Data publikacji:

Jak podnieść odporność?


Każdy dorosły “łapie” średnio od dwóch do czterech infekcji rocznie. Dzieci oczywiście chorują znacznie częściej. Co zrobić, żeby wzmocnić siły obronne naszego organizmu i jak podnieść odporność?
Najważniejsze pytanie, jak to zrobić? Jak stawić czoła bakteriom i wirusom, których cały czas przybywa? Siedzenie po godzinach w pracy, ogólne przemęczenie i senność — często w takich sytuacjach łapiemy przeziębienie, które może skutkować lekką gorączką, bólem głowy, katarem, czy bólem gardła. To są sygnały,że nasz układ immunologiczny jest osłabiony. Jak ulepszyć naszą odporność, aby zapewniła nam skuteczną ochronę?

Co to jest odporność organizmu?
Odporność organizmu są to systemy obronne, które chronią nas przed atakującymi bakteriami i wirusami. Kiedy jest osłabiona, zarazki mają wolną drogę do wejścia do naszego ustroju i się zaczynają rozmnażać. Szczególnie powinniśmy dbać o siebie w okresach jesienno-zimowych, ponieważ w tym czasie organizm gorzej radzi sobie z mikroorganizmami chorobotwórczymi.
Dlaczego tak się dzieje? Przede wszystkim za sprawą braku słońca i witaminy D3, zmiany temperatury i braku ruchu na świeżym powietrzu. Jednak wzmacniać odporność możemy także w okresach cieplejszych, ponieważ stres i niewłaściwe odżywianie powodują jej spadek.

Jakie objawy powinny wystąpić, żebyśmy zaczęli wzmacniać odporność?
1. Ogólne osłabienie i uczucie zmęczenia — w takim stanie nie mamy ochoty i motywacji do działania. Aktywność, którą chcielibyśmy robić cały czas to spanie, leżenie, oglądanie seriali, czy filmów. Możemy odczuwać nasilające się bóle mięśni.
2. Częstsze infekcje górnych dróg oddechowych — gardła, nosa, oskrzeli oraz zatok.
3. Opryszczka na wargach — szczególnie dotyczy to osoby, u których już kiedyś występowała opryszczka i noszą jej wirus.
4. Dłuższe gojenie się ran i zadrapań — czasami zdarza się, że gdzieś się zatniemy lub delikatnie skaleczymy. Małe rany normalnie goją się około pięciu dni, z dnia na dzień zazwyczaj widać poprawę. Jeżeli się tak nie dzieje, to znaczy, że powinniśmy zareagować.
5. Zwiększona podatność na inne infekcje i zakażenia — z jednej choroby płynnie przechodzisz w drugą? Na początku masz przewiane zatoki, potem łapie Cię zakażenie miejsc intymnych? — to nie jest przypadek, zacznij działać.
6. Problemy z trawieniem — niestrawność, wzdęcia, ból brzucha.
Wystarczy, że wprowadzimy kilka zmian w swoim życiu, które pozwolą nam wzmocnić funkcje obronne organizmu. Jakie są preparaty na odporność?

1. Zadbaj o dietę pełną witamin
Ponad 70% limfocytów, czyli komórek pełniących główną rolę w układzie immunologicznym, znajduje się w błonie śluzowej przewodu pokarmowego. Z tego też powodu, sposób odżywiania jest znaczący. W naszym jadłospisie nie powinno zabraknąć przede wszystkim produktów bogatych w witaminy C, A i E.

Witamina C — jak wszyscy się domyślamy, jest jednym z najbardziej skutecznych preparatów na odporność. Produkty, które ją dostarczają to acerola ( najbogatsze źródło tej witaminy), cytrusy, kiszona kapusta, natka pietruszki oraz czerwona papryka.

Witamina A — stymuluje produkcję białych krwinek oraz posiada właściwości ochronne. Produkty, które zawierają związek to marchewka, czarne porzeczki, jagody, dynia, morele oraz brzoskwinie.

Witamina E — zabezpiecza organizm przed wpływem wolnych rodników. Produkty podnoszące odporność to ryby, szpinak, słonecznik, orzechy oraz oleje roślinne.

2. Zaprzyjaźnij się z probiotykami i prebiotykami
 Zarówno jedna, jak i druga grupa jest świetnym preparatem na odporność. Probiotyki są to pożyteczne bakterie, które dobrze wpływają na florę bakteryjną jelit, tym samym podnosząc odporność organizmu. Przykładowymi produktami mogą być sery, przetwory mleczne, czy kiszonki. Prebiotyki natomiast istnieją po to, aby dobre bakterie mogły się namnażać. Jedzmy po to banany, cebulę, czosnek, szparagi oraz pomidory.

3. Korzystaj ze starych metod
Jak leczyła Cię mama podczas przeziębienia? Pamiętasz metody, która stosowała Twoja babcia? Warto czasami do nich wrócić.
 
Preparatem na odporność, które uwielbiają mamy, jest tran. W skumulowanych w środku kapsułkach jest wiele ważnych składników: kwasy omega-3, omega-6, witamina D, witamina A. Syrop cebulowy jest sposobem naszych babć — to połączenie cukru i cebuli. Mało osób wie, że ten specyfik nie tylko łagodzi kaszel, ale także pomaga podczas przeziębienia i wzmacnia układ odpornościowy. Czosnek z mlekiem brzmi znajomo? Ma właściwości antybakteryjne i antyoksydacyjne. Jest to jeden ze sposobów, jak podnosić odporność. Jeżeli chcemy zauważyć efekty ze spożywania tej rośliny, powinniśmy spożywać jeden ząbek dziennie.

4. Wysypiaj się
Na koniec bardzo prosta, ale bardzo ważna zasada. Osoba zmęczona znacznie łatwiej łapie infekcje i wirusy. Starajmy się kłaść codziennie o tej samej porze i spać nie mniej niż siedem godzin. Przy zmęczeniu ogranizmu nie tylko nie wzmocnimy odporności, ale także spadnie nam moc do działania i nasza cera będzie gorzej wyglądać.