Data publikacji:

Manual czy automat? Co lepsze w utrzymaniu i do jazdy na co dzień

Decydując się na zakup samochodu, musimy określić jaki typ skrzyni biegów nas interesuje. W grę wchodzi automatyczna lub manualna skrzynia biegów. Manualna skrzynia biegów jest zdecydowanie bardziej popularna, automat wciąż kojarzy się z luksusem, na który stawiają nieliczni. Sprawdźmy, które rozwiązanie będzie dla nas bardziej korzystne i co wybrać, automat czy manual. 

Automat czy manual - wybór między czym?

Wybór między automatem a skrzynią wymagającą ręcznej obsługi to konieczność uwzględnienia kilka czynników, które w znaczny sposób wpływają na komfort jazdy oraz nasze możliwości podczas zakupu pojazdu. Przede wszystkim, dylemat ten to wybór między łatwym, a bardziej skomplikowanym prowadzeniem samochodu, między prostotą obsługi, a koniecznością wykonywania większej ilości czynności ręcznych. To także wybór między koniecznością dokonywania częstego serwisu, a niemal całkowitym zrezygnowaniu z niego. Wreszcie jest to wybór między tańszym lub droższym rozwiązaniem. Skrzynia automatyczna różni się całkowicie od manualnej, co wpływa na ich cechy i właściwości. 

Ręczna skrzynia

Ręczna skrzynia biegów to najbardziej popularna forma zmiany obrotów podczas jazdy. Można o niej powiedzieć, że jest to rozwiązanie tradycyjne. Zakłada ono samodzielną obsługę przez kierowcę drążka biegu i dostosowywania odpowiednich obrotów w stosunku do potrzeb wynikających z jazdy, głównie prędkości. Manualna skrzynia współpracuje z pedałem sprzęgła, który odłącza biegi od silnika w trakcie zmiany pozycji drążka. Auta ze skrzynią ręczną są tańsze, od tych wyposażonych w układ automatyczny. Jest to spowodowane typem konstrukcji mechanizmu.

Skrzynia manualna posiada po prostu o wiele bardziej prostą budowę. W praktyce można powiedzieć, że składa się ona z wałków i kół zębatych. Jej dużą przewagą nad automatem jest praktycznie brak konieczności dokonywania serwisów. Jedyne co może wymagać przeglądu to stan oleju, ale jak podają specjaliści w zasadzie nie występuje konieczność jego wymiany lub dzieje się to bardzo rzadko. Skrzynia manualna jest również bardzo wytrzymała. Szacuje się, że jej trwałość zbliżona jest do stopnia wytrzymałości całego samochodu. Odpowiednio użytkowana powinna z powodzeniem posłużyć nawet przez 20 lat.

Skrzynia automatyczna - specyfika, wady i zalety 

Konstrukcja automatycznej skrzyni biegów jest o wiele bardziej skomplikowana niż w przypadku tradycyjnej skrzyni manualnej. Składa się ona z bardzo dużej ilości mechanizmów hydraulicznych i elektronicznych. Bardziej precyzyjna i skomplikowana konstrukcja skrzyni opartej o automatyczną pracę, skutkuje znacznie wyższą ceną. To właśnie jest głównym powodem, dla którego skrzynia automatyczna wciąż przegrywa z ręczną. Już sama nazwa tego rodzaju skrzyni biegów podpowiada, że mechanizm w sposób automatyczny wykona pracę zmiany obrotów za kierowcę. To duże udogodnienie w porównaniu z procesem obsługi skrzyni manualnej, które docenimy przede wszystkim poruszając się samochodem po mieście, w gęstych korkach.

Automat nie wymaga obsługi sprzęgła, ani zmiany biegów przez ruszanie drążkiem. Dzięki temu rozwiązaniu, noga odpoczywa, nie boli od ciągłego wciskania pedału sprzęgła, a do prowadzenia auta w większości wystarcza jedna ręka. Skrzynia automatyczna to bardzo duża swoboda prowadzenia, wygoda i komfort jazdy. Skrzynia automatyczna może być ustawiona na trzy programy jazdy: sportowy, ekonomiczny lub zimowy. W zależności od wyboru rodzaju jazdy, automat będzie dostosowywał obroty silnika według potrzeby.

Istnieje jeszcze możliwość wyboru kompromisu między manualem, a automatem. To tzw. skrzynia półautomatyczna, która w przeciwieństwie do automatu wymaga zmiany ustawienia drążka biegów, jednak bez konieczności wciskania pedału sprzęgła. Proces wysprzęglenia, czyli odcięcia silnika od biegów podczas zmiany momentu obrotowego odbywa się samoczynnie. Skrzynia automatyczna w przeciwieństwie do manualnej jest mniej wytrzymała, bardziej podatna na uszkodzenia i wymaga częstego serwisu, średnio co 60-90 tys. przejechanych kilometrów. 

Na co postawić?

Wybór rodzaju skrzyni powinien być dopasowany do naszych potrzeb i możliwości. Jeżeli nasza mobilność finansowa jest ograniczona, postawmy na skrzynię manualną, która stanowi wybór ekonomiczny. Jest tańsza i nie wymaga kosztownych serwisów, a także zapewnia wieloletnie (nawet do ok. dwudziestu lat) sprawne funkcjonowanie. Skrzynia automatyczna jest droższa i wymaga serwisowania, jeżeli jednak nasze możliwości finansowe pozwalają na auto z takim rozwiązaniem, to postawienie na nią będzie idealnym ruchem w przypadku częstej jazdy po mieście. Zaowocuje nam komfortem, wygodą i mniejszym spalaniem.