Data publikacji:

Zielona kawa. Właściwości

W ostatnich latach coraz większą popularnością cieszy się zielona kawa. Nic dziwnego – posiada odchudzające właściwości i wiele cennych dla zdrowia składników aktywnych. Jednak czy na pewno? Jakie zielona kawa faktycznie posiada właściwości i czy faktycznie są one takie cudowne? Jak ją parzyć, aby wydobyć z niej to, co najlepsze? Gdzie można ją kupić? Dlaczego nie jest dostępna w kawiarniach? Zapoznaj się z naszym obszernym poradnikiem na temat zielonej kawy, jej zalet oraz wad. 

zielona kawa właściwości

Kawa zielona – charakterystyka

Dla jednych najlepsze kawy to te gorzkie i aromatyczne, dla innych – o delikatnym smaku. Dla kogo idelanym wyborem będzie zielona kawa? Zielona kawa, zwana inaczej green coffee lub raw coffee, są to ziarna kawy, które nie zostały poddane tradycyjnemu paleniu. Podczas produkcji usuwana jest z nich jedynie łuska nasienna. Dzięki temu procesowi ziarna zostają w niewielkim stopniu przetworzone, więc stają się produktem bardzo naturalnym.

Mniej przetworzone ziarna zyskują lekko zielony kolor, są także twardsze od dobrze znanej nam palonej kawy. Różnią się także smakiem i zapachem – początkowo trzeba się do niego przyzwyczaić, ponieważ jest on specyficzny, lekko cierpki. Zdaniem niektórych zielona kawa nieco przypomina w smaku zieloną herbatę.

Zielona kawa zawiera kofeinę, jednak jest jej trochę mniej, niż w filiżance tradycyjnej małej czarnej. Zawartość kofeiny w mniej przetworzonym wariancie waha się w przedziale ok. 60-130 mg, natomiast dla ziaren palonych wynosi on ok. 70-140 mg.

Zielona kawa ma bardzo dobre wartości odżywcze. Blisko ¼ jej składu to błonnik, 13% to tłuszcze, a 11% to białko. Resztę stanowią cukry (8%) oraz składniki mineralne (7% - wapń, magnez, cynk, miedź). 100 g ziaren ma zaledwie 14 kcal.

Zielona kawa na odchudzanie

Popularność pozytywnego wpływu zielonej kawy na odchudzanie rośnie od 2008 r. Wtedy to w amerykańskiej telewizji dr Ora powiedział, że ekstrakt tej kawy pozwoli szybko spalić zbędną tkankę tłuszczową przy tej samej aktywności fizycznej i sposobie żywienia co wcześniej. Po kilkunastu latach zielona kawa ma różne opinie – zarówno dobre, jak i nie do końca najlepsze. Jak jest naprawdę?

Kawa zielona – właściwości

Zastanawiasz się, jaka kawa jest najzdrowsza? Większość zdrowotnych właściwości zielonej kawy wynika z obecności kwasu chlorogenowego, zwanego inaczej kwasem kawoilochinowym CGA. Kwas ten występuje jedynie w niepalonych ziarnach, stąd też ich przewaga nad tradycyjną filiżanką kawy. Kwas chlorogenowy to naturalny i silny przeciwutleniacz, który spowalnia proces przedostawania się glukozy do krwi po spożytym posiłku. Innymi słowy – przyśpiesza on przemianę materii.

Inne ciekawe właściwości, jakie przypisuje się mu w literaturze, to także działanie przeciwwirusowe i antybakteryjne. Ponadto wspomaga proces oczyszczania organizmu. Kwas ten występuje również m.in. w yerba mate, surowych ziemniakach, zielonych owocach kakaowca czy w pokrzywie. Ciągle trwają badania naukowe, aby lepiej poznać tę substancję i jej właściwości.

Wiemy już zatem, dlaczego kawa zielona ma odchudzające właściwości, ale czy to wszystko, czego możemy się po niej oczekiwać? Absolutnie nie! Zielona kawa ma pozytywny wpływ na pracę wątroby, ma właściwości żółciotwórcze oraz żółciopędne. Ponadto, dzięki przeciwwirusowym właściwościom kwasu chlorogenowego oraz polifenolom, zielona kawa wzmacnia naturalną odporność organizmu, dzięki czemu jest on mniej narażony na różnego rodzaju infekcje.

W ziarnach zielonej kawy dalej znajduje się kofeina (chociaż, tak jak wspominaliśmy, jest jej trochę mniej niż w palonych), w związku z czym filiżanka „małej zielonej” również ma działanie pobudzające, a także poprawiające samopoczucie.

Zielona kawa – jak parzyć i pić? Przeciwwskazania do picia

Napój z zielonych ziaren przygotowuje się podobnie jak ten z palonych, jednak należy pamiętać o kilku ważnych kwestiach. Zacznijmy od podstaw: kawa zielona ma być mielona, a nie w postaci ziaren. Dobra kawa mielona pozwoli nam uzyskać najlepszy smak. Najlepiej mielić ją tuż przed zaparzaniem, warto jednak mieć na uwadze, że jej ziarna są nieco twardsze niż palone, dlatego mogą być większym wyzwaniem dla młynka.

Jeśli obawiasz się o swój sprzęt, zawsze możesz spytać w sklepie, w którym ją kupiłeś, o możliwość zmielenia ziaren. Pamiętaj jednak, że mielone tuż przed spożyciem ziarna pozwolą uzyskać najsmaczniejszą filiżankę kawy.

Kolejną kwestią jest temperatura wody. Zielonej kawy nie powinno zalewać się wrzątkiem, aby nie tracić jej właściwości i nie zmieniać jej smaku. Najlepiej wykorzystać do tego wodę o temperaturze około 90 stopni Celsjusza. Zmielone ziarna zalewamy taką wodą i zaparzamy przez około 5 minut. Po tym czasie najlepiej jest usunąć fusy. Do zwykłego kubka warto więc zaopatrzyć się w specjalne filtry do kawy, bądź nabyć specjalny dzbanek z zaparzaczem tłokowym, który po określonym czasie umożliwi sprawne oddzielenie napoju od resztek.

Zieloną kawę możesz spożywać z tymi samymi ulubionymi dodatkami, co tradycyjną małą czarną. Jeśli więc słodzisz, możesz dodać cukru bądź miodu, a jeśli lubisz białą kawę – dodaj ulubiony rodzaj mleka. Smak napoju zawsze możesz poprawić, dodając różne rozgrzewające przyprawy, np. cynamon, goździki, gałkę muszkatołową czy kardamon.

Zieloną kawę dobrze jest pić rano bądź popołudniu. Ze względu na obecność kofeiny i pobudzające jej właściwości lepiej unikać jej wieczorem i tuż przed pójściem spać. Podobnie jak tradycyjna palona kawa, zielona nie jest wskazana dla dzieci oraz kobiet w ciąży i karmiących piersią.

Zielona kawa – gdzie kupić?

Niektóre rodzaje kaw są mniej popularne. Zielona kawa niestety nie jest tak łatwo dostępna jak tradycyjna palona kawa. Raczej na próżno jej szukać w większości kawiarni. Najłatwiej będzie ją zakupić w sklepach ze zdrową żywnością lub w sekcjach z żywnością bio w supermarketach. Bez problemu da się ją również zamówić przez internet.

Kupując zieloną kawę, warto zwrócić uwagę na to, co jest napisane na jej etykiecie. Dobrze, jeśli pochodzi ona ze zrównoważonych upraw oraz sprawdzonych producentów i importerów. Doskonale, jeśli posiada ona certyfikat bio (oznaczany specjalnym zielonym listkiem).

Zielona kawa – zalety

Chociaż większość zalet wymieniliśmy w akapitach dotyczących właściwości zielonej kawy, warto napisać kilka słów podsumowania. Regularne spożywanie zielonej kawy może mieć pozytywny wpływ na metabolizm, a także na odporność organizmu i pracę wątroby. Popołudniowa filiżanka może pomóc w utracie wagi i zaspokoić ochotę na słodkie przekąski, a także podjadanie między posiłkami.

Zielona kawa – wady i przeciwwskazania

Oprócz dzieci i kobiet w ciąży oraz karmiących piersią, na zbyt dużą jej ilość powinny uważać osoby chore na cukrzycę. Jest to spowodowane faktem, że zielona kawa wpływa na poziom cukru we krwi (zmniejsza go).

Nie wszystkim może też spodobać się specyficzny smak tej kawy. Jeśli nie będziesz w stanie jej przełknąć, zawsze możesz zainwestować w suplementy zawierające ekstrakt z zielonej herbaty. Ich działanie będzie podobne, co filiżanki „małej zielonej”.

Zielona kawa nie należy też do najtańszych. Dobrej jakości ziarna można dostać za około 8 zł za 100 g, chociaż jest też sporo bardziej budżetowych opcji. Z pewnością im bardziej będzie ona zyskiwać na popularności, tym będzie tańsza.

Należy też pamiętać, że badania nad zieloną kawą i jej właściwościami wciąż trwają, dlatego nie są dokładnie znane wszystkie jej korzyści i wady. Filiżanka „małej zielonej” z pewnością nie zaszkodzi, jednak nie zastąpi ona zrównoważonej diety i aktywności fizycznej na co dzień.

Autorka: Agnieszka Ragus-Suszczyńska