Znaczenie grupy krwi dla doboru odpowiedniej diety

Każdy, kto usilnie próbuje zrzucić zbędne kilogramy, wie, że w rozmaitych dietach odchudzających można wręcz przebierać — są one konstruowane na podstawie różnych kryteriów, takich jak rodzaj przeważających w diecie substancji odżywczych. A jednak efekty diet bardzo rzadko są identyczne u wszystkich osób je stosujących. Jak to możliwe, że kierując się tą samą dietą co twój znajomy, nie potrafisz schudnąć równie efektywnie? Być może powinieneś zmienić sposób odżywiania na dietę zgodną z grupą krwi.

Za co odpowiadają grupy krwi?

Choć większość z nas jest świadoma, jaką ma grupę krwi, nie każdy wie, jak istotne znaczenie ma ona dla funkcjonowania całego ludzkiego organizmu. To właśnie dzięki specyfice poszczególnych grup krwi ciało człowieka jest w stanie kontrolować ataki bakterii i wirusów oraz regulować stężenie rozmaitych substancji chemicznych. Grupa krwi ma także niebagatelne znaczenie w przypadku konieczności wykonania transfuzji — już sto lat temu austriacki lekarz Karl Landsteiner dowiódł, że poszczególne grupy krwi mogą „zwalczać się” nawzajem, co tłumaczy, dlaczego niektórzy ludzie mogą swobodnie wymieniać między sobą krew, inni zaś nie. Wyniki badań Landsteinera wykazały, że grupy A i B cechują się zwalczającymi się nawzajem przeciwciałami, grupa AB to uniwersalny biorca (lecz dawcą może być tylko dla swojej grupy), z kolei grupa 0 — uniwersalny dawca (biorca wyłącznie grupy własnej).
Jak działają przeciwciała, za które odpowiedzialne są grupy krwi? Po zlokalizowaniu antygenu w organizmie przeciwciała wychwytują „intruzów”, grupując ich podczas procesu aglutynacji. Zlepione w jedną zbitkę antygeny o wiele łatwiej jest zneutralizować i usunąć z organizmu.

Grupa krwi a dieta — w czym tkwią zależności?

Znaczenie grupy krwi dla odporności organizmu jest kwestią jasną, jednak jakie logiczne podstawy znajdujemy dla diety zgodnej z grupą krwi? Po przeprowadzeniu specjalistycznych badań okazało się, że zestawienie grupy krwi z naszą dietą i stylem życia ma ogromny wpływ na samopoczucie i ogólny stan zdrowotny organizmu. Eksperymenty wykazały, że substancje chemiczne wchodzące w skład poszczególnych pokarmów mogą reagować z krwią — jedne związki będą przez nią odrzucane, inne zaś nie. Jeśli antygeny zawarte w spożywanej przez nas żywności nie są odpowiednio zgodne z tymi, które znajdują się we krwi, narażamy się na wiele niekorzystnych konsekwencji zdrowotnych. Skutkami takiej rozbieżności będą przede wszystkim zmęczenie, a także problemy gastryczne, a przy długotrwałym narażaniu organizmu na działanie niedopasowanych antygenów również cięższe schorzenia, takie jak marskość wątroby lub choroby nerek. Jak nietrudno się domyślić, między grupą krwi a dietą źle dobraną będą zachodziły także nieścisłości, które uniemożliwią skuteczne odchudzanie. Aby rozwiązać problemy żywieniowe wielu osób, lekarze opracowali system żywieniowy, którego podstawą jest dieta zgodna z grupą krwi.

Grupa krwi a dieta — dostosuj jadłospis rozsądnie

Dbałość o zdrowe odżywianie jest ważna szczególnie wtedy, gdy jednocześnie chcemy pozbyć się kilku zbędnych kilogramów. Proces odchudzania niejednokrotnie jest dla organizmu swojego rodzaju szokiem, co jeszcze mocniej przemawia za tym, aby zdecydować się na spersonalizowane rozwiązanie, jakim jest dieta zgodna z grupą krwi.

Podstawą dobrej współpracy między twoją grupą krwi a dietą jest powolne wdrażanie nowego stylu odżywiania. Stopniowo wycofuj stosowane wcześniej, niezdrowe produkty, zastępując je korzystną dla ciebie żywnością. Nagłe wprowadzenie zupełnie odmiennego sposobu odżywania może być dla organizmu problematyczne — pozwól mu oswoić się z nowym stylem jedzenia.

Dieta zgodna z grupą krwi w każdym przypadku opiera się na zasadzie klasyfikowania produktów jako wskazanych, neutralnych i niewskazanych. Aby odchudzać się zdrowo i skutecznie, wystarczy, że będziesz skrupulatnie stosować się do zasad, jakimi rządzi się twoja grupa krwi.

Dieta dla grupy krwi 0

Cechy, które charakteryzują posiadaczy grupy 0, to najczęściej tężyzna fizyczna i duża odporność organizmu, z kolei do najczęstszych schorzeń w tej grupie zaliczamy nietolerancję pokarmów białkowych, problemy autoimmunologiczne i hormonalne. Na podstawie tej wiedzy została skonstruowana dieta dla grupy krwi 0, która pozwoli wzmocnić mocne cechy jej posiadaczy, jednocześnie minimalizując występowanie chorób, na jakie są podatni.

Dieta dla grupy krwi 0 kładzie szczególnie duży nacisk na mięso, ryby i owoce morza, stanowiące cenne źródło białka, które dla działania organizmu jest bardzo ważne. Pozwala ono na poprawę funkcjonowania jelit, a także na redukcję stresu. Jednocześnie posiadacze grupy krwi 0 powinni unikać produktów nabiałowych, z których trawieniem ich organizm nie poradzi sobie już tak skutecznie. Zupełnemu ograniczeniu powinny zostać poddane makarony i jasne pieczywo.

Szczególnie ważnym elementem diety dla grupy krwi 0 są warzywa ze względu na dużą zawartość błonnika poprawiającego pracę jelit. Wśród najbardziej korzystnych wyróżniamy cebulę, brokuły oraz czosnek, w grupie zaś produktów zakazanych wymienia się np. ziemniaki, kapustę i pieczarki. Dieta dla grupy krwi 0 zakłada  także, że jej posiadacze mogą pozwolić sobie na wszystkie owoce z wyjątkiem pomarańczy, mandarynek, truskawek i rabarbaru.

Dieta dla grupy krwi A

Według badań przodkowie posiadaczy grupy krwi A prowadzili rolniczy tryb życia, co przekładało się na ich sposób odżywiania, którego podstawę stanowiły płody rolne. To właśnie zboża, owoce i warzywa powinny stanowić podstawę diety dla grupy krwi A — jej współcześni posiadacze przyjmują niniejsze produkty wyjątkowo sprawnie.

Inaczej wygląda kwestia trawienia produktów białkowych, a więc przede wszystkim mięsa. Osoby z grupą krwi A wykazują też gorszą zdolność do trawienia nabiału i jaj, w związku z czym odradza im się sięganie po tego typu produkty — zdecydowanie korzystniejszym rozwiązaniem będą np. sery i mleko sojowe. Z tego względu posiadaczom grupy krwi A zaleca się ograniczenie  spożywania mięsa do minimum, w wersji duszonej lub gotowanej. Dieta dla grupy krwi A powinna wykluczać produkty wysoko przetworzone, będące dla żołądka trawiennym problemem, gdyż w tym wypadku mamy do czynienia z obniżoną ilością kwasów żołądkowych.

Dieta dla grupy krwi A to wyjątkowa dowolność, jeśli chodzi o dobór pieczywa. Większość zbóż jest w tym wypadku przyjmowana bez większych przeszkód. Posiadaczom tej grupy krwi zaleca się ograniczenie głównie produktów pszenicznych i otrębowych. Także w przypadku makaronów, które są cennym źródłem protein, nie występują restrykcyjne zakazy — stosując dietę dla grupy krwi A, pamiętaj przede wszystkim, by unikać makaronów z mąki pszennej.

Dieta dla grupy krwi B

Głównym źródłem pożywienia pierwszych posiadaczy grupy B były prawdopodobnie mięso i nabiał. Trudne warunki, w jakich zmuszeni byli bytować posiadacze tej grupy krwi, sprawiły, że ich obecni potomkowie cechują się nie tylko dużą odpornością, lecz także sprawnym trawieniem prawie wszystkich produktów.

Podobnie jak w przypadku diety dla grupy krwi 0, posiadacze grupy B powinni położyć szczególny nacisk na produkty mięsne i ryby, które są cennym źródłem białka. Ograniczenia dotyczą spożywania mięsa kurczaka oraz skorupiaków, które przez osoby z grupą krwi B mogą być trawione nieco oporniej.

Jeśli posiadasz grupę krwi B, śmiało sięgaj po warzywa i owoce. Unikaj jedynie tych, które zawierają lektynę, zaburzającą prawidłową pracę żołądka (np. pomidory, oliwki, rabarbar, kokos).

Podobnie jak dieta dla grupy krwi A i 0, dieta dla posiadaczy grupy B zakłada eliminację produktów pszennych. Wybierając pieczywo, sięgaj po chrupkie bądź ryżowe, a także po chleb esseński, wykazujący duże właściwości odżywcze.

Dieta dla grupy AB

Najmłodsza z wszystkich grup krwi stanowi połączenie grup A i B, przy czym jej posiadacze mogą wykazywać cechy bardziej typowe tylko dla grupy A lub B. Najprostszą zależnością miedzy grupą krwi a dietą jest w tym wypadku fakt, że posiadacze grupy AB powinni unikać produktów niewskazanych dla osób z grupami A oraz B.

Posiadacze grupy AB powinni ograniczyć produkty mięsne ze względu na obniżoną ilość kwasów żołądkowych, co jest cechą „odziedziczoną” po grupie A. Minimalizacja ilości mięsa w codziennym jadłospisie powinna iść w parze ze spożywaniem dużych ilości warzyw i owoców, które osoby z grupą AB przyjmują bez przeszkód.

Jeśli chodzi o zboża i pieczywo, dieta zgodna z grupą krwi AB powinna być uboga w produkty kukurydziane. W odróżnieniu od przedstawicieli innych grup pszenica jest przez nich przyjmowana dobrze lub neutralnie.

Żyj zgodnie ze swoją naturą

Jak widać, warto wspomagać naturalne predyspozycje naszego organizmu, dostosowując do niego indywidualny tryb życia, a przede wszystkim — odżywiania. Spersonalizowana dieta adekwatna do grupy krwi pozwoli ci nie tylko na zgubienie nadmiernych kilogramów, lecz przede wszystkim na wzmacnianie swoich „mocnych stron” i polepszenie codziennego samopoczucia.

Podobne artykuły

Ostatnio dodane artykuły