W dzisiejszych czasach trudno wyobrazić sobie przemieszczanie się po dużych miastach bez nawigacji GPS. W gęstym ruchu ulicznym wskazówki bywają niezbędne i to nie tylko podczas podróży, ale i codziennej jazdy w nieznanych rejonach metropolii. Czasy papierowych map bezpowrotnie minęły i dziś służą one jedynie jako awaryjny backup. Jak wybrać najlepszy GPS do auta?
Od nawigacji samochodowej wymaga się dziś już znacznie więcej niż tylko poprowadzenia do celu. Dobra nawigacja GPS powinna pomóc w znalezieniu sklepów, wolnych parkingów oraz wskazać, jaki pas należy zająć. Liczba miejsc POI w popularnych mapach może zrobić wrażenie.
Modele z dostępem do wi-fi lub autorską komunikacją producenta poinformują także o robotach drogowych, kontrolach prędkości czy niebezpiecznych zdarzeniach na trasie. W mgnieniu oka wytyczą trasę omijającą korki, a także uczą się stylu naszej jazdy. Jaką nawigację samochodową warto kupić w 2020 roku?
Sprawdź również ranking najlepszych nawigacji do samochodu.
Na rynku dominują trzy podstawowe typy nawigacji: samochodowa, komórkowa oraz zewnętrzny odbiornik. Pierwsza jest modelem, który powstał jako pierwszy, najczęściej montowany na przedniej szybie. Posiada ekran dotykowy, wielkość ekranu między 4 a 6 cali, intuicyjny interfejs i jest szybki w obsłudze.
Rodzaj drugi znajduje się praktycznie w każdym urządzeniu mobilnym jak telefon czy tablet. Aby z niego korzystać, można uruchomić darmowe oprogramowanie od Google albo ściągnąć podobną aplikację. Jej zaletą jest mobilność, fakt że można z niego skorzystać i w samochodzie, i podczas pieszej wycieczki. Istnieją także wady, takie jak trudniejszy w obsłudze interfejs, dłuższy czas ustawiania lokalizacji początkowej oraz szybsze zużycie baterii.
Ostatni typ podłącza się do innego urządzenia i za pomocą specjalnego oprogramowania określa pozycję oraz ściąga potrzebne mapy. W dobie rozwiniętych urządzeń mobilnych ten typ nawigacji odszedł niemal do lamusa.
Jeszcze przed dekadą odrębne nawigacje samochodowe nie miały sobie równych. Dysponowały najlepszej jakości mapami, wyświetlały wskazówki na stosunkowo dużym ekranie i niezawodnie łączyły się z satelitami. Ówczesne smartfony dopiero raczkowały, więc nie oczekiwano od nich, że będą stanowiły konkurencję dla „prawdziwych” nawigacji. Tym bardziej, że były one na tyle dobre, iż decydowali się na nie posiadacze nawigacji samochodowej wbudowanej w kokpit. Te wymagały skomplikowanej aktualizacji map za pomocą płyt i były mocno toporne.
Współczesne smartfony nadrobiły te zaległości z nawiązką. Większość modeli ma duży, czytelny ekran, pojemną baterię, a szereg darmowych aplikacji umożliwia dobór idealnych algorytmów map. Dostępne są m.in. mapy dla kierowców, rowerzystów, motocyklistów czy kierowców ciężarówek. Zaletą nawigacji wbudowanej w smartfona jest to, że nie wymaga ona zakupu dodatkowego urządzenia. Wystarczy dokupić dobry uchwyt samochodowy, by cieszyć się pełnoprawną nawigacją samochodową GPS.
Takie rozwiązanie sprawdzi się jednak tylko w przypadku osób, które rzadko korzystają z nawigacji. Użytkowanie smartfona w ten sposób doprowadziłoby do szybkiego zużycia baterii, której nie da się wymienić tak łatwo, jak w dawnych telefonach. Dodatkowo naraża kosztujący kilka tysięcy złotych smartfon na uszkodzenie – nawet dobrej jakości uchwyty czasem zawodzą i odpadają od szyby lub kratki wentylacyjnej.
Dodatkowo promienie słoneczne wpadające przez przednią szybę rozgrzewają smartfona do wysokich temperatur, zwłaszcza jeśli ten podłączony jest do ładowania. Smartfon w roli nawigacji nie sprawdzi się także u osób, które często odbierają połączenia, odpisują na SMS-y (tylko na postoju!) czy chcą wykorzystać smartfon w inny sposób.
Warto wspomnieć także o tym, że jakość połączenia GPS na smartfonie i szybkość łapania tzw. fixa nie dorównuje klasycznym nawigacjom. Zgubienie sygnału w górach, lesie lub oddalonym od miast terenie może skończyć się żmudną, niebezpieczną tułaczką po polnych drogach.
Przed zakupem należy zwrócić uwagę na wiele aspektów, zarówno widocznych na pierwszy rzut oka, jak i te niezauważalne. Pierwszą rzeczą, na którą należy zwrócić uwagę jest:
Podczas wyboru należy zwrócić uwagi na różnorakie warunki występujące w czasie jazdy. Najlepszy GPS powinien mieć około 5-6 cali przekątnej. Im większy ekran, tym większy jest obszar wyświetlanej mapy, a także wygodniejsza obsługa w trakcie jazdy. Po drugie, ważna jest jasność. Nawigacje o wysokim stopniu jasności są dobrze widoczne nawet w pełnym słońcu.
Wbrew pozorom niektóre nawigacje są bardzo ciemne, przez co stają się kompletnie bezużyteczne w słoneczny dzień. Po trzecie, im większa jest rozdzielczość ekranu, tym bardziej wyraziste oraz szczegółowe są mapy. Po czwarte, najwygodniejszą formą użytkowania jest urządzenie z ekranem dotykowym. Dawniej dominowały ekrany pojemnościowe, które wymagały siły do wybrania odpowiedniego pola.
Dziś w dobrych nawigacjach stosuje się znacznie bardziej czułe ekrany pojemnościowe. No i wreszcie, po piąte - ekran powinien być widoczny pod różnymi kątami. Nie ma nic gorszego niż wychylanie się przed kierownicę, by lepiej dojrzeć odbijający promienie słoneczne ekran.
Nieaktualne mapy mogą stanowić spory problem. Dlatego przed zakupem lepiej dowiedzieć się, co jaki czas następuje aktualizacja oraz czy można je pobrać za darmo, czy są płatne. W roku 2020 oferowanie innych map niż dożywotnie, bywa raczej żartem. Dodatkowo korzystnie jest zastanowić się, na jakich drogach będą odbywały się podróże. Czy tylko w Polsce, czy czasami także za granicą.
Spora liczba producentów umożliwia zakup dodatkowych map, dlatego nie ma potrzeby kupować od razu pełnego pakietu, jeśli nie będą potrzebne mapy całego świata. Najlepiej jeśli mapy aktualizują się samoczynnie lub poprzez połączenie wi-fi. Żmudna podmiana plików z płyty CD to archaizm.
Duże znaczenie ma interfejs, więc powinno się zwrócić uwagę, czy jest on czytelny oraz intuicyjny. Przydatnymi funkcjami będzie możliwość zmiany widoku z 2D na 3D, możliwość wybrania tras pod względem długości, szybkości i innymi trasami. Plusem byłyby także informacje o korkach i w ogóle ruchu drogowym.
Nie warto oszczędzać na mapach, liczy się ich dokładność. Najpopularniejsi producenci, to: Automapa, MapaMap, GPMapa. Warto zwrócić uwagę, czy dany GPS posiada możliwość wskazania punktów POI, czyli miejsc strategicznych oraz użyteczności publicznej.
Częstotliwość pracy procesora jest różna, od 400 MHz do nawet 1 GHz. Do nawigowania wystarczy procesor z zegarem systemowym 500 albo 550 MHz. Jest to także najczęściej występujący procesor w nawigacjach. W kwestii pamięci istnieją dwie możliwości. Może być wbudowana bądź zewnętrzna. W niektórych modelach można rozszerzyć podstawową pamięć o dodatkową, zewnętrzną.
W pamięci wewnętrznej zapisywane jest oprogramowanie z mapami, muzyka, filmy, zdjęcia. Kiedy urządzenie jest wykorzystywane tylko do nawigowania, wystarczy pamięć 2 GB. Przy opcji wykorzystywania GPS-a także do multimediów, lepiej jest wybrać pamięć z około 8 GB.
W przypadku, kiedy istnieje możliwość rozszerzenia pamięci, można kupić z wewnętrznym zasobem 2 GB i poszerzać o tyle, ile będzie potrzeba. Istnieje także rodzaj pamięci zajmujący się obecnie używanymi programami. Nazywany jest pamięcią RAM. W przypadku urządzenia wykorzystywanego wyłącznie do nawigacji, wystarczająca będzie ilość 128 MB, przy korzystaniu z dodatkowych atrybutów, minimum 512 MB. Niezalecany jest zakup urządzenia z 64 MB pamięci RAM, gdyż instalacja i aktualizacja nowych map będzie niemożliwa.
Standardowo używa się modułów opartych na chipsetach firm SiRF oraz MTK. Moduł taki charakteryzuje się dużą odpornością na zakłócenia, a także dużą czułością. Jest to ważne, gdyż czasami nawigacja musi wychwycić nawet słaby sygnał, w tych starszych modelach było to niemożliwe.
Wartość czułości jest zapisywana na minusie. Z satelity do ziemi dociera sygnał o mocy około -155 dBW. Im nawigacja GPS jest czulsza, tym szybciej i lepiej jest odbierany sygnał. Średnia moc chipsetów wynosi około -160 dBW. Im mniejsza liczba jest na minusie, tym słabsze sygnały będzie w stanie wychwycić urządzenie. Jest to wyjątkowo widoczne w takich miejscach jak drogi między drzewami, tunele, wiadukty.
Warto też wiedzieć, że nawigacje samochodowe mogą korzystać nie tylko z amerykańskiego systemu GPS, ale i rosyjskiej nawigacji Glonass czy europejskiego systemu Galileo. Dzięki temu wskazania nawigacji będą jeszcze bardziej precyzyjne.
Nawigacje samochodowe zostały stworzone z myślą o ciągłym podłączeniu do zasilania. Zazwyczaj nie mają zbyt pojemnej baterii i służy ona jedynie jako podtrzymanie po zgaszeniu silnika (np. na stacji benzynowej czy MOP-ie). Decydując się na nawigację GPS, warto więc od razu dokupić wygodne rozgałęzienie gniazda zapalniczki, by móc podłączyć dodatkowe akcesoria, np. radio CB, transmiter FM, wideorejestrator lub turystyczną lodówkę samochodową.
Upewnij się też, że bateria wytrzyma przynajmniej kilka godzin pracy bez ładowania. Wówczas możesz użyć urządzenia np. na wycieczce pieszej lub rowerowej. Najtańsze nawigacje często rozładowują się już po kilkunastu minutach pracy.
Jaką nawigację kupić? Oczywiście taką, która ma najwięcej dodatków. Głównymi dodatkami są: mini port USB, zwykły port USB oraz gniazdo audio, przez które można podłączyć słuchawki. Aby zapewnić wygodę podczas podróży, warto zwrócić uwagę na dźwięk.
Słaba jakość może spowodować irytację i błędy, więc lepiej zawczasu sprawdzić ten element. Istotnym elementem, który źle dobrany może irytować, jest uchwyt. Ponieważ najlepiej jest zamontować nawigację na przedniej szybie, należy wybrać dobrze wykonany uchwyt z solidnych materiałów.
Istnieją także nawigacje samochodowe, które ładuje się za pomocą baterii albo podłączenia do samochodu. Zdecydowanie bardziej opłacalna jest druga opcja, gdyż nie trzeba cały czas wymieniać baterii, a urządzenie jest stale podłączone do źródła zasilania. Im bardziej intuicyjne jest urządzenie, tym lepiej.
Istnieje parę przydatnych aplikacji, które urządzenie może posiadać wmontowane albo można je dokupić. Taką aplikacją jest np. nawigacja z transmiterem FM, która umożliwia sparowanie urządzenia z radiem. Oznacza to, że po ustawieniu tej samej częstotliwości w obu urządzeniach, dźwięk lektora będzie się wydobywał z samochodowego radia. Minusem jest to, że nie można wtedy słuchać muzyki.
Nawigacja z Bluetooth zapewnia połączenie z telefonem, przez co podczas jazdy, kiedy ktoś zadzwoni, dźwięki mogą wydobywać się z GPS-a. Odbiornik TMC odbiera komunikaty drogowe, takie jak wypadek na trasie. Następnie określa nową trasę. Wadą tego jest to, że inny użytkownik TMC musi nadać taką wiadomość, aby odbiornik mógł ją odebrać. Inne udogodnienia to odtwarzacz plików MP3 i MP4, nawigacja z ekranem HD.