Data modyfikacji:

Farby olejne a akrylowe. Poradnik dla początkujących

Osoby, które rozpoczynają swoją przygodę z malowaniem, stają przed wyborem głównego medium malarskiego. Farby olejne, a może akrylowe? Które z nich będą najodpowiedniejsze dla początkującego? Sprawdźmy!

Farby akrylowe a olejne – główne różnice

Jakie farby do malowania na szkle będą najlepsze? Wiele początkujących osób staje przed wyborem: farby akrylowe czy olejne? Farby olejne i akrylowe to dwa najpopularniejsze rodzaje farb, jednak istnieje pomiędzy nimi sporo znaczących różnic. Posiadają one inny skład, a co za tym idzie, cechują się odmiennymi właściwościami.

Schnięcie

Jedną z najważniejszych cech i zarazem największą różnicą pomiędzy farbami olejnymi a akrylowymi jest czas schnięcia. Farby akrylowe schną bardzo szybko. W zależności od grubości warstw, może być to czas od godziny do 1 dnia. Farby olejne pod tym względem różnią się diametralnie – schnięcie obrazu wykonanego olejami trwa od kilku dni do miesiąca. W skrajnych przypadkach proces wysychania może trwać jeszcze dłużej.

Przygotowanie farb do użycia oraz ich mieszanie

Jakie farby do malowania na płótnie wybrać? Farby akrylowe wyciskamy na paletę (bądź inne podłoże) i mieszamy je również w tym miejscu. Farby olejne natomiast możemy mieszać zarówno na palecie, jak i bezpośrednio na płótnie. Ponieważ wysychają one znacznie wolniej, możemy mieszać je na płótnie bez obawy, że kolory nie połączą się tak, jak należy. Farby olejne pozwalają na stopniowe budowanie koloru. Akryle natomiast pozwalają na uzyskanie szybkich efektów pracy.

Rozcieńczanie farb olejnych zgodnie z zasadą „tłuste na chude”

Gdy chcemy rozcieńczyć farby akrylowe, wystarczy dodać do nich nieco wody. Obserwujemy konsystencję, by farba nie była zbyt wodnista.
Sposób rozcieńczania farb olejnych zależy natomiast od tego, którą warstwę obrazu wykonujemy. Najogólniej mówiąc, podstawową warstwę powinniśmy rozcieńczyć terpentyną, a kolejne olejami, pamiętając o zasadzie „tłuste na chude”. Zasada ta to nic innego jak przypomnienie o tym, by farby na każdej kolejnej warstwie rozcieńczane były nieco większą ilością oleju. Tak, by kolejna warstwa była „tłusta”, a początkowa warstwa „chuda”. Jeśli postąpimy na odwrót – wierzchnia warstwa najprawdopodobniej popęka.

Usuwanie błędów

Jak widać, farby olejne i akrylowe posiadają sporo różnic. Kolejną z nich jest możliwość usuwania niechcianego fragmentu obrazu. Nie każde pociągnięcie pędzla jest przecież perfekcyjne – czasem uzmysławiamy sobie, że dany szczegół należy usunąć z przyszłego dzieła. W przypadku farb akrylowych jest to trudniejsze, ponieważ szybko czas schnięcia sprawia, że „przerobienie” obrazu jest niemożliwe. Farby te są za to dość kryjące, więc możemy spróbować nałożenia kolejnej warstwy. Należy jednak upewnić się, że poprzednia warstwa nie jest już wilgotna. Jeśli spróbujemy zamalować fragment, który zaczął wysychać, ale jeszcze jest delikatnie wilgotny, uzyskany efekt będzie opłakany.
W przypadku farb olejnych usuwanie błędów malarskich jest znacznie łatwiejsze – wystarczy terpentyna i ściereczka. Używamy jej prawie niczym gumki. Farby olejne wydają się być o wiele bardziej elastyczne na płótnie. Znacznie dłużej schną, więc usuwanie fragmentów obrazu nie przysparza zbyt wielu problemów.

Mycie przyborów malarskich

Mycie przyborów po użyciu farb akrylowych jest bardzo proste – wystarczy ciepła woda i mydło. Myjemy delikatnie pędzle oraz przyrządy i pozostawiamy do wyschnięcia.
Metody tej możemy również użyć w stosunku do przyrządów po użyciu farb olejnych, jednak zapewne pojawi się problem z dokładnym usunięciem resztek farby. Wówczas należy użyć rozpuszczalnika.
Zdjęcie: wayhomestudioo / Envato Elements