Światowy Dzień Zdrowia


W dniu 7 kwietnia na całym świecie obchodzony jest Światowy Dzień Zdrowia. Święto zostało ustanowione w 1948 roku przez Światową Organizację Zdrowia (WHO). Celem obchodów Światowego Dnia Zdrowia jest promocja wiedzy na temat zdrowia. Co roku ten dzień przebiega pod innym hasłem oraz inicjuje Miesiąc Zdrowia i rok działań dotyczących wybranej tematyki.

Dotychczas były to między innymi hasła: Rusz się po zdrowie, Zdrowe środowisko dla dzieci, Człowiek i miasto. W tym roku WHO podejmuje działania mające na celu szerzenie wiedzy na temat cukrzycy. Z okazji nadchodzących Światowych Dni Zdrowia przypomnimy kilka zasad zdrowego stylu życia.

Zdrowy tryb życia to przede wszystkim prawidłowe odżywianie i aktywność fizyczna

W tym roku naukowcy z warszawskiego Instytutu Żywności i Żywienia zmodyfikowali zalecenia dotyczące zdrowego żywienia. Dzięki postępom w medycynie i najnowszym badaniom, naukowcy opracowali Piramidę Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej, która znacząco różni się od poprzedniej.

Jedną z największych zmian w piramidzie są zalecenia dotyczące owoców i warzyw, które stały się podstawą jadłospisu. Produkty zbożowe od teraz zajmują już drugie miejsce. W nowej piramidzie znalazły się również zalecenia dotyczące zastąpienia soli ziołami, gdyż ta wywołuje szereg niekorzystnych zmian w naszym organizmie. W starej piramidzie żywieniowej, tej z 2009 roku, nie była uwzględniona aktywność fizyczna, która teraz jest podstawą.



Prawidłowe odżywianie

Istnieje kilka zasad mówiących o tym co, kiedy i ile powinien jeść człowiek, aby zachować zdrowie. Oto kilka z nich:

  • Jedz często, ale małymi porcjami. Powinno się jeść nawet do 5 posiłków w odstępach ok. 3-godzinnych.
  • Pij co najmniej 2 litry wody dziennie.
  • Unikaj masła, smalcu i innych tłuszczy pochodzenia zwierzęcego. Wybieraj oleje roślinne.
  • Ogranicz do minimum spożycie cukru i soli. Cukier możesz zastąpić miodem i owocami.
  • Unikaj picia mocnej herbaty i kawy. Zrezygnuj z palenia papierosów i picia alkoholu.
  • W każdym Twoim posiłku powinny się znajdować warzywa i owoce. Najlepiej nieprzetworzone.
  • Zamiast mięsa wybieraj ryby i jaja.
  • Unikaj jasnego pieczywa i makaronu. Wybieraj produkty ciemne, pełnoziarniste, bogate w błonnik i witaminy. Mają one niski indeks glikemiczny i dodają energii na wiele godzin.
  • Smażenie potraw zastąp pieczeniem i gotowaniem, najlepiej na parze.

Aktywność fizyczna

Nie można prowadzić zdrowego trybu życia bez aktywności fizycznej. Każda forma ruchu jest dobra, ważne aby wykonywać ją regularnie. Według najnowszych badań, powinniśmy codziennie przez 30–45 minut być aktywni aby zapobiec otyłości. Oto przykłady sportów podczas których możemy spalić sporo kalorii:



Zdrowy tryb życia to również mądre wybory

Prawidłowe odżywianie i aktywność fizyczna mogą być wspomagane innymi mądrymi decyzjami. Warto jest przyjrzeć się otoczeniu, w którym na co dzień żyjemy oraz naszym codziennym nawykom i wyborom.

Niestety, woda w naszych kranach często nie nadaje się do picia. Dotyczy to przede wszystkim dużych miast, ale często też mniejszych miasteczek. Woda może zawierać różne zanieczyszczenia, takie jak: chlor, ołów, metale ciężkie i pestycydy.

Picie wody z tymi związkami chemicznymi może prowadzić do powstawania alergii, wrzodów żołądka, nadmiernie wysuszać naszą skórę i włosy, a także zwiększać ryzyko wystąpienia kamieni nerkowych u osób z predyspozycjami do ich tworzenia się. Pomóc może nam filtr do wody

Używając go pozbędziemy się szkodliwych substancji chemicznych. Poprawimy także jakość i smak napojów oraz przygotowywanych przez nas potraw. Filtr do wody spowoduje również, że na naszych czajnikach nie będzie tworzyć się osad i kamień.

Jak to działa? W filtrach do wody znajduje się węgiel aktywny, który pochłania szkodliwe substancje chemiczne jednocześnie nie demineralizując wody. Filtry tylko częściowo usuwają nadmiar soli wapnia i magnezu.

Zdrowy tryb życia to rezygnacja z używek

Światowy Dzień Zdrowia to doskonała okazja do przypomnienia, jakie skutki niesie za sobą palenie tytoniu i picie alkoholu. Używki te wpływają negatywnie na cały nasz organizm. Nadmierne spożywanie alkoholu szkodzi na przewód pokarmowy, układ krążenia, odporność, układ oddechowy oraz na funkcjonowanie psychiczne człowieka.

Nikotynizm to ryzyko nowotworów, narażanie się na występowanie chorób układu sercowo-naczyniowego, układu rozrodczego, choroby jamy ustnej oraz na pogorszenie funkcjonowania w sferze poznawczej. Na szczęście, gdy zrezygnujemy z palenia papierosów, ludzki organizm może się zregenerować i większość szkodliwych zmian się unormuje.

Według naukowców już po kilku godzinach bez papierosa poprawia się krążenie krwi, a po upływie kilku dni oskrzela się rozluźniają i zaczyna nam się lepiej oddychać. Parę tygodni później płuca zaczynają lepiej pracować a ryzyko wystąpienia infekcji zmniejsza się. 

Po kilku latach od ostatniego papierosa spada także zagrożenie rakiem płuc. Do rzucenia palenia potrzeba bardzo dużo silnej woli, lecz w walce z nałogiem możemy liczyć na wsparcie. Dostępne na rynku gumy do żucia, plastry i tabletki ograniczają uczucie głodu nikotynowego oraz łagodzą objawy odstawienia papierosów.

Marta Nikodem

Uwielbia testować nowości na rynku kosmetycznym. Produkty dla  kobiet nie mają dla niej żadnych tajemnic, uważnie analizuje ich skład oraz sprawdza ich skuteczność. Swoją przygodę z pisaniem na temat urody rozpoczęła kilka lat temu, zakładając bloga. Recenzuje nowości i radzi jak dbać o urodę niedoskonałą. Zwolenniczka naturalnych składników.

Podobne artykuły

Ostatnio dodane artykuły