Data publikacji:

Jaki ekran do projektora wybrać?

Coraz częściej w polskich domach pojawiają się projektory, które z powodzeniem zastępują nam zwykłe ekrany telewizyjne. Sprzęt ten ma bardzo wiele zalet i sprawdzi się w zarówno podczas budowy profesjonalnego zestawu kina domowego, jak i podczas oglądania filmów z laptopa. Dowiedz się zatem, jaki ekran do projektora kupić, by wykorzystać pełen potencjał urządzenia.
Jaki ekran do projektora wybrać

Projektory przez długi czas zarezerwowane były w dużej mierze do zastosowań profesjonalnych. Stykaliśmy się z nimi głównie w biurach, szkołach i uczelniach. Modele przeznaczone do użytku domowego skierowane były w dużej mierze do entuzjastów kina domowego, a ich kupno wiązało się z dużymi wydatkami. Dzięki intensywnemu rozwojowi technologii oraz spadkowi cen podzespołów, solidne rzutniki kupimy już w cenie przeciętnego dobrego panelu telewizyjnego, przez co stają się one coraz bardziej poszukiwane przez konsumentów. Nie bez znaczenia pozostaje też fakt, że dzięki sprzętowi możemy cieszyć się wysokiej jakości obrazem osiągającym nawet ponad 100 cali, podczas gdy telewizor w takich rozmiarach to wydatek rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych. Sporo kupujących pomija jednak aspekt poprawnego przygotowania powierzchni do wyświetlania treści wideo ze swojego nowego urządzenia. Radzimy więc, na jaki ekran do projektora się zdecydować.

Zalety ekranów projekcyjnych

Duża część posiadaczy rzutników w roli ekranu wykorzystuje zwykłą ścianę mieszkania. Rozwiązanie to ma oczywiście swoje zalety (zwłaszcza w przypadku sprzętu z krótkim rzutem). Co więcej, w sklepach znajdziemy nawet specjalne farby pozwalające lepiej przygotować powierzchnię do pracy z projektorem. W praktyce osiągana jakość obrazu jest daleka od tego, co da nam dedykowany ekran.

Ekran do projektora spełnia kilka podstawowych funkcji. Po pierwsze, zapewnia on równą i pozbawioną niedoskonałości powierzchnię, na której wyświetlany jest obraz. Dzięki specjalnym powłokom refleksyjnym, wyostrza też kolory, kontrast i ogólną jasność obrazu, co pomaga zwłaszcza w przypadku tańszych rzutników, pozwalając osiągnąć im optymalną jakość. Niektóre dedykowane modele znacznie poprawią też kontrast obrazu w pomieszczeniach z wieloma mocnymi źródłami światła (łatwiej oglądać filmy np. w środku dnia), a także maksymalne kąty widzenia.

Wyraźne granice ekranu do rzutnika umożliwiają też poprawną optyczną kalibrację sprzętu, łatwiej bowiem dzięki nim poprawić geometrię obrazu, a w przypadku modeli z czarnym obramowaniem, ukryć ewentualne niedoskonałości.

Rodzaje ekranów projekcyjnych

Ze względu na budowę oraz sposób montażu rozróżniamy kilka podstawowych kategorii ekranów do projektora.

Ekrany rozwijane

Najpopularniejszy typ ekranu do zastosowań domowych. Ekran chowa się tutaj całkowicie do kasety zawieszonej na ścianie. Jeżeli nie korzystamy z niego, z łatwością możemy go szybko zwinąć i schować przed wzrokiem.

W tańszych modelach mechanizm rozwijający materiał jest całkowicie ręczny, fizycznie ściągamy więc ekran w dół, korzystając ze sznurka lub np. korbki. Droższe i wygodniejsze modele wyposaża się w silnik elektryczny, który automatycznie opuszcza materiał. Urządzeniem sterujemy z pomocą zamontowanego na stałe naściennego przycisku kontrolnego lub bezprzewodowego pilota.

Ekrany do zabudowy

Ekrany działające w identyczny sposób, jak modele rozwijane. Jedyną różnicą jest to, że montuje się je na stałe w podwieszanym suficie. Są to najczęściej najdroższe typy ekranów, które stworzone są dla miłośników kina domowego.

Podczas zakupów obu mechanicznych produktów rozwijanych warto zawrócić uwagę na to, czy są one wyposażone dodatkowo w specjalne napinacze zainstalowane na całej długości ekranu. Ich obecność gwarantuje, że materiał, z jakiego jest wykonany, pozostaje równomiernie napięty i pozbawiony fałdek lub drobnych zagięć.

Ekrany ramowe

Ekrany ramowe są zazwyczaj tańszym zamiennikiem dla modeli rozwijanych. Montuje się je na stałe na specjalnej ramie zawieszonej na ścianie. Oczywistym minusem tego rozwiązania jest to, że ekran będzie stałym elementem wystroju pomieszczenia. Istnieje więc ryzyko jego przypadkowego zarysowania lub zadrapania, zwłaszcza jeżeli mamy w domu dzieci lub zwierzęta. Podobnie jak modele rozwijane, ekrany tego typu również osiągają bardzo duże rozmiary, są więc świetną alternatywa dla wielkoformatowych telewizorów.

Ekrany statywowe

Modele statywowe nie sprawdzą się szczególnie w domach i znajdują zastosowanie głównie w środowisku profesjonalnym, np. podczas przeprowadzania wykładów lub prezentacji. Na model tego typu składa się kaseta z ekranem, która przytwierdzona jest do rozkładanego teleskopowego statywu z regulowaną wysokością.

Ze względu na potrzebę przenoszenia ekranu z miejsce na miejsce, modele tego typu nie osiągają zbyt dużych rozmiarów. Często dla wygody pakowane są w pokrowce z paskami i rączkami ułatwiającymi ich transport.

Jaki format ekranu do rzutnika?

Podczas zakupu ekranu musimy wybrać także format ekranu, a więc obsługiwać przez niego proporcje ekranu. Ponieważ większość projektorów na rynku pracuje w standardowych rozdzielczościach 1080p oraz 4K, wybieramy najczęściej modele w 16:9. Zapaleni fani filmów często decydują się też na ekrany w formacie 21:9 używanym przez największe kinowe produkcje. Niektórzy producenci oferują produkty wspierające równocześnie dwa rodzaje formatów.

Barwa ekranu – czy ma znaczenie?

Ekran do projektora może mieć szarą lub białą powierzchnię. Ta pierwsza odbija znacznie mniej światła, dzięki czemu poprawia kontrast obrazu, głębię czerni, a także kąty widzenia. Sprawdza się ona najlepiej w jasnych pomieszczeniach. Biała powłoka przydaje się z kolei w ciemnych wnętrzach (ściany, podłogi i meble) oraz wówczas, gdy lampa projektora wydaje się zbyt mocna.
Autor: Michał Kułakowski