Data modyfikacji:

Garaż z płyty OSB czy murowany? Jak zbudować tanio garaż krok po kroku

Własny przydomowy garaż to doskonałe rozwiązanie dla każdego posiadacza samochodu. Nie tylko chronimy w nim auto przed działaniem żywiołów, ale może on pełnić też funkcję składzika na narzędzia i przeróżne drobiazgi używane np. do pielęgnacji ogrodu. Budowa murowanego garażu może być jednak bardzo kosztowna, do najtańszych nie należą też gotowe modele wiat garażowych wykonane z metalu lub drewna. Tanią alternatywą, na którą decyduje się wiele osób, jest samodzielne postawienie garażu z płyty OSB. W artykule przedstawiamy najważniejsze informacje na jego temat, począwszy od potrzebnych narzędzi i materiałów, a skończywszy na przebiegu prac konstrukcyjnych.
Garaż z płyty OSB czy murowany? Jak zbudować tanio garaż krok po kroku

Garaż z płyty OSB a murowany – zalety rozwiązania

Murowane garaże nie należą do tanich i łatwych w budowie. Nie tylko musimy przetransportować duże ilości materiałów budowlanych, ale przy stawianiu i ocieplaniu niezbędna okaże się często pomoc specjalistów, co dodatkowo podwyższa koszty i czas wykonania. Płyty OSB to kompozytowy materiał wykonany z prasowanych wiórów drewna. Są elastyczne, wytrzymałe i względnie lekkie, a co najważniejsze – także znacznie tańsze od cegieł lub metalowych paneli. Na całym świecie używa się ich do wykonywania mniejszych i większych konstrukcji szkieletowych.
Płyty OSB bardzo łatwo poddają się obróbce, bez problemu przytniemy je do własnych potrzeb. Niezwykle szybko więc i bez skomplikowanych narzędzi przystosujemy kształt garażu do działki na jakiej stanie, co oznacza, że nie jesteśmy ograniczeni do konstruowania go na zwykłym planie prostokąta.
Materiał przyspieszy też znacząco czas budowy. Poza fundamentami nie będziemy musieli bowiem czekać na związanie się betonu i zaprawy. Teoretycznie zbędne będą też bardziej skomplikowane prace wykończeniowe, takie jak tynkowanie i malowanie. Bardzo prosty garaż z płyty OSB można ustawić w kilka dni.

Budowa garażu z płyty OSB krok po kroku

Pierwszym etapem pracy nad garażem z płyty OSB jest oczywiście wykonanie projektu całej inwestycji. Mierzymy dokładnie miejsce, na którym powstanie, określamy wysokość, szerokość oraz długość konstrukcji. Decydujemy też o tym, w jaki sposób otwierane będą drzwi i czy wystarczy na nie miejsca. Bierzemy pod uwagę wymiary posiadanego samochodu – nie możemy pozwolić sobie na brak możliwości swobodnego wyjścia z pojazdu po wjechaniu do środka. Dobrym pomysłem jest też określenie miejsca na półki narzędziowe oraz np. blat do pracy.
W tym momencie planujemy też ewentualną instalację elektryczną, która oświetli garaż i zasili narzędzia. W przypadku większych konstrukcji niektórzy przeprowadzają do budynku rury z zimną wodą. Wykonanie projektu i określenie ilości potrzebnych materiałów warto zlecić specjaliście, który pomoże w wyborze najbardziej optymalnych rozwiązań. W przypadku płyt OSB wybieramy pomiędzy grubszymi modelami 22 milimetrów oraz nieco cieńszymi 18 milimetrów.
Do samodzielnej budowy garażu niezbędny będzie zestaw wielu narzędzi. Wśród nich najważniejsze są ręczne i mechaniczne piły do drewna, wkrętarko-wiertarka, młotek, a także gwoździarka. Do wykonania fundamentów użyjemy łopaty i taczki, a także betoniarki, którą można wypożyczyć w specjalistycznych firmach. Nie jest ona jednak niezbędna – praca będzie wolniejsza, ale wylewkę przygotujemy także w wiadrze przy użyciu mieszadła. Robienie wylewki fundamentowej będzie jednak dłuższe i bardziej pracochłonne.
Pierwszym krokiem na budowie jest wykonanie fundamentów. Aby się do tego zabrać, należy wpierw oczyścić teren z roślinności i korzeni. Następnie przystępujemy do budowy wykopu, którego granice zabezpieczone są metalowymi lub drewnianymi deskami. Dół z wyrównanym dnem powinien być głęboki na całej swej długości na kilkanaście centymetrów. Wysypujemy do niego warstwę piasku, którą dobrze ubijamy. Do tak przygotowanego wykopu wlewamy beton i czekamy na jego związanie.
Gdy płyta fundamentowa jest gotowa, przystępujemy do instalacji elementów szkieletu konstrukcyjnego. Słupy nośne mocujemy do podłoża za pomocą kotew. Specjaliści zalecają stosowanie standardowych belek o kwadratowym przekroju (tzw. kantówki) z bokami o długości 7 centymetrów. Kolumny łączymy poprzecznymi belkami na ich szczycie, a w razie potrzeby także na połowie wysokości. Czasami do wzmocnienia ścian stosuje się też belki ułożone poprzecznie.
Do szkieletu dołączamy teraz dach. Łatwiejszym rozwiązaniem jest płaskie zadaszenie. Podczas śnieżnych zim wymaga ono jednak dodatkowej uwagi i regularnego oczyszczania. Dachy spadziste są trudniejsze w wykonaniu, ale pomagają odprowadzać nadmiar śniegu i gromadzącej się na nich wody. Aby skutecznie spływała z nich deszczówka, ich nachylenie musi wynosić co najmniej 3 stopnie. Dach pokrywamy płytami OSB, które przed żywiołami zabezpieczamy folią izolacyjną oraz papą, ewentualnie blachą lub dachówką.
Na koniec zostawiamy sobie ściany, które błyskawicznie wypełnimy odpowiednio przyciętymi płytami OSB, które przykręcane są do słupów i belek szkieletowych. Zwieńczeniem pracy jest montaż drzwi. Jeżeli wykonaliśmy przyłącze elektryczne, mogą to być automatycznie uchylane modele. Najtańszym sposobem jest wykonanie lekkiego szkieletu drzwi z listew, następnie wypełnienie go płytami i zainstalowanie zawiasów.
Ściany garażu możemy pomalować lub zabezpieczyć impregnatem. Jeżeli zależy nam na estetyce, zalecane jest wykończenie całości panelami lub deskami z tworzyw kompozytowych lub drewna.
Zdjęcie: Envato Elements