Data publikacji:

Wypalanie filtra DPF. Na czym polega? Jak to zrobić?


Filtr cząstek stałych, znany jako DPF, powinien być obowiązkowym wyposażeniem każdego auta z silnikiem Diesla wyprodukowanego po 2002 roku. Jego zadaniem jest przefiltrowanie spalin oraz zatrzymanie i dopalenie cząstek stałych wewnątrz filtra. Cały zabieg ma na celu ograniczyć emisję szkodliwych spalin do atmosfery. Filtr DPF zapełnia się, a jego żywotność w przypadku samochodów osobowych szacuje się na około 150-200 tysięcy pokonanych kilometrów. W celu jego jak najdłuższego, poprawnego funkcjonowania, zaleca się wypalanie filtra, zwane samoregeneracją. Proces ten ma na celu zamienić odkładającą się sadzę w popiół, co sprawi, że momentalnie nie zalepi się on zgromadzoną sadzą. Cała procedura odbywa się w sposób naturalny, przy wykorzystaniu wysokiej temperatury. Pamiętać należy jednak, że zalegający popiół samoczynnie nie wydostanie się z filtra i prędzej czy później trzeba będzie go regenerować lub wymienić, gdyż zacznie się zapychać.
część samochodowa

Jak wypalić filtr DPF?

Każdy pojazd ma swoją procedurę wypalania filtra cząstek stałych, zależną przede wszystkim od tego, jaki rodzaj został zamontowany. Powszechnie znane są następujące rodzaje:

FAP – mokry filtr cząstek stałych – główną rolę w spalaniu sadzy spełnia specjalny płyn dodawany do paliwa;
DPF i GPF – suche filtry cząstek stałych z bezpośrednim wtryskiem do filtra.

Bez względu na to, jaki filtr znajduje się w samochodzie, kluczowym elementem jest temperatura. Szczególnie ważne jest to w przypadku filtrów DPF, gdzie komputer pokładowy inicjuje większy wtrysk paliwa w pojeździe w celu podniesienia temperatury spalania. Zalecaną wartością jest temperatura powyżej 500 stopni C, gdyż dopiero wtedy sadza jest skutecznie wypalana.

Samodzielne wypalanie DPF

Proces samoregeneracji najlepiej przeprowadzać w czasie jazdy pojazdem. Najbardziej sprzyjające do tego warunki to po prostu jazda ze stałą prędkością obrotową na wysokości około 2500 obrotów na minutę. Po krótkiej chwili, w nowszych pojazdach, komputer pokładowy powinien rozpoznać sytuację i wyświetlić komunikat o rozpoczętym procesie wypalania, gdy nie ma możliwości wyświetlenia komunikatu, kluczowymi elementami informującymi kierowcę o zainicjowaniu procesu to przede wszystkim zmiana głośności pracy silnika, delikatny wzrost wykazywanego spalania oraz momentami zauważalny za pojazdem, wydzielany biało-niebieski dym.

Cały proces odbywa się podczas jazdy, często bez wiedzy kierowcy, gdyż utrzymywanie stałej prędkości, szczególnie na dłuższych odcinkach, jest rzeczą naturalną, a przy okazji sadza w filtrze jest wypalana. Najbardziej optymalnym czasem jest jazda na stałym poziomie obrotów silnika przez około 20 minut. Dodatkowo zaleca się hamowanie silnikiem, w celu zwiększenia wydajności samoregeneracji. W sytuacji, kiedy pojazd jest w procesie wypalania filtra DPF, odradza się nagłego zatrzymywania pojazdu, np. na parkingu, a przede wszystkim zabrania się wyłączania silnika w tym czasie, gdyż ceramiczny wkład może się „zeszklić”, co spowoduje uszkodzenie filtra cząstek stałych.

Proces wypalania może rozpocząć się również samoistnie, w sytuacji, gdy komputer pokładowy pojazdu wykryje, że jest potrzeba samoregeneracji, lub wprowadzić go można manualnie z pozycji operatora komputera diagnostycznego.

Co ile wypala się DPF?

Jak często wypala się DPF? Ciężko jednoznacznie określić, kiedy jest odpowiedni czas na wypalenie filtra cząstek stałych. Z opinii mechaników i serwisów wywnioskować można, że w samochodzie ze sprawnym, w miarę nowym filtrem, proces samoregeneracji zachodzi co około 600-800 km. Taka częstotliwość nie powinna zatem budzić żadnych podejrzeń u właściciela pojazdu. Znacznie zwiększona częstotliwość może jednak świadczyć o pojawiających się awariach lub zużyciu i zapchaniu filtra DPF.

Jak wypalić DPF? Przykład Volkswagena Passata

VW Passat jest jednym z najczęściej spotykanych modeli pojazdów na polskich drogach. W Passatach filtr DPF zaczął pojawiać się w latach 2005-2006, więc jeżeli jesteś posiadaczem VW z tego okresu bądź młodszego, twój diesel prawdopodobnie posiada filtr cząstek stałych.

W modelach B7 i młodszych, o procesie wypalania informuje pojawiająca się dioda DPF na desce rozdzielczej pojazdu. W przypadku modeli B6 i starszych, takiej diody kierowca nie powinien zauważyć. W przypadku, gdzie właśnie w tych modelach ikonka filtra cząstek stałych wyświetli się, oznaczać to może uszkodzenia związane z samym filtrem. Pojawić się może również w sytuacji, kiedy proces wypalenia przebiegł nieprawidłowo lub został przerwany, w związku z czym kierowca zostanie poinformowany, że filtr należy oczyścić.

Proces samoregeneracji DPF odbywa się, jak wcześniej wspomniano, podczas jazdy. W Passatach wymaganą temperaturą jest ok. 600 stopni C. Wypalenie DPF powinno rozpocząć się przy utrzymaniu stałej prędkości obrotowej silnika, jednak użytkownicy VW Passata polecają inicjację procesu z pozycji komputera diagnostycznego.

Aby zadbać o jak najlepszą kondycję filtra, zaleca się tankowanie dobrej jakości paliwa na zaufanych stacjach benzynowych. Dodatkowo od czasu do czasu warto wybrać się na krótką przejażdżkę drogą ekspresową czy autostradą, w celu dopalenia filtra. W sytuacji, gdy po wypaleniu kontrolka DPF cały czas się wyświetla lub miga, proces należy powtórzyć oraz sprawdzić pozom oleju. W momencie, gdy wszystkie parametry są prawidłowe, należy skonsultować się z producentem pojazdu lub mechanikiem.
Autor: Przemysław Mańka