Data publikacji:

Jak leczyć chrapanie - tabletki i inne alternatywy

Chrapanie to nie tylko głośny problem — może prowadzić nawet do zawału. Jest uciążliwy nie tylko dla osoby, która posiada tę dolegliwość. Problem posiada też drugi człowiek, który śpi obok — mało kto nie byłby wrażliwy na takie dźwięki! 2 miliardy osób na całym świecie i aż 8 milionów w Polsce zadaje sobie jedno pytanie — jak nie chrapać?

Z badań wynika, że objawy chrapania występują u ponad 40% populacji. Kto jest bardziej narażony na wystąpienie takiego problemu? Z pewnością będą to osoby otyłe, pijące alkohol, przyjmujące leki nasenne lub spożywające przed snem duże posiłki. Nie tylko mężczyźni mają ten problem. Jest udowodnione, że powyżej 50 roku życia kobiety równie często zaczynają brać tabletki na chrapanie.

Co to jest chrapanie?

Najprościej mówiąc, jest to zjawisko akustyczne powstałe w trakcie snu. Śpiącej osobie rozluźniają się mięśnie podniebienia, zwęża się gardło, a powietrze wlatujące i wylatujące z ust zaczyna wibrować – innymi słowy, dochodzi do chrapania. U niektórych droga przepływu powietrza może zostać całkowicie zamknięta — dochodzi wtedy do bezdechu sennego. Człowiek na chwilę całkowicie przestaje oddychać i chrapać. Może mieć to bardzo poważne konsekwencje. Pamiętajmy, że chrapanie to nie jest choroba. To efekt niewłaściwych zdarzeń zachodzących w organizmie.

Jakie są przyczyny i co pomaga na chrapanie?

1. Otyłość — ludzie o zwiększonej masie tłuszczowej borykają się z problemami układu sercowo-naczyniowego.Warto wtedy zainwestować w dobrą dietę, zdrowy i aktywny tryb życia i zawalczyć o swoje zdrowie. Pozbędziemy się na pewno dwóch rzeczy — chrapania i nadwagi.

2. Skrzywiona przegroda nosowa, przerost nasady języczka, nadmierne wydłużone podniebienie, polipy nosa — wszystkie te dolegliwości powodują, że trudniej nam się oddycha. Niestety w takich przypadkach należy się zgłosić do lekarza, który zdecyduje czy nasz przypadek nadaje się do operacji, czy należy zastosować inne sposoby radzenia sobie z chrapaniem.

3. Płeć — mężczyźni we wcześniejszym wieku mogą zacząć chrapać niż kobiety. Wiąże się to z budową anatomiczną obręcza szyi. Kobietom za sprawą tego, że mają mniej tkanek, łatwiej się oddycha. Na to nie mamy wpływu.

4. Przerost migdałków (zwłaszcza trzeciego) — najczęściej możemy to zaobserwować u dzieci, które z reguły nie chrapią, a kiedy wystąpi im taka dolegliwość, wtedy zaczynają. Jeżeli chcemy pozbyć się takiego problemu — wystarczy migdałki usunąć operacyjnie. Po zabiegu chrapanie nie będzie występować.

5. Alergia — zazwyczaj jej efektem jest katar i zatkany nos, co znacznie wpływa na komfort oddychania. Najczęściej występuje u dzieci, więc wystarczy zrobić test alergiczny, na co jest uczulone, a potem wykluczyć dany składnik z życia. Jeżeli nie jest to możliwe, występują także cykle odczulające, na które możemy się udać po rozmowie z lekarzem.
6. Palenie papierosów — większość palaczy cierpi na problem chrapania. Łatwo się możemy go pozbyć, kiedy zerwiemy z nałogiem.

7. Późne kolacje — to, jak jemy i kiedy, ma ogromne znaczenie dla naszego komfortu spania. Dietetycy zalecają spożywanie ostatniego posiłku na trzy godziny przed snem. Tyle czasu potrzebuje nasz organizm, aby procesy metaboliczne poradziły sobie ze skonsumowanym jedzeniem. Oczywiście, równie ważne jest to, co jemy na kolację — starajmy się, żeby nie były to potrawy ciężkie z dużą ilością tłuszczu.

8. Picie alkoholu — nie należy też pić alkoholu przed snem. Powoduje on zwiotczenie mięśni gardzieli i języka oraz zakłóca pracę ośrodka oddechowego w mózgu. Lepiej nie stosować też leków nasennych, bo działają podobnie jak alkohol.

9. Sposób spania —Zdaniem specjalistów spanie na brzuchu lub plecach wzmaga chrapanie. Aby nie wydawać niechcianych dźwięków, należy spać w pozycji bocznej, na płaskiej poduszce, wówczas nasz organizm łatwiej kontroluje oddech.

Jak leczyć chrapanie?

Jest wbrew pozorom kilkanaście sposobów. Dzielą się na mniej i bardziej inwazyjne. Oczywiście na krzywe przegrody, czy polipy nosowe, prawdopodobnie pomoże tylko zabieg. Jednak dla innych osób mamy jeszcze kilka sposobów na chrapanie.

Pierwszym sposobem jest aparat na chrapanie.  Można go kupić w sklepach medycznych. Po założeniu na zęby powoduje wysunięcie żuchwy w przód i w dół. Język dzięki temu zmienia swoje położenie i możemy wykonywać odpowiednie wdechy i wydechy.

Drugi pomysł to maska tlenowa  na chrapanie. Zakłada się ją na nos i usta, a dodatkowo połączona jest plastikową rurką z pompą, która dostarcza powietrza pod zwiększonym ciśnieniem. Dzięki temu, że powietrze rozpiera gardło — nie mamy bezdechów sennych.

Inna metoda to bezkrwawy i mało inwazyjny zabieg amulatoryjny — termoterapia bipolarna Celon w obrębie gardła. Trwa to zazwyczaj od 20 do 40 minut i polega na wprowadzeniu specjalnych końcówek w podniebienie. Dzięki temu usztywnia i ujędrnia się je, zmniejszając nadmierne drgania podczas snu, które powodują chrapanie.

Najpierw spróbujmy zastosować metody naturalne. Jeżeli to nie pomoże — udajmy się na kurację.

Tekst: Natalia Świrska