Data publikacji:

Problemy z klimatyzacją w aucie – z czego mogą wynikać?

Klimatyzacja to kluczowe wyposażenie każdego samochodu na upalne dni. Po okresie zimowym sporym problemem może być nieprawidłowe działanie klimatyzacji. Objawia się m.in. przykrym zapachem, słabą wydajnością lub niepokojącymi dźwiękami dobiegający z komory silnika. Jakie są najczęstsze usterki klimatyzacji samochodowej? Sprawdź, z czego mogą wynikać.

Jakie są najczęstsze usterki klimatyzacji?

Klimatyzacja w twoim samochodzie nie działa prawidłowo? Sprawdź, jakie są najczęstsze przyczyny awarii i jak sobie z nimi radzić.

  1. Popsuta sprężarka
  2. Brak czynnika chłodzącego
  3. Zabrudzona chłodnica klimatyzacji
  4. Zanieczyszczony parownik
  5. Zużyty filtr kabinowy
  6. Piszczący pasek klinowy

Popsuta sprężarka

Brak jakiejkolwiek reakcji klimatyzacji może wskazywać na uszkodzenie sprężarki, która odpowiada za sprężanie czynnika i skierowanie go do parownika przez chłodnicę, osuszacz i zawór rozprężny. Jak łatwo się domyślić, unieruchomienie sprężarki uniemożliwi korzystanie z klimatyzacji. Choć czasem dochodzi do zatarcia lub spadku sprawności, jest to dość wytrzymały element i brak reakcji z jego strony może mieć inne przyczyny. Sprężarka nie uruchomi się np. w przypadku uszkodzenia zaworów, sprzęgła elektromagnetycznego lub braku czynnika chłodzącego. Najczęstsze przyczyny uszkodzenia to zbyt mały poziom chłodziwa (a zatem i oleju), wysoka temperatura lub ciśnienie czynnika, a także zanieczyszczenia powstałe w układzie klimatyzacji (np. opiłki rdzy).

Brak czynnika chłodzącego

Wydaje ci się, że klimatyzacja nie chłodzi tak skutecznie jak poprzedniego sezonu? W takiej sytuacji najczęstszą przyczyną jest ubytek czynnika chłodzącego. W sprawnie działającej klimatyzacji ubytek ten może wynieść nawet 10-15% i jest to naturalny proces. W efekcie po około 5 latach od nabicia klimatyzacji jej sprawność będzie odczuwalnie słabsza. Należy pamiętać, że czynnik chłodzący jest zmieszany z olejem i odpowiada za prawidłowe smarowanie sprężarki, więc długotrwała jazda z niskim stanem może zakończyć się usterką.

Jeśli po wizycie w serwisie okazuje się, że w instalacji nie ma śladu po czynniku chłodzącym, najpewniej masz do czynienia z usterką układu i wyciekiem. Uzupełnianie czynnika chłodzącego nie ma wówczas sensu. To duży koszt, a wyeliminuje problem tylko na krótką chwilę. Szczelność układu sprawdza się przez napełnienie instalacji dużo tańszym od czynnika azotem. Czasem dodaje się do niego barwnik widoczny w świetle lampy UV, który pomaga zlokalizować drobne nieszczelności.

Zabrudzona chłodnica klimatyzacji

Jednym z elementów odpowiedzialnych za schładzanie czynnika jest chłodnica klimatyzacji. Jest wystawiona na działanie powietrza, którego pęd jest w stanie obniżyć temperaturę płynu o kilkadziesiąt stopni. Chłodnica klimatyzacji, zwana również skraplaczem, jest odsłonięta, więc może z czasem zebrać sporo zabrudzeń. Zatkane żebra skraplacza mogą być przyczyną nieefektywnego działania klimatyzacji. Jeśli zauważysz zanieczyszczenia w postaci trawy, kurzu czy liści, możesz je usunąć za pomocą sprężonego powietrza. Zwróć też uwagę na oznaki korozji. Wymiana chłodnicy na nową jest znacznie tańsza niż gruntowne czyszczenie i naprawianie całego układu.

Przeczytaj również: Ranking najlepszych wideorejestratorów do samochodu

Zanieczyszczony parownik

Parownik to element klimatyzacji znajdujący się tuż przy grodzi silnika. Odpowiada za schładzanie powietrza dostającego się do kabiny. Niestety może także wpływać na jego zapach. Źródłem nieprzyjemnych woni bywa zabrudzony parownik. Zanieczyszczenia organiczne oraz powstałe na ich podstawie bakterie nie zawsze zostaną wychwycone przez filtr kabinowy, więc mogą dostać się do wnętrza. Co więcej, niektóre samochody z klimatyzacją nie mają takiego filtra. Najpopularniejszym i bardzo skutecznym sposobem na oczyszczenie parownika jest usługa odgrzybiania. Jeśli wraz z nią brzydkie zapachy nie znikną, może być konieczne wyjęcie i wyczyszczenie parownika, co nie jest zadaniem łatwym. Wraz z czyszczeniem parownika należy wymienić filtr kabinowy oraz wyczyścić kanały wentylacji.

Zużyty filtr kabinowy

Skoro wywołaliśmy wilka z lasu, czas zająć się filtrem kabinowym. Jego główną funkcją jest filtrowanie powietrza dostającego się do wnętrza auta z kurzu, pyłków, piasku czy roślin. Dobrej jakości filtry kabinowe mają jeszcze jedno zadanie, mianowicie oczyszczanie powietrza z nieprzyjemnych odorów. To zasługa warstwy węglowej, która jest w stanie wychwycić i zneutralizować brzydkie zapachy. Wraz ze zużyciem filtra węglowego spada jego skuteczność, dlatego zalecana jest wymiana filtra co sezon lub co 10-15 tysięcy kilometrów.

Piszczący pasek klinowy

Po włączeniu klimatyzacji w twoim aucie słychać przenikliwy pisk spod maski? To niechlubna zasługa ślizgającego się paska klinowego. Pasek klinowy (nie mylić z paskiem rozrządu) napędza alternator, pompę wody, pompę układu kierowniczego oraz sprężarkę klimatyzacji. Włączenie tej ostatniej może więc sprawić, że zacznie się ślizgać. Choć może być to wywołane zatarciem sprężarki, najczęściej wskazuje na zbyt lekko napięty lub zużyty pasek klinowy. Inne możliwe przyczyny to m.in. zatarte łożyska rolek paska klinowego, zużyty napinacz lub zalegająca na wyeksploatowanych rolkach wilgoć.

Autor: Szymon Sonik