Urządzenie wielofunkcyjne - skaner, drukarka i kserokopiarka w jednym

Mimo postępującej cyfryzacji obiegu dokumentów wiele z nich wciąż musi mieć postać papierową. To dlatego w każdym biurze drukarka jest jednym z najważniejszych urządzeń. Często niezbędne okazują się także kserokopiarka oraz skaner. Takich urządzeń peryferyjnych komputera potrzebują nawet bardzo małe firmy i wielu użytkowników prywatnych. Niestety w niektórych przypadkach niewielka ilość miejsca na ustawienie kilku sprzętów bywa problematyczna. Dla takich odbiorców producenci proponują kompaktowe urządzenie wielofunkcyjne, które łączy w sobie funkcje drukarki, skanera dokumentów i kserokopiarki, a przy tym zajmuje niewiele miejsca. Odmianą tego wielozadaniowego sprzętu są urządzenia z dodatkową funkcją faksu. Odrębną grupę stanowią profesjonalne modele przeznaczone dla większych firm, które odznaczają się większą wydajnością i rozmiarem. Działanie wszystkich tego typu urządzeń jest podobne, istnieje jednak ich podstawowy podział na: urządzenia wielofunkcyjne laserowe oraz atramentowe.

Kiedy przydaje się drukarka ze skanerem oraz kserokopiarką?

Nie będzie przesadne stwierdzenie, że urządzenie wielofunkcyjne sprawdza się w każdym biurze. Nawet jeśli obieg dokumentów jest prowadzony niemal w całości cyfrowo, zawsze znajdzie się sytuacja, kiedy konieczny będzie wydruk, zrobienie kopii lub szybka zmiana dokumentu z formy papierowej na cyfrową (np. w celu wysłania go pocztą elektroniczną). Wiele firm, wyposażając swoje pomieszczenia biurowe, w pierwszej kolejności myśli tylko o samych drukarkach. Szybko jednak okazuje się, że od czasu do czasu przydałby się także skaner dokumentów oraz podręczne ksero. Zamiast kupować kilka oddzielnych urządzeń, można mieć jedno uniwersalne w postaci „kombajnu”. W większych biurach, w których duża liczba pracowników często drukuje dokumenty, urządzenie takie nierzadko traktowane jest jako rezerwowa drukarka dla drukarki głównej, która przy okazji ma wiele innych przydatnych funkcji. W przypadku firm ważniejszym pytaniem od tego, „czy kupić urządzenie wielofunkcyjne”, jest pytanie, „jakie kupić”. Pod tym względem ważne jest bowiem dostosowanie wydajności sprzętu do potrzeb, z czym niekiedy bywają problemy. Małym firmom wystarczają najczęściej urządzenia atramentowe, natomiast duże przedsiębiorstwa kupują urządzenie wielofunkcyjne laserowe.
Do użytku domowego urządzenia typu MFP (ang. multi function product) okazują się dużo bardziej praktyczne niż sama drukarka, tym bardziej że niektóre z nich, choć oferują kilka funkcji, kosztują dokładnie tyle ile sprzęt przeznaczony wyłącznie do drukowania.

Urządzenia wielofunkcyjne atramentowe — co trzeba o nich wiedzieć?

Urządzenia te cieszą się szczególną popularnością wśród klientów indywidualnych oraz małych firm. Są tańsze od swoich laserowych odpowiedników, a także najczęściej mniejsze, o wyjątkowo kompaktowych rozmiarach, co pozwala na ich umieszczenie niemal na każdym biurku. Najbardziej znanymi producentami tego rodzaju sprzętu są: Canon, HP, Epson, Brother.

Przeciętne urządzenie to najczęściej atramentowa drukarka ze skanerem oraz funkcją ksero. Modele przeznaczone dla firm mają dodatkowo wbudowany faks. Obecnie większość modeli atramentowych oferuje druk w kolorze (z kolei urządzenie wielofunkcyjne laserowe jest zazwyczaj monochromatyczne).
Wybierając urządzenie wielofunkcyjne do domu lub biura, warto zwrócić uwagę na jego następujące parametry:
  • format papieru — najczęściej maksymalnym formatem jest A4, ale są także urządzenia oferujące druk w formacie A3;
  • moduł Wi-Fi — umożliwia bezprzewodowe drukowanie (czasem także z urządzeń mobilnych);
  • możliwość podłączenia pendrive’a lub karty pamięci;
  • wydajność drukowania — w tym wypadku warto sprawdzić następujące informacje:
    • ile arkuszy mieści się w podajniku drukarki ze skanerem (np. 150 arkuszy lub tylko 30),
    • jaka jest prędkość druku (zazwyczaj parametr ten wyrażony liczbą drukowanych stron na minutę podawany jest osobno dla druku monochromatycznego i dla druku kolorowego),
    • opcję druku dwustronnego,
    • wydajność tuszu — podawana jest jako liczba stron, jakie można wydrukować za pomocą jednej kasety (warto zwrócić uwagę, że parametr ten może być podany dla poszczególnych rodzajów druku: drukowania dokumentów i drukowania zdjęć lub jako wydajność zbiorcza, uśredniona) — im wyższa wydajność, tym koszty druku są niższe;
  • skaner dokumentów — skanery w urządzeniach wielofunkcyjnych zazwyczaj dobrze sobie radzą z dokumentami, lecz nieco gorzej ze zdjęciami, dlatego osoby mające wyższe wymagania wobec skanera powinny zwrócić uwagę nie tylko na jego rozdzielczość (300 dpi wystarcza do skanu dokumentów, do zdjęć zaś przydaje się 600 dpi), lecz także na gęstość optyczną (do profesjonalnej obróbki zdjęć powinna ona wynosić minimum 2,5‒3).

Jak wybrać urządzenie wielofunkcyjne laserowe?

Kombajny będące połączeniem laserowej drukarki ze skanerem i kserokopiarką (oraz często faksem) są droższe oraz zazwyczaj wydajniejsze od urządzeń atramentowych, dlatego najczęściej kupowane są przez firmy. Wśród nich spotkać można urządzenia kompaktowe oraz duże i profesjonalne drukarki wielofunkcyjne typu All in One. Ich produkcją zajmuje się wiele firm, m.in. Canon, Brother, Xerox, HP, Kyocera, Lexmark czy Konica Minolta.
Urządzenia wielofunkcyjne laserowe można podzielić na kolorowe oraz czarno-białe. Te drugie są częściej używane przez firmy ze względu na większą wydajność oraz potrzeby.

Wybór urządzenia wielofunkcyjnego dla firmy wiąże się z analizą następujących parametrów:
  • miesięczny wolumen wydruków — dla małych firm najodpowiedniejsze są modele oferujące wydajność do 3000 wydruków w ciągu miesiąca, dla dużych przedsiębiorstw przeznaczone są modele zapewniające wydruk ponad 6000 stron;
  • format papieru — tylko niektóre modele oprócz popularnego A4 pozwalają na obsługę formatu A3;
  • rodzaje nośników — profesjonalne urządzenia wielofunkcyjne laserowe pozwalają na druk kopert, etykiet lub różnych rodzajów papieru;
  • prędkość druku — najbardziej wydajna wielozadaniowa drukarka ze skanerem może pracować z prędkością nawet 50‒60 stron na minutę;
  • pojemność podajnika papieru — profesjonalne modele o dużych gabarytach mają podajniki o pojemności kilku tysięcy arkuszy papieru, mniejsze kompaktowe urządzenia — kilkuset stron;
  • sposób połączenia urządzenia z komputerem oraz złącza — większość nowoczesnych modeli oprócz standardowego połączenia za pomocą kabla zapewnia także komunikację bezprzewodową oraz wejścia USB;
  • poziom hałasu — w przypadku intensywnej eksploatacji urządzenia parametr ten jest niezwykle ważny i dlatego producenci nie tylko go podają, lecz także starają się, by był on jak najniższy;
  • zużycie energii — jest istotne przy intensywnej eksploatacji (niektóre modele mają opcję automatycznego wyłączania urządzenia, gdy się z niego nie korzysta);
  • parametry skanera dokumentów — należy zwrócić uwagę na rozdzielczość, a także opcje skanowania, np. do poczty elektronicznej
  • faks — tylko niektóre firmy potrzebują takiej funkcji.

Podsumowanie

Wielozadaniowa drukarka ze skanerem przydatna jest zarówno w domu, jak i w biurze, jednak jej funkcjonalność i wydajność, a także koszty eksploatacji zależą od właściwego doboru urządzenia do potrzeb. Warto pamiętać, że urządzenia wielofunkcyjne laserowe sprawdzają się lepiej w przypadku dużych miesięcznych wolumenów druku, natomiast atramentowe np. do użytku domowego. Jeśli zaś  zależy nam na profesjonalnym skanerze dokumentów i zdjęć, powinniśmy raczej zakupić oddzielne urządzenie, niż liczyć na wysoką jakość skanów w urządzeniu typu MFP.

Ostatnio dodane artykuły