Data publikacji:

Budowa wiaty drewnianej krok po kroku

Wiata garażowa jest alternatywą dla droższego garażu murowanego. Jak zbudować wiatę z dachem jednospadowym? Ile kosztuje wiata i jakie wymogi trzeba spełnić? Pokażemy ci, jak wygląda budowa wiaty drewnianej krok po kroku tak, by to zagadnienie nie miało dla ciebie tajemnic. Jeśli nie możesz sobie pozwolić na budowę garażu, postaw wiatę drewnianą. Chroni ona auto przed niekorzystnym działaniem warunków atmosferycznych. Pojawia się często na małych działkach. Popularnym materiałem do jej budowy jest drewno. Podpowiadamy, jak zrobić wiatę garażową.
budowa wiaty drewnianej krok po kroku

Budowa wiaty drewnianej: cena, wymiary

Wiata przeznaczona do parkowania jednego samochodu powinna mieć szerokość co najmniej 2,5 m, długość 5–6 m i wysokość dostosowaną to modelu samochodu. Dla większości samochodów osobowych wystarczy 2,2 m. W sytuacji gdy mają zmieścić się tam dwa pojazdy, szerokość wiaty zwiększ do około 5 m.
Prostą wiatę na słupach nośnych, bez ścian, postawisz już za kwotę w przedziale od 1800 do 3500 zł. Droższa będzie wiata z pełnymi ścianami (według przepisów mianem wiaty może być określony budynek posiadający maksymalnie 3 ściany zabudowane – musi być otwarty co najmniej z 1 strony). To wydatek rzędu 7000–9000 zł. Kiedy wydasz ponad 22 000 zł na wiatę na samochód? Jeżeli zależy ci na bardziej solidnej konstrukcji wolnostojącej, z dwuspadowym dachem i schowkiem na sprzęty ogrodowe lub akcesoria samochodowe. Jest to budżet porównywalny do tego, jaki mógłbyś przeznaczyć na budowę jednostanowiskowego garażu drewnianego lub murowanego.

Budowa wiaty drewnianej krok po kroku

Jeśli nie chcesz wydawać większej kwoty na garaż, zdecyduj się na wiatę garażową. Zadaszenie ochroni twój samochód przed różnymi czynnikami atmosferycznymi, między innymi zbyt dużym nasłonecznieniem czy opadami deszczu.
Jak wygląda budowa wiaty drewnianej krok po kroku? O, tak:
  1. Wyznacz miejsce, gdzie postawisz wiatę na swoje auto/auta.
  2. W czterech rogach wiaty ustal skrajne punkty i wbij w ziemię kołki. Tam znajdą się betonowe słupy fundamentowe. 
  3. W każdym z czterech narożników wykop otwory o wymiarach 40 cm × 40 cm oraz głębokości około 50 cm. 
  4. Otwory zalej betonem.
  5. Gdy beton lekko stężeje, umieść w nim kotwy do mocowania pionowych drewnianych słupów o średnicy 8 cm × 8 cm lub 10 cm × 10 cm, a następnie wypoziomuj mocowanie. 
  6. Po około tygodniu, czyli gdy beton utwardzi się, w kotwach zamocuj słupki. Ustaw je idealnie w pionie. Pamiętaj, że słupy z jednej strony muszą być dłuższe (to odpowiedź na pytanie: jak zbudować wiatę z dachem jednospadowym?). Spadek umożliwi spływ wody z dachu wiaty. Minimalny kąt nachylenia połaci to 15 stopni. 
  7. Poszczególne słupy połącz poziomymi belkami mocującymi i okapowymi (o krótszych bokach). 
  8. Między słupami a belkami ustaw skośne zastrzały. Ustabilizują one konstrukcję. 
  9. Zamontuj belki dachowe do belek mocujących. Belki dachowe rozstaw co 70–80 cm.
  10. Pokryj dach materiałem. Wykorzystaj na przykład blachodachówki, dachówki ceramiczne, dachówki cementowe, gont bitumiczny, płyty bitumiczne, płyty poliwęglanowe. 

Budowa wiaty drewnianej: projekt i formalności 

Jakie formalności trzeba załatwić przed rozpoczęciem budowy wiaty garażowej? Jest ich niewiele.
  1. Pozwolenie na budowę jest wymagane dopiero wówczas, gdy wielkość budynku przekracza 35 m². W przypadku wiaty garażowej ta wielkość to 50 m². Jeśli więc stawiasz wiatę w celach innych niż publiczne (budowa wiaty drewnianej krok po kroku), to nie musisz ubiegać się o pozwolenie na budowę. 
  2. Dopuszczalna liczba wiat, które możemy wybudować bez uzyskiwania pozwolenia, to 2 konstrukcje na każde 1000 m² działki.
  3. Odległość wiaty od granicy działki? Nie jest wymagane również zachowanie odległości wiaty 3 m od granicy działki. Jeśli jednak wiata ma przynajmniej jedną pełną, zasłoniętą ścianę, która może zacieniać działkę sąsiadującą, wówczas powinna być zachowana odpowiednia odległość (wspomniane 3 m). Podobnie jest wówczas, gdy wiata jest wyposażona w małe pomieszczenie gospodarcze, na przykład schowek na narzędzia.
  4. Jeśli twój projekt wiaty drewnianej jednospadowej przekracza 50 m², wtedy skompletuj dokumenty (wniosek, projekt wiaty, zaświadczenie o prawie własności działki) i złóż je w urzędzie miasta lub gminy. Jest to tak zwane zgłoszenie. Do budowy (budowa wiaty drewnianej krok po kroku) przystąp dopiero, gdy na papierze zobaczysz pozytywną decyzję właściwego urzędu. 

O tym się nie mówi: budowa wiaty garażowej – wady

Czy wiesz, jakie wady ma wiata garażowa? 
  • Nie zapewnia tak skutecznej ochrony przed zacinającym deszczem czy śnieżną zadymką jak zamknięty garaż.
  • Nie zabezpiecza auta przed zimnej. 
  • Jeśli wiata nie ma ścian, to nie zamontujesz na niej półek, które posłużą do przechowywania garażowych drobnostek i akcesoriów. 

Czy wiata zastępuje garaż? 

W pewnym sensie tak. Chroni bowiem przed nadmiernym nasłonecznieniem oraz deszczem, śniegiem i gradem. Jeśli nie chcesz, by twoje podwórko „zdobił” blaszak, a nie masz środków i czasu na budowę garażu, to zdecyduj się na budowę wiaty garażowej. Jeśli za jakiś czas zdecydujesz się na postawienie garażu z prawdziwego zdarzenia, to wiatę łatwo przerobisz na altanę ogrodową.
Dlatego zanim postawisz ją „gdziekolwiek” na swojej posiadłości, przemyśl dokładnie, jaka lokalizacja wiaty na podwórku będzie korzystna do jej użytkowania teraz, a jaka wówczas, gdy wiata zmieni funkcję na altanę ogrodową lub taras. Pamiętaj – nadal obowiązuje wymóg zachowania odległości 7 m od okien budynku i 3 m od granicy działki.
Budowa wiaty samochodowej nie jest zbyt skomplikowana i jeżeli masz podstawową wiedzę na temat majsterkowania, z powodzeniem poradzisz sobie z realizacją projektu.
Zdjęcie: Envato Elements
Ewa Doniec
Ewa Doniec

Podróże z plecakiem, kolarstwo szosowe, góry wysokie. Pilot wycieczek, absolwentka ekonomii oraz turystyki i rekreacji.