Data modyfikacji:

Ubezpieczenie telefonu: czy warto kupić ubezpieczenie smartfona?

Pęknięty wyświetlacz oraz zalanie smartfona – takie są najczęstsze powody kłopotów z telefonem. Naprawa takich usterek najczęściej jest nieopłacalna. W takich sytuacjach przydaje się ubezpieczenie telefonu. Zobacz, gdzie i jak ubezpieczyć smartfon.

ubezpieczenie telefonu

Dlaczego warto kupić ubezpieczenie telefonu?

Smartfon służy już nie tylko do komunikacji, ale też do przechowywania osobistych i służbowych dokumentów, surfowania po Internecie (logujemy się w ten sposób w różnych serwisach), a także robienia zakupów czy płacenia za rachunki.

Skoro ubezpieczamy domy czy samochody, dlaczego nie mielibyśmy tego robić z telefonami? Tym bardziej że wydajemy na nie coraz więcej pieniędzy. Zobacz, dlaczego warto kupić ubezpieczenie telefonu.

Jak wspomnieliśmy, największych problemów przysparzają pęknięte wyświetlacze i awarie spowodowanie zalaniem telefonów – tak wynika z badań prowadzonych przez Motorolę. Lista kłopotów może być jednak znacznie dłuższa: zagubienie lub kradzież, z czym bardzo często wiąże się użycie smartfona przez nieuprawione osoby (np. złodzieja), co jest bardzo niebezpieczne, bo może oznaczać np. dostęp do naszego konta bankowego.

Do tgo dochodzą różnego rodzaju uszkodzenia mechaniczne czy inne usterki, które potrafią bardzo skomplikować nam życie. Wszystko to powoduje, że na ubezpieczenie smartfona decydujemy się coraz częściej.

Ile kosztuje ubezpieczenie smartfona?

Obecnie nie trzeba nawet szczególnie szukać takich ofert, bo z propozycją wykupienia takiego ubezpieczenie spotykamy się prawie automatycznie w momencie kupna nowego smartfona.

Niezależne od tego, czy kupujemy wyłącznie samo urządzenie w sklepie czy bierzemy je, podpisując umowę z operatorem telefonii komórkowej, zwykle proponuje się od razu ubezpieczenie smartfona. Są również wyspecjalizowane firmy, które tym się zajmują, ale co ciekawe, raczej nie znajdziemy takich ofert w największych firmach na rynku ubezpieczeniowym.

Kluczowe pytanie brzmi: ile kosztuje ubezpieczenie telefonu? Oczywiście odpowiedz na to pytanie na tym poziomie ogólności jest niemożliwe, można jednak wskazać te czynniki, które najbardziej wpływają na cenę.

Właściwie są trzy takie elementy. W największym stopniu jest to wartość telefonu, dalej zakres ochrony oraz czas jej trwania.

Wartość telefonu a koszt ubezpieczenia

W wypadku wartości samego urządzania ubezpieczyciele stosują tu pewne stopnie, co ok. tysiąc złotych, od poniżej 1 tys. zł do ponad 8 tys. zł.

I tak koszt rocznego ubezpieczenia smartfona o wartości do ok. tysiąca złotych będzie wynosił między 150 a 200 zł. W przypadku telefonów najdroższych, które kosztują w granicach od 6 do powyżej 8 tys. zł, ich ubezpieczenie będzie kosztowało ok. 450 zł na rok. Koszty ubezpieczenia telefonu ożna zazwyczaj rozłożyć na raty, co przekłada się na kilka, kilkanaście złotych miesięcznie.

Przeczytaj także: Najlepsze telefony Xiaomi [ranking 2024]

Jaki zakres ubezpieczenia telefonu?

Drugim czynnikiem rzutującym na cenę jest zakres ubezpieczenia. Poszczególne oferty mogą się naturalnie różnić od siebie, ale zwykle mamy do wyboru trzy rodzaje: podstawowy (najtańszy), średni i najwyższy (najdroższy). Czym w szczegółach mogą się one różnić?

Wariant podstawowy zawiera np. ubezpieczenie od kradzieży lub rabunku, zniszczenia lub uszkodzenie telefonu, jego transport do serwisu i z powrotem na terenie Polski, a także koszt usług telekomunikacyjnych, z których korzystały nieuprawione osoby (np. złodziej) w ciągu 12 godzin od momentu kradzieży.

W wariancie średnim dochodzi jeszcze ochrona w przypadku zalania urządzenia, a w ubezpieczeniu na maksymalnym poziomie będzie nam również przysługiwało odszkodowanie za kradzież kieszonkową.

Za dodatkową ochronę telefonu trzeba też ekstra zapłacić. Ile? To zależy od konkretnej oferty, ale najczęściej będzie to ok. 10 zł miesięcznie różnicy między najniższym i najwyższym wariantem ubezpieczenia. Czasem można dokupić jeszcze opcje dodatkowe, np. ochronę obowiązującą również poza granicami Polski. Natomiast nie spotkaliśmy się z żadną ofertą ubezpieczenia od zgubienia telefonu.

Okres ubezpieczenia smartfona

Wspomnieliśmy też o długości okresu ubezpieczenia. Zwykle zawiera się je na rok lub dwa lata i zasada jest taka, że im ten okres jest dłuższy, tym jest taniej. I tak np. w przypadku urządzeń najdroższych możemy w ten sposób zaoszczędzić ok. 100 zł – o tyle mniej zapłacimy, jeżeli wykupimy od razu ubezpieczenie na 2 lata, a nie oddzielnie za każdy rok.

Warunki ubezpieczenia telefonu

Koniecznie trzeba jednak wiedzieć i pamiętać o jednej rzeczy: te zasady, o których wspomnieliśmy wyżej, są jedynie warunkami ogólnymi. Każde ubezpieczenia posiada jednak szczegółowe regulacje (zwane Ogólnymi Warunkami Ubezpieczenia) i to ich spełnienie decyduje o tym, czy dostaniemy w ogóle odszkodowanie czy nie, albo jakie ono będzie.

Wspominamy o tym dlatego, że wiele osób ich nie czyta, a potem dziwi się, kiedy ubezpieczyciel odmawia wypłacenia świadczenia. Tam właśnie zapisane są definicje poszczególnych zdarzeń, za które ubezpieczyciel odpowiada, a także ograniczenia i tzw. wyłączenia, a więc sytuacje, w których odszkodowanie nie będzie wypłacone.

Na jakie zapisy warto zwrócić uwagę? Bardzo często spotyka się zastrzeżenie, że ubezpieczyciel nie odpowiada za szkody, które są wynikiem winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa użytkownika telefonu.

To bardzo istotne stwierdzenie, gdyż np. w sytuacji, kiedy smartfon wypadł nam z ręki i doszło do jego poważnego uszkodzenia, ubezpieczyciel może dojść do wniosku, że stało się tak właśnie na skutek naszej nieuwagi czyli rażącego niedbalstwa.

O takiej sytuacji nie będzie jednak raczej mowy, kiedy upadek urządzania spowodowany będzie potrąceniem przez kogoś innego, np. przypadkowego przechodnia. Niekiedy zapis o „rażącym niedbalstwie” dotyczy również innych osób, które tworzą wspólne gospodarstwo domowe z użytkowaniem telefonu.

Podobnie może być z zalaniem. Może się nam wydawać, że chodzi tu o uszkodzenie telefonu wskutek jego kontaktu z wodą lub wilgocią, wylaniem napoju czy zmoczeniem na deszczu.

Tymczasem ubezpieczyciel może zdefiniować to np. jako wydostanie się wody, pary lub innej cieczy z instalacji: wodnej, kanalizacyjnej lub centralnego ogrzewania. W praktyce zatem tylko za to będzie odpowiadał, mimo że mogliśmy sądzić, że ochrona jest dużo szersza.

Przeczytaj także: Smartfon do 3000 zł - ranking

Inny przykład: są tacy ubezpieczyciele, którzy w przypadku kradzieży lub rabunku żądają zgłoszenie tego na policję i od spełnienia tego warunku uzależniają wypłatę odszkodowania. Jeśli o tym nie wiemy lub tego nie zrobimy – ubezpieczenie na nic nam się nie przyda.

Wniosek jest jeden i dotyczy on zresztą nie tylko ubezpieczenia smartfonów: zawsze trzeba dokładnie się zapoznać ze wszystkimi warunkami i regulaminami. I to jest w naszym dobrze pojętym interesie.

Kiedy wykupić ubezpieczenie telefonu?

Taka odpowiedz nigdy nie jest prosta i będzie to indywidualna decyzja każdego z nas. Są bowiem np. takie osoby, które skłonne są nawet przepłacić, jeśli w zamian zyskują święty spokój.

Wydaje się jednak, że ubezpieczenie smartfona będzie szczególnie przydatne dla osób, które mają drogie urządzenia. Warto też poszukać i wykupić dobre ubezpieczenie, takie, które oferuje rzeczywistą ochronę. Chodzi o to, żebyśmy faktycznie dostali odszkodowanie w przypadku jakiegoś nieszczęścia, a nie utknęli w prawniczych kruczkach i szczególikach i w rezultacie nic z tego nie mieli.

Jeśli jednak nasze urządzenie nie jest nowe, albo nawet dość już wysłużone, takie ubezpieczenie raczej nie będzie nam się opłacać i chyba lepiej z niego zrezygnować.

Autor: Tomasz Bodył