Data publikacji:

Prozdrowotne kiszonki: przepisy i zalety produktów kiszonych

Kiszona kapusta czy ogórki zapewnią ci nie tylko porządny zastrzyk witamin. To również naturalne probiotyki, które zadbają o zdrowie twoich jelit. Dlaczego warto kisić warzywa samemu? Zobacz zalety kiszonki, przepisy na domową produkcję oraz akcesoria, które przydadzą ci się do domowego kiszenia.

kiszonki przepisy

Kiszonki z warzyw i ich właściwości

Kiszone warzywa są w Polsce bardzo popularne praktycznie od wieków. I całe szczęście, bo kiszonki są nie tylko pyszne, ale i niesamowicie zdrowe. Ciekawostką jest fakt, że niektóre z nich mogą być zdrowsze niż ich „świeże” odpowiedniki.

Kiszonki są cennym źródłem witamin z grupy B, witaminy A, E, C oraz K, jak również minerałów: potasu, magnezu, fosforu oraz wapnia. Dzięki zawartości tych składników skutecznie polepszają odporność organizmu, uzupełniają niedobory, wpływają na zdrowy wygląd skóry, włosów oraz paznokci. Dodatkowo dowiedziono, że kiszonki z warzyw zwiększają wchłanianie żelaza i działają przeciwnowotworowo.

Kiszonki cenione są również za sporą zawartość błonnika pokarmowego, dzięki czemu sycą na długo, jednocześnie nie tucząc. Błonnik poprawia pracę jelit, zapobiegając zaparciom.

Kiszonki i fermentacje

Kiszone warzywa powstają wskutek fermentacji, dzięki czemu są źródłem kwasu mlekowego. Substancja ta znana jest z właściwości przeciwbakteryjnych. Doskonale wspomaga organizm w walce z infekcjami. Właśnie dlatego po kiszonki szczególnie warto sięgać jesienią i zimą, w okresach zwiększonej zachorowalności na przeziębienie oraz grypę.

Dodatkowo kwas mlekowy w naturalny sposób wspomaga mikroflorę jelitową, dzięki czemu kiszonki śmiało można nazwać stuprocentowo naturalnymi probiotykami. Innymi zaletami kwasu mlekowego zawartego w kiszonkach jest zmniejszanie poziomu złego cholesterolu, wspomaganie wchłaniania witamin z grupy B i wspomaganie trawienia.

Kiszonki z warzyw na diecie? Śmiało!

Podczas procesu kiszenia warzyw ilość cukru w nich zawarta zostaje znacznie zmniejszona – stanowi on bowiem pożywkę dla bakterii mlekowych. Proces ten czyni warzywa kiszone mniej kalorycznymi, dlatego śmiało można sięgać po nie na diecie odchudzającej. Biorąc pod uwagę fakt, że kiszonki wspomagają trawienie i dostarczają mnóstwa składników odżywczych można uznać, że są produktami idealnymi dla każdego, komu zależy na smukłej linii.

Warto pamiętać, że kiszonki działają również detoksykująco – regulują gospodarkę kwasowo-zasadową organizmu oraz wspomagają usuwanie zanieczyszczeń.

Kiszonki z warzyw a witamina C

Co z witaminą C? Jak wiadomo, jest ona dość niestabilna – jej ilość drastycznie zmniejsza się, nawet podczas obróbki owoców w sokowirówce. Nie dotyczy to jednak kiszonek. Sam proces fermentacji nie wpływa negatywnie na witaminę C, dlatego kiszone ogórki czy kapusta wciąż będą jej cennymi źródłami.

Kiszonki dla zdrowia żołądka

Pokutuje błędne twierdzenie mówiące, że kiszone produkty podrażniają przewód pokarmowy. Tymczasem jest zupełnie odwrotnie – kiszonki działają jak opatrunek na chory przełyk oraz żołądek. Wspomagają wydzielanie kwasu żołądkowego, normalizują pracę jelit i zwalczają niestrawność. Szczególnie dobrze działa sam sok z kiszonek, dlatego nie warto się go pozbywać – bez obaw możesz go pić.

Kiszonki z warzyw i nie tylko

Co można kisić? Wbrew pozorom nie tylko kapusta czy ogórki nadają się do przygotowywania zdrowych kiszonek. W tym celu możesz wykorzystać również zioła, a nawet niektóre owoce. Produkty wybrane do kiszenia powinny być świeże, dojrzałe i soczyste.

Kiszeniu łatwo poddają się produkty, które zawierają spore ilości wody oraz cukru. Mogą być to np. buraki, kalafior, marchew, fasolka szparagowa, rzodkiewki, bakłażany, papryka, cebula czy czosnek. Jeśli chcesz przygotować kiszone owoce, spróbuj śliwek, gruszek, jabłek lub cytryn.

Zdrowe kiszonki: przepisy

Najzdrowsze kiszonki to te przygotowywane w warunkach domowych. Kupując „gotowce”, miej się na baczności – zamiast kiszonych produktów możesz kupić warzywa kwaszone, które nie zawierają substancji odżywczych, a nawet mogą podrażniać układ pokarmowy przez zawartość sztucznych konserwantów.

Zdecydowanie bezpieczniej będzie przygotować zdrowe kiszonki samodzielnie. Proces kiszenia jest bardzo prosty i jedynie nieznacznie różni się w przypadku konkretnych owoców lub warzyw.

Do przygotowywania kiszonek będą ci potrzebne:

  • słój lub kamionka – o odpowiedniej pojemności
  • solanka – w takiej ilości, aby dokładnie przykryła warzywa, do przygotowania roztwory solanki 2,5% (optymalny) w litrze wody rozpuść 25 g soli
  • warzywa i wybrane przyprawy.

Jak przygotować kiszonki? Postępuj według naszego przepisu.

  1. W słoju lub kamionce należy zalać solanką wybrane warzywa. Sól ma właściwości konserwujące, dlatego stosując ją, możesz być spokojny o to, że kiszonki się nie zepsują. Pamiętaj, że solanką nie zalewa się jedynie kapusty – ją należy dokładnie ugnieść i po prostu posolić.
  2. Do warzyw w solance dodaj wybrane zioła. Sprawdzą się np. ziele angielskie, koper włoski czy jagody jałowca.
  3. Przez 3 dni przetrzymuj słój z warzywami w temperaturze 15-20 stopni Celsjusza. Wieczko nie powinno być szczelnie zamknięte, aby umożliwić odprowadzanie gazów.
  4. Gdy zauważysz, że proces fermentacji już ustępuje, zamknij kiszonkę szczelnie i przenieś w chłodne miejsce.

Kiszonki są proste i tanie w przygotowaniu, a z ich prozdrowotnego działania może korzystać każdy. Spróbujesz swoich sił w przygotowywaniu domowych kiszonek?