Klasyczne hamulce szczękowe montowane w rowerach szosowych odznaczają się niższą skutecznością i gorzej radzą sobie w mokrych warunkach. Warto też wspomnieć o oponach, które łączą niskie opory toczenia i całkiem niezłe możliwości terenowe.
Co natomiast zaczerpnięto z rowerów trekkingowych? Punkty montażowe do bagażników i sakw. Sprawiają, że z roweru gravelowego można stworzyć doskonały rower wyprawowy. W okresie jesienno-zimowym przydadzą się zaś błotniki.
W niedrogich rowerach amortyzowany widelec jest bardzo ciężki, absorbuje część energii wkładanej w pedałowanie, a poza jazdą terenową nie przynosi wielu korzyści. W jeździe po asfalcie nie pomagają też szerokie opony górskie, charakteryzujące się sporymi oporami toczeni.
Z drugiej zaś strony mamy wady rowerów szosowych, które wymuszają sportową pozycję, a wąskie opony (23C-28C) praktycznie nie nadają się na nic innego niż gładki asfalt.
Naturalnym środowiskiem dla rowerów gravelowych są dłuższe lub krótsze trasy rowerowe, obfitujące w różnego rodzaju nawierzchnie. Docenią go zwłaszcza miłośnicy turystyki rowerowej, którzy dotychczas poruszali się na rowerach górskich lub trekkingowych.
Z drugiej strony dobry rower gravelowy może być świetną alternatywą dla miłośników kolarstwa szosowego. Nieco szersze opony pozwolą prowadzić treningi nie tylko na szosie, ale i na mniej gładkich drogach, np. w parkach lub lasach.