Data publikacji:

Wiosenna pielęgnacja samochodu – o czym należy pamiętać?

Twój samochód jest w takim stanie wizualnym, że boisz się dokładnie mu przyjrzeć? Bez obaw, większość kierowców tak ma. Zima nie zachęca do regularnej pielęgnacji samochodu. Podpowiadamy, jak doprowadzić auto do porządku po sezonie jesienno-zimowym.

Jak wyczyścić podwozie

Typowe dla zimy zabrudzenia to prawdziwa zmora kierowców. Osady z soli, błota i piachu nie tylko wyglądają mało estetycznie, ale i przyczyniają się do szybszego zużycia samochodu. Pośniegowa plucha dostaje się do elementów zawieszenia, przyspieszając ich korozję. Z tego powodu sprawdzenie stanu zawieszenia na wiosnę to konieczność.

Przede wszystkim warto poszukać oznak korozji, które mogłyby świadczyć o uszkodzeniu powłoki antykorozyjnej. To ważne, bo drobne ogniska rdzy łatwo zdusić w zarodku, zaś poważnie skorodowane części zagrażają bezpieczeństwu na drodze. Zwróć więc uwagę, w jakim stanie jest zawieszenie oraz progi.

Pamiętaj, by robić to wyłącznie w bezpiecznym miejscu. Najwygodniej będzie dostać się do podwozia, korzystając z kanału. W niektórych miastach można znaleźć także ogólnodostępne najazdy, jednak ich stan często pozostawia wiele do życzenia. Inną opcją jest skorzystanie z niewielkich najazdów stalowych, które umożliwią bezpieczne uniesienie przodu lub tyłu auta.
Jeżeli masz taką możliwość, oczyść podwozie z brudu szczotką i umyj za pomocą myjki ciśnieniowej lub szlaucha. Pamiętaj jednak, aby uważać, myjąc zawieszenie w pobliżu komory silnikowej — jest w niej wiele delikatnej elektroniki. Naloty rdzy usuniesz za pomocą szczotki drucianej lub szlifierki z drucianą tarczą. Jeżeli po oczyszczaniu pojawi się w podwoziu dziura, nie obędzie się bez ingerencji blacharza. Profesjonalnemu serwisowi lepiej również zlecić nałożenie nowej powłoki antykorozyjnej, gdyż jest to czynność czasochłonna i wymagająca specjalnych środków.

Jak wyczyścić wnętrze samochodu

Podstawowym pozimowym problemem we wnętrzu zazwyczaj jest wilgoć. Roztapiający się śnieg i lód wsiąka w tapicerkę, wywołując tym samym nieprzyjemne zapachy. Wilgoć wpływa też na nadmierne parowanie szyb. Tutaj od razu podzielimy się prostym trikiem: jeżeli chcesz szybciej pozbyć się pary wodnej z szyb, uruchom klimatyzację. Klimatyzacja nie tylko schładza powietrze, ale i bardzo mocno je osusza. To dlatego używając klimatyzacji w samochodzie, domu i biurze, łatwo nabawić się problemu z przesuszonymi śluzówkami.

Odkurzanie tapicerki

Pierwszym etapem sprzątania wnętrza jest przewietrzenie i osuszenie tapicerki. Wykorzystaj pierwsze słoneczne dni wiosny i pozostaw samochód z otwartymi oknami na kilka chwil. W tym czasie pozbądź się także wszystkich większych zabrudzeń, tj. liści, kamieni czy błota. Następnie poodkurzaj całą kabinę pasażerską oraz bagażnik, pamiętając o wszelkich szczelinach - pomiędzy fotelami czy w miejscu łączenia siedziska z oparciem. Dostaniesz się do nich za pomocą wąskiej końcówki odkurzacza. Użyj do tego domowego lub garażowego odkurzacza. Te samochodowe są zbyt słabe i służą jedynie do drobnych prac.

Pranie tapicerki

Po dokładnym odkurzeniu wnętrza czas na drugi etap - pranie lub mycie tapicerki. Nawet jeżeli nie ma na niej widocznych plam, pranie pozwoli pozbyć się uwięzionych w materiale zapachów, kurzu i innych zabrudzeń. Wykorzystaj do tego preparaty do mycia tapicerki z aplikatorem w formie niewielkiej szczoteczki lub pianę aktywną do tapicerki. Pamiętaj jednak, aby nie nasączać materiału zbyt mocno, bo może schnąć bardzo długo. Tapicerkę skórzaną umyjesz za pomocą ściereczek do skóry.

Mycie kokpitu

Do mycia kokpitu użyj środków w sprayu lub gotowych ściereczek nasączonych preparatem. Dostępne są w różnych zapachach raz typach wykończenia: matowym, półmatowym i połyskującym. Nie wszystkie zabrudzenia usuniesz jednak uniwersalnymi środkami do plastików i gumy. Przykładem są tłuste plamy, które wymagają odtłuszczacza. Gdy uda ci się pozbyć wszystkich zanieczyszczeń, zabezpiecz plastiki przed utlenianiem oraz wchłanianiem brudu za pomocą tzw. dressingu do kokpitu.

Klimatyzacja

O jakość powietrza we wnętrzu dba układ wentylacyjny, filtr kabinowy oraz klimatyzacja. Jeżeli po włączeniu nadmuchu czujesz nieprzyjemny zapach stęchlizny, najprawdopodobniej w kanałach wentylacyjnych zalegają organiczne zanieczyszczenia (np. liście). W pierwszej kolejności wyczyść lub wymień filtr kabinowy. Najlepiej, jeśli jest to filtr węglowy, który wyłapuje nie tylko zanieczyszczenia, ale i brzydkie zapachy.

Jeśli zaś nie masz filtra kabinowego, pielęgnacji wymagają kanały. Jak się do nich dostać, by je wyczyścić? Użyj do tego piany w spreju do nawiewów, którą wprowadzisz za pomocą dołączonej do zestawu rurki. Przed tym przygotuj ręcznik papierowy. Zbierzesz nim nadmiar wypływającej piany. Drugi typ odświeżaczy do nawiewów to aerozol umieszczany za fotelem pasażera. Należy włączyć nawiew na obieg zamknięty oraz najwyższe obroty, odbezpieczyć preparat i pozostawić go na około 15 minut.

Mycie karoserii

Pora na etap, który najbardziej kojarzy się z wiosenną pielęgnacją samochodu, czyli na mycie karoserii. Tutaj nieoceniona jest myjka ciśnieniowa. Przyspieszy pracę i pozwoli wypłukać zanieczyszczenia z zakamarków. Podczas mycia myjką ciśnieniową należy pamiętać, aby nie zbliżać do lakieru. Duże ciśnienie wody mogłoby doprowadzić do popękania lakieru. Najlepiej zachować odległość min. 15 cm i skierować strumień wody pod kątem 45 stopni względem karoserii. Samochód spłukuj z góry do dołu, jednocześnie „zagarniając” zanieczyszczenia. Nie próbuj też na siłę zmyć ptasich odchodów czy smolistych plam. Pozwól im nasiąknąć wodą, a ich usunięciem zajmiesz się w kolejnym etapie.

Do właściwego mycia samochodu użyj delikatnego szamponu, rozrabiając go w wodzie zgodnie z zaleceniami producenta. Jeśli samochód jest wyjątkowo brudny, przed myciem szamponem możesz zastosować aktywną pianę zmiękczającą zanieczyszczenia. Aby nie porysować lakieru, zamiast gąbki wybierz ścierkę z mikrofibry albo rękawicę do detailingu. Wszystkie zabiegi na lakierze wykonuj dla bezpieczeństwa ruchami posuwistymi. Koliste zarysowania powłoki lakierniczej są bardziej widoczne.
Po spłukaniu samochodu możesz przejść do dokładniejszego oczyszczania samochodu. Posłuży ci do tego glinka samochodowa. O tym, jak to zrobić, przeczytasz w naszym artykule dotyczącym pielęgnacji lakieru po sezonie zimowym. Dobrym pomysłem jest też zabezpieczenie lakieru woskiem. Hydrofobowa powłoka ochroni lakier przed utlenianiem, zaciekami, przywieraniem zanieczyszczeń oraz ułatwi kolejne mycia.

Jak wyczyścić felgi

O tym, jak mocno ładne alufelgi wpływają na odbiór samochodu, można dowiedzieć się w momencie zmiany kół na stalowe. Po sezonie zimowym felgi najczęściej pokryte są błotem, drobinkami asfaltu, pyłem z klocków hamulcowych i solnymi osadami, więc do ich umycia użyj specjalnego preparatu do felg. Niektóre z nich dają efekt „krwawej felgi”, co może wyglądać widowiskowo. Środki do felg są bardzo mocne, dlatego nakładaj je w okularach i rękawicach ochronnych. Do mycia felg możesz użyć szmatki z mikrofibry, jednak dużą wygodę za specjalna szczotka do felg oraz pędzelek detailingowy do precyzyjnych prac. Dowiedz się więcej i przeczytaj, jak wyczyścić felgi aluminiowe.

Podstawowy serwis pielęgnacyjny pochłonie sporo czasu, dlatego przygotuj sobie na to wolny dzień. Zapewniamy, że efekt jest tego wart.
Autor: Szymon Sonik
;