bezpieczeństwa (78%), lepszą przyczepność (48%) i bieżnik opon dostosowany do nawierzchni (27%). Co prawda nie zostało to ujęte w badaniu, ale można się spodziewać, że dużą rolę w wyborze ogumienia odgrywa także jego cena. Potwierdzają to dane przytaczane przez agencję informacyjną Newseria — w Polsce rynek opon klasy economy (tańszych) ma 40-procentowy udział w całej sprzedaży ogumienia, podczas gdy w krajach Europy Zachodniej segment ten jest o połowę mniejszy. W kontekście ceny na pewno dużą przewagę nad ogumieniem sezonowym ma opona uniwersalna. Ale czy rzeczywiście to jedyna zaleta tego rodzaju opony? Tak naprawdę wszystko zależy od tego, kto i gdzie wykorzystuje tego typu ogumienie.

Opony całoroczne — opinie i nie tylko

Jedni wskazują na zalety posiadania tego rodzaju ogumienia, inni podkreślają wady. Widać więc, że opona całoroczna opinie ma dość zróżnicowane. W rzeczywistości trudno jednoznacznie stwierdzić, czy opony uniwersalne będą najlepszym rozwiązaniem dla każdego kierowcy. Nie wszyscy przecież pokonują te same drogi i jeżdżą takimi samymi autami. Ogumienie powinno być przede wszystkim dostosowane do warunków atmosferycznych i do dróg, po których najczęściej się jeździ. Można by do tego dodać jeszcze takie aspekty, jak styl jazdy czy długość pokonywanych tras. Zanim jednak dokładniej przyjrzymy się zaletom i wadom opony wielosezonowej, warto poświęcić kilka słów jej charakterystyce.

Opony uniwersalne są w rzeczywistości kompromisem między ogumieniem letnim a zimowym i w założeniu mają dobrze się sprawdzać bez względu na warunki pogodowe. Z tym niestety bywa różnie, ale nie oznacza to, że nie warto kupować opon na każdy sezon. Dobrej jakości opona całoroczna (opinie są tutaj raczej zgodne) powinna poradzić sobie zarówno ze śniegiem, jak i z suchą nawierzchnią, ponieważ często wykonana jest z wykorzystaniem najnowszej technologii ze specjalnej mieszanki gumy, tak by sprawdzała się w każdych warunkach pogodowych, chociaż najlepsze właściwości wykazuje przy niskich wahaniach temperatury.

Opony wielosezonowe — zalety

Na początek warto przyjrzeć się jakie korzyści dają nam opony wielosezonowe. O kwestii ceny już wspominaliśmy. Oszczędności widać szczególnie w dłuższej perspektywie czasu. Nie tylko nie trzeba wydawać pieniędzy na ogumienie zimowe i dodatkowo na letnie, lecz także eliminuje to konieczność wizyty w serwisach, w których zmienia się ogumienie. Ponadto eliminuje się też konieczność posiadania miejsca na przechowywanie dodatkowego kompletu opon.

Opony wielosezonowe doskonale sprawdzą się przy krótkich trasach, szczególnie na miejskich ulicach, które nierzadko nawet w zimie są dobrze odśnieżone. Jednocześnie nie warto przygotowywać się na najbardziej ekstremalne warunki drogowe. Po pierwsze, zimy są coraz łagodniejsze, a po drugie — nie wszyscy jeżdżą po górskich drogach. Oznacza to, że opony uniwersalne mogą w pełni wystarczyć zarówno na zimę, jak i na lato, szczególnie jeśli kierowca preferuje raczej spokojny styl jazdy, a w dalsze trasy wybiera się tylko kilka razy w roku. Warto dodać, że badania AutoBild, prowadzone cykliczne od wielu lat, potwierdzają, że tego rodzaju opony mają dobre osiągi podczas sezonów przejściowych i mogą być z powodzeniem rekomendowane do użytkowania. Łatwo się jednak domyślić, że znajdziemy także wady opon na każdy sezon.

Opony uniwersalne — wady

W rzeczywistości opony całoroczne opinie mają zarówno dobre, jak i złe. Niektóre osoby stoją na stanowisku, że jeśli coś jest do wszystkiego, to tak naprawdę jest do niczego. W przypadku opon wielosezonowych wcale się to nie sprawdza. Już wspominaliśmy, że opony muszą być dobrane do samochodu i do tras, jakie najczęściej pokonujemy. W przypadku jednego kierowcy opony na wszystkie sezony będą idealnym rozwiązaniem, podczas gdy zupełnie nie sprawdzą się u innego.

Opony wielosezonowe z pewnością nie nadają się do aut z mocniejszym silnikiem oraz do jazdy sportowej, a to ze względu na to, że mają gorszą przyczepność w porównaniu z oponami sezonowymi, a przy tym szybciej się zużywają przy bardzo dynamicznym prowadzeniu samochodu i mogą przyczyniać się do większego spalania.

Wspominaliśmy, że opony wieloletnie lepiej sprawdzają się do jazdy po mieście niż na dalekie dystanse. Na pewno nie warto ich zakładać, jeśli mieszkamy w górach, a nawet na południu Polski, gdzie zimy bywają ostrzejsze, a opady śniegu obfitsze. Na oblodzonych drogach zdecydowanie lepiej sprawdzają się opony zimowe.

Opona wielosezonowa a jej oznaczenie

Mimo że opony całoroczne opinie miewają skrajnie różne, nie brakuje chętnych do ich zakupu. Każdy, kto planuje nabycie takich opon, powinien wiedzieć, na jakie oznaczenia zwracać uwagę. W przypadku opon uniwersalnych stosuje się podobne symbole, jak przy oponach zimowych, co nierzadko prowadzi do pomyłek. Najczęściej stosowane są takie oznaczenia, jak M&S, M+S lub M•S (skrót od angielskiego „Mud and Snow”, czyli „błoto i śnieg”). Niektóre modele opon wielosezonowych mają dodatkowo napisy „4Seasons” albo „All Seasons”. Do oznaczenia wykorzystywane są także piktogramy: śnieżka, chmura z deszczem i słońce.
Opona na każdy sezon wygląda nieco inaczej niż ogumienie sezonowe. Przede wszystkim znajdziemy w niej bardzo wysoki bieżnik, a także o wiele więcej nacięć i lamelek w porównaniu z oponami letnimi. Warto jednak dodać, że najnowszej generacji opony wielosezonowe produkowane są z wykorzystaniem innowacyjnych rozwiązań, o których jeszcze kilkanaście, a nawet kilka lat temu nikomu się nie śniło. Produkty najlepszych marek tworzone są na przykład z dwóch rodzajów gumy —połowa opony to zwykła „zimówka”, a druga część — ogumienie letnie. Okazuje się, że takie połączenie idealnie rozwiązuje różne problemy, jakie do niedawna związane były z całorocznymi oponami. Strona zimowa „wielosezonówki” jest miękka, elastyczna, ma gęsto ponacinany bieżnik, a część letnia jest twardsza, ma kanaliki odprowadzające wodę i mniejszą liczbę lamelek. Rozwiązania te sprawiają, że opony całoroczne mają szansę jeszcze bardziej podbić współczesny rynek oponiarski.

Opony całoroczne (opinie na ich temat nie mogą być jedynymi wytycznymi co do sensu ich wykorzystywania) to przede wszystkim wolność wyboru i jeszcze lepsza możliwość dostosowania ogumienia do potrzeb użytkownika. Można oczywiście pokusić się o zakup dobrych opon zimowych. Czy jednak rzeczywiście w pełni wykorzystamy ich możliwości? Prawdę mówiąc, ze względu na coraz łagodniejszą aurę zimową mamy ku temu coraz mniej sposobności. Dlatego warto zastanowić się nad zakupem ogumienia uniwersalnego. Jednakże dla bezpieczeństwa swojego i całej rodziny - szczególnie w sytuacji intensywnych opadów - będą najlepsze opony zimowe.

Podobne artykuły

Opony Semperit

Semperit Speed-Grip 2 205/60R16 92H

5,00 1 głos
od 235,00 zł‚ 320,00 zł -27%
Zobacz
Semperit Speed-Grip 2 205/60R16 92H
Opinia od Grzegorz2015-12-19 świetnie trzymają się mokrej nawierzchni, ciche

Semperit Speed-Grip 2 205/55R16 91H

4,00 2 głosy
od 659,93 zł‚ 1107,00 zł -40%
Zobacz
Semperit Speed-Grip 2 205/55R16 91H
Opinia od TVR2015-11-19 Bardzo dobra zimówka za rozsądne pieniądze.

Semperit Speed-Grip 2 195/65R15 91T

4,83 3 głosy
od 387,63 zł‚
Zobacz
Semperit Speed-Grip 2 195/65R15 91T
Opinia od Waldeck502013-11-19 niestety w tej chwili trudno powiedzieć jak opona się zachowuje na drodze; opony dopiero kupione i założone na felgi (przejechałem 2 kilometry). Wygląd solidny, firma produkująca opony z tradycjami (obecnie Continental), w testach ADAC (z którymi się zapoznałem) postawiona na poziomie opon dobrych firm Pirelli, Continental, Michelin; jakie będą...

Opony Nokian

Nokian Wr D4 205/55R16 91T

4,80 110 głosów
od 275,00 zł‚
Zobacz
Nokian Wr D4 205/55R16 91T
Opinia od Marek_Max2018-01-09 Do tej pory przejechałem na nich około 1000 km głównie na mokrej i suchej nawierzchni w temperaturze 0°do 5°. Opony są ciche, auto świetnie się prowadzi i trzyma drogi zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni. Na mokrej nawierzchni miałem okazję jechać na górskich krętych odcinkach, auto pewnie trzymało się drogi. Na oblodzonej nawierzchni...

Nokian Wr D4 195/65R15 91T

4,78 161 głosów
od 189,00 zł‚
Zobacz
Nokian Wr D4 195/65R15 91T
Opinia od padroz2016-02-28 Przejeździłem na tych oponach cały sezon zimowy - citroen c4 cactus. Oponki swietne. Cichutkie - prawie niezauważalna różnica pomiędzy nimi a letnimi GoodYear. Doskonałe prowadzenie na śniegu. Zrobiłem większą trasę po nieodśnieżonym błocie pośniegowym ( temperatura ok -5, snieg obficie posolony) - jestem zachwycony zachowaniem samochodu. Na...

NOKIAN WR D4 205/55R16 91H

4,81 91 głosów
od 277,50 zł‚
Zobacz
NOKIAN WR D4 205/55R16 91H
Opinia od Kamil2016-12-05 Kupilem te oponki na ten sezon patrzac po opiniach i testach opon na internecie. Cena nie jest wysoka a jakosc czuc przy pierwszych sniegach. Jezdze BMW i nie mialem ani jednej niebezpiecznej sytuacji. Nie jechalem na nich ani razu bokiem, jesli poczulem ze delikatnie lapie poslizg to nie mialem zadnych trudnosci w wyprowadzeniu pojazdu,...

Opony Goodride

Goodride Sw 608 205/55R16 91H

4,40 117 głosów
od 134,00 zł‚
Zobacz
Goodride Sw 608 205/55R16 91H
Opinia od e...l2012-12-19 Witam. Byłem pełen obaw kupując komplet 4 opon tego producenta, nie należny on do tak zwanych rozreklamowanych marek jak np. Dunlop. Nie ukrywam, ze decyzja o zakupie była podyktowana względami ekonomicznymi, jednak z perspektywy 2 miesięcy użytkowania i zrobienia w różnych warunkach ( śnieg, deszcz, suchy asfalt) na tych oponkach około...

Goodride Sw 608 185/65R15 88H

4,74 17 głosów
od 125,10 zł‚ 218,00 zł -43%
Zobacz
Goodride Sw 608 185/65R15 88H
Opinia od e...l2011-11-02 Witam serdecznie.Zakupiłem nowe Goodride sw 608 185/65/15 komplet . Opony zimowe wiec czekam na śnieg, Do tej pory miałem okazję testować na mokrej i suchej nawierzchni . Test wypadł pomyślnie. Opony są ciche i przyczepne. Auto Scenik 1.6 16v 107 koni. Podczas hamowania przy V=60km/g przyczepnosc b.dobra. Przy starcie równierz cięzko zamielić...

Goodride Sw 608 205/60R16 92H

4,13 8 głosów
od 132,10 zł‚ 282,00 zł -53%
Zobacz
Goodride Sw 608 205/60R16 92H
Opinia od Kriso2017-02-20 Do codziennej jazdy w mieście plus autostrada byłem w górach na tych oponach nie było żadnych problemów.Polecam wszystkim którzy się wahają pomiędzy zakupem używanej markowej czy mniej markowej nowej,polecam nową nie markową zdecydowanie nigdy więcej używanych 10 czy 5 letnich opon

Ostatnio dodane artykuły