Data publikacji:

Zimowanie motocykla – przepalać czy nie?

Każdy miłośnik motocykli najchętniej zaparkowałby zimą motocykl w salonie na miękkim dywanie po to, by móc cały czas spoglądać na swój pojazd i od czasu do czasu na niego wsiąść. Rzeczywistość bywa jednak bardziej brutalna, a na taką ekstrawagancję mogą pozwolić sobie nieliczni. Jak zimować motocykl i przygotować go do posezonowego odpoczynku? Zobacz.
zimowanie motocykla

Jak przygotować motocykl do zimy?

Przygotowanie motocykla do zimy jest równie ważne jak sposób jego przechowywania. Typowym błędem jest pozostawianie go w garażu tuż po ostatniej jeździe w sezonie, która najczęściej przebiega w niezbyt idealnych warunkach. Drogi mogą być pokrywane solą i piaskiem już jesienią, gdy występują okresowe opady śniegu. Te zanieczyszczenia przyklejają się do motocykla i jeśli pozostawisz je na kilka miesięcy, z pewnością wyrządzą szkody.

Przeczytaj także: Kobieta na motocyklu. Jak się ubrać?

Jak przygotować motocykl do zimy? Zacznij od dokładnego umycia motocykla. Najlepiej, jeśli zdejmiesz owiewki i elementy plastikowe, by dostać się do zakamarków. Przydatny będzie pędzel detailingowy, którym doczyścisz zakamarki oraz sprężone powietrze do wydmuchania z nich wody. Dobrym pomysłem jest oczyszczenie ognisk korozji i zabezpieczenie miejsc środkiem konserwującym. Pamiętaj też o nasmarowaniu elementów ruchomych i naoliwieniu łańcucha. Środek smarny zapobiegnie dostawaniu się w te miejsca wody zebranej ze skondensowanej pary wodnej.

Co ważne, korozja dotyczy nie tylko zewnętrznych elementów, ale i wnętrza motocykla. Aby uniknąć skorodowania zbiornika paliwa, napełnij go benzyną pod sam korek. Bez obaw, paliwo nie zdegraduje się w ciągu kilku miesięcy i wykorzystasz je wiosną. Dobrym pomysłem jest też zatkanie rury wydechowej (np. kawałkiem szmatki), by znajdująca się w powietrzu wilgoć, nie dostawała się nią do kolektora wydechowego.

Gdzie przechowywać motocykl?

Najlepszym miejscem do przechowywania motocykla jest ogrzewany garaż. Gwarantuje to zarówno mniejsze ryzyko korozji, jak i mniej problemów z elektryką, mechaniką czy stanem płynów. Wystarczający będzie też garaż nieogrzewany, ale pod warunkiem, że jest dobrze wentylowany. W innym przypadku zalegająca w powietrzu wilgoć może negatywnie wpłynąć na stan motocykla i doprowadzić np. do rozwoju pleśni, stęchlizny czy grzybów. Jeżeli nie masz garażu samochodowego, możesz kupić niewielki garaż motocyklowy. Jest niedrogi i zajmie niewiele miejsca na twoim podwórku. Pamiętaj też, by motocykl nie stał zimą na trawie.

Przeczytaj także: 11 rzeczy, które musisz sprawdzić zanim kupisz używany motocykl

Gdzie natomiast przechowywać motocykl, mieszkając w bloku? Na rynku dostępne są co prawda dobrej jakości pokrowce motocyklowe, jednak służą one głównie do sporadycznego zabezpieczania motocykla przed deszczem. Nie poradzą sobie z silnymi wichurami, gradem i śniegiem. W takiej sytuacji lepiej poszukać pomocnego sąsiada, który udostępni kawałek powierzchni w swoim garażu lub skorzystać z ofert firm magazynujących motocykle na zimę. Dobrym pomysłem jest też wizyta na forach internetowych zrzeszających motocyklistów z najbliższej okolicy  być może uzyskasz pomoc od innego pasjonata dwóch kółek.

Jak przechowywać motocykl?

W przechowywaniu motocykla nie ma wielkiej filozofii i szereg pedantycznych czynności nie jest konieczny. Stelaże czy specjalne podkładki pod opony nie są obowiązkowe i możesz bez obaw pozostawić pojazd na stopce. Kilka miesięcy garażowania nie wyrządzi motocyklowi większej krzywdy.

Mimo to jeżeli masz możliwość skorzystać ze stojaków, zrób to. Dzięki nim nie doprowadzisz odkształcenia opony (drobnego, ale wyczuwalnego) i ustawisz motocykl pionowo. Jeżeli będzie przechylony, może dojść do delikatnych wycieków płynów czy nierównomiernych naprężeń w zawieszeniu. Zimowanie motocykla na stojaku to bardzo dobry pomysł.

Przeczytaj także: Podręczniki dla przyszłych motocyklistów

Co natomiast zrobić z akumulatorem? Najlepszym sposobem na przedłużenie jego żywotności jest wyjęcie go i przechowywanie w ciepłym pomieszczeniu. Dzięki temu nie dojdzie do szybkiego rozładowania i zasiarczenia akumulatora. Warto bowiem wiedzieć, że nawet wyłączony motocykl zużywa drobną ilość energii służącej do podtrzymania działania komputera pokładowego. Co jakiś czas, np. co miesiąc, podłącz akumulator do prostownika i podładuj go do pełna. Najlepiej sprawdzi się prostownik mikroprocesorowy, który automatycznie dobierze czas i prąd ładowania.
Motocykl przykryj kocem lub oddychającym pokrowcem. Szczelne plandeki i pokrowce sprawdzą się gorzej, bo choć dobrze chronią przed deszczem, to prowadzą do kondensacji pary wodnej. Przed zakupem upewnij się, że pokrowiec nadaje się do zimowania motocykla. Co jakiś czas sprawdzaj, czy materiał okrywający motocykl nie nasiąknął wilgocią – to bardzo groźne dla elementów metalowych i skórzanych. Jeśli zauważysz wilgoć, wysusz okrycie i popraw wentylację w garażu.

Przepalać czy nie przepalać?

Kontrowersyjną kwestią jest przepalanie motocykla. Niektórzy sądzą, że jest to jedyny sposób, aby wszystkie elementy silnika były cały czas pokryte olejem i zabezpieczone przed wilgocią. Przepalanie ma, przynajmniej w teorii, ochronić silnik przed rdzą, a także ułatwić wiosenny rozruch przed pierwszą trasą w sezonie. Jak jest w rzeczywistości?
Warto zacząć od tego, że olej silnikowy nie spływa całkowicie i nie pozostawia wyjałowionej powierzchni silnika. Na każdym elemencie pozostaje tzw. film olejowy, który doskonale zabezpiecza przed wilgocią.

Kolejnym argumentem na niekorzyść przepalania jest sama charakterystyka przepalania. Jest to włączenie silnika na kilkanaście minut i to w najgorszych dla niego warunkach  na zimno.

Na niedogrzanym silniku następuje największe zużycie tłoków, cylindrów, panewek i innych ruchomych elementów. Jednocześnie przepalanie motocykla może być szkodliwe dla twojego zdrowia. Uruchomienie silnika w zamkniętym garażu może doprowadzić do zatrucia tlenkiem węgla.

Przeczytaj także:
  1. Ranking kasków motocyklowych
  2. Zamierzasz kupić skuter? Sprawdź jakie akcesoria ci się przydadzą
  3. Jaki akumulator do motocykla
  4. Kombinezony na motor - rodzaje i opinie
  5. Długie podróże motocyklem - jak się przygotować?

Autor: Szymon Sonik