Niezbędny przedmiot każdego kierowcy — okulary z polaryzacją

Mocno świecące słońce nie jest lubiane przez kierowców, ponieważ często potrafi oślepić, utrudniając rozpoznanie sytuacji na drodze lub znaków drogowych, a także po prostu męczy wzrok podczas dłuższej jazdy autem w bezchmurny dzień. Przeciwsłoneczne okulary dla kierowców są więc obowiązkowym akcesorium, które okazuje się przydatne niemal przez cały rok.
Choć największe nasłonecznienie występuje w okresie od wiosny do jesieni, to także zimą słońce może dać się we znaki, gdy nisko zawieszone nad horyzontem świeci prosto w twarz kierowcy. W celu ochrony przed światłem słonecznym wielu kierowców stosuje zwykłe okulary przeciwsłoneczne, choć dla nich przeznaczone są tak naprawdę specjalne okulary z polaryzacją, które są okularami do jazdy nocą lub w ciągu dnia.

Jak działają okulary polaryzacyjne?

Okulary z polaryzacją to okulary ze specjalnym filtrem polaryzacyjnym, który intensywnie redukuje białe refleksy, czyli światło odbijające się od płaskich powierzchni, np. wilgotnego asfaltu, szyb jadących z naprzeciwka samochodów czy śniegu. Okulary z takim filtrem sprawiają, że widziany obraz jest bardziej wyraźny i skontrastowany, kierowca dostrzega więcej szczegółów na drodze, a jego oczy nie męczą się. Okulary polaryzacyjne dzieli się na te do jazdy w ciągu dnia i do jazdy nocą. Pierwsze z nich są najczęściej stosowane przez kierowców i charakteryzują się tym, że są po prostu przyciemniane. Z kolei okulary do jazdy nocą mają najczęściej żółte soczewki, których zadaniem jest rozjaśniać obraz. Z tego względu z powodzeniem stosowane są także podczas ulewnego deszczu lub mgły. Wyposażone dodatkowo w filtr polaryzacyjny, łagodzą ostrość reflektorów samochodów jadących z naprzeciwka. Niektóre modele mają dodatkowy srebrny pasek w górnej części soczewek, który ogranicza oślepiający efekt przyulicznych latarni. Są to szczególnie przydatne okulary dla kierowców zawodowych (jeżdżących tirami lub autobusami), którzy często pokonują długie trasy w godzinach nocnych. Warto wiedzieć, że dla osób noszących okulary korekcyjne są specjalne polaryzacyjne nakładki na okulary (ich pełniejszy opis znajduje się niżej).

Jakie dodatkowe cechy powinny mieć dobre okulary dla kierowców?

Filtr polaryzacyjny nie jest jedynym udogodnieniem stosowanym w profesjonalnych okularach dla kierowców. Dodatkowo można w nich spotkać m.in.:
  • powłokę antyrefleksyjną — ogranicza ona odbijanie się refleksów od powierzchni soczewek, przez co oczy mniej się męczą, widziany zaś obraz staje się bardziej skontrastowany;
  • soczewki lub warstwę fotochromową — soczewki automatycznie dostosowują poziom zaciemnienia do panujących na zewnątrz warunków;
  • filtr blue-blocker — wyposażone w niego soczewki można znaleźć w okularach do jazdy nocą, wieczorem oraz podczas deszczu i mgły. Wyrównują one różnice w widzianym świetle, co oznacza, że ciemność wydaje się jaśniejsza, światło zaś reflektorów aut i z innych źródeł sztucznego światła jest łagodniejsze;
Okulary polaryzacyjne mające wszystkie wymienione wyżej dodatkowe funkcje są dość drogie, jednak osobom spędzającym dużo czasu za kółkiem taka inwestycja z pewnością się opłaci.

Poziom zaciemnienia

W przypadku okularów przeciwsłonecznych, także okularów z polaryzacją, niezwykle istotny jest poziom zaciemnienia. Określany jest on cyfrą w skali od 0 do 4, gdzie 4 oznacza okulary najciemniejsze. O ile do chodzenia można sobie pozwolić na poziom czwarty, o tyle kierowcy mogą używać okularów o zaciemnieniu maksymalnie na poziomie 3.

Kolor soczewek

Kolejną ważną kwestią jest kolor soczewek. Zasadniczo szkła w okularach dla kierowców powinny mieć neutralny kolor, niezaburzający barw znaków drogowych. Jednak niektóre wady wzroku wymagają stosowania szkieł o innym kolorze, np. dalekowidzom niekiedy proponuje się szkła w kolorze szarym z odcieniem zielonym, a krótkowidzom szkła brązowo-czerwone.

Filtr UV-A i UV-B

Każde okulary przeciwsłoneczne oraz okulary polaryzacyjne dobrej jakości powinny mieć filtr UV-A i UV-B, które chronią wzrok przed szkodliwym działaniem promieni słonecznych. Pod tym względem należy szczególnie uważać na tanie okulary, które zazwyczaj mimo oznaczeń takich filtrów nie mają.

Wielkość i kształt oprawek

Warto zwrócić uwagę, że profesjonalne okulary dla kierowców mają specyficzny, dość wąski kształt. Chodzi o to, by okulary pod żadnym względem nie zaburzały pola widzenia kierowcy. Często zdarza się, że normalne okulary przeciwsłoneczne o modnych oprawkach wręcz powiększają tzw. martwe pole lub w inny sposób ograniczają widoczność, co może doprowadzić do bardzo niebezpiecznych sytuacji na drodze. Oprawki powinny być także wygodne. Należy je tak dopasować, by nawet po kilkugodzinnej jeździe nie uciskały żadnej części głowy, nie powodowały otarć lub pieczenia skóry.

Nietłukące się soczewki

Można spotkać okulary z polaryzacją, których soczewki zrobione są z nietłukącego się tworzywa (plastiku lub poliwęglanu). Takie okulary są oczywiście bezpieczniejsze w sytuacjach ekstremalnych, do jakich w każdej chwili może dojść na drodze.

Nakładki na okulary — czyli opcja dla osób z wadami wzroku

Niestety nie wszyscy mogą używać typowych okularów polaryzacyjnych. Chodzi przede wszystkim o osoby, które ze względu na posiadaną wadę wzroku muszą na co dzień chodzić w okularach korekcyjnych. Dla nich producenci stworzyli jednak praktyczne rozwiązanie w postaci nakładek na okulary. Dostępne są różne wersje nakładek, np. polaryzacyjne do jazdy w dzień (czyli przyciemniane) czy polaryzacyjne działające jak okulary do jazdy nocą (z żółtymi soczewkami). Zazwyczaj ich kształt i wielkość pozwalają dopasować je do większości oprawek okularów, w czym pomagają także regulowane widełki. Dobrze jeśli nakładek na okulary nie trzeba za każdym razem zdejmować, lecz dzięki specjalnej konstrukcji można je po prostu odchylić.

Niezbędne akcesoria dla kierowców stosujących okulary z polaryzacją

Okularów polaryzacyjnych nie nosi się cały czas, lecz zakłada w razie potrzeby. Dlatego też warto trzymać je w łatwo dostępnym miejscu, które jednocześnie powinno je chronić przed uszkodzeniami mechanicznymi. Najlepsze do tego celu są specjalne uchwyty na okulary, które najczęściej mają postać klipsów przyczepianych do przeciwsłonecznego skrzydła przy przedniej szybie. W przypadku posiadania zarówno okularów z polaryzacją do jazdy w dzień, jak i okularów polaryzacyjnych do jazdy nocą, warto mieć dodatkowo zapasowe etui, np. przyklejane do deski rozdzielczej.

Specjalne okulary dla kierowców można kupić w różnych cenach, dlatego każdy bez problemu może znaleźć coś dla siebie. Warto jednak wybrać produkt firmy specjalizującej się w produktach optycznych, gdyż tylko wtedy można mieć pewność, że zakupiony towar będzie odpowiadał naszym wymaganiom. Niezależnie od tego, czy potrzebujemy zwykłych okularów polaryzacyjnych, okularów do jazdy nocą, czy nakładek na okulary, należy wybrać je przede wszystkim pod kątem funkcjonalności, a dopiero potem pod względem estetyki. Ich podstawowym zadaniem jest bowiem zwiększenie komfortu jazdy samochodem w trudnych warunkach i zwiększenie bezpieczeństwa.

Podobne artykuły