Data publikacji:

Jakie głośniki do auta?

Wielu z nas spędza wiele godzin tygodniowo za kierownicą, a czas spędzony na dojazdach lub staniu w korkach często uprzyjemnia nam ulubiona muzyka. Wielu fanów dobrego audio szybko zauważa, że to, co oferuje fabryczne nagłośnienie przeciętnego auta, potrafi zostawiać wiele do życzenia. Dlatego też bardzo często zaczynają oni rozważać wymianę części lub wszystkich głośników, a nawet rozbudowę zestawu o dodatkowe elementy, pozwalające cieszyć się bardziej klarownym i mocnym dźwiękiem. Dowiedzmy się zatem, jakie głośniki do auta warto wybrać. 
głośniki samochodowe

Głośniki samochodowe – czym się charakteryzują?

Oczywiście w aucie nie jesteśmy w stanie zamontować zwykłego zestawu kolumn stereo, zazwyczaj musimy więc poszukać sprzętu dedykowanego czterem kółkom. Na szczęście wybór sprzętu jest tutaj niezwykle bogaty i powinien zadowolić nawet najbardziej wybrednych melomanów. Istotne jest jednak to, aby poznać specyfikę nagłośnienia auta.
Na początek warto zaznaczyć, że podstawowe zestawy nagłośnienia w samochodach opierają się głównie na kilku stosunkowo małych i słabych głośniczkach i pozbawione są subwoofera (głośnika niskotonowego odpowiadającego za basy), a także wzmacniaczy. Przeważnie system tego typu nadawać się będzie głównie do słuchania radia i bardzo łatwo może zostać zagłuszony przez dźwięki otoczenia. Oczywiście samochody z bardziej premiowym wyposażeniem mogą pochwalić się znacznie bardziej rozbudowanym nagłośnieniem, jednak nawet w droższych modelach nie zawsze jest to regułą. 
Zwróćmy uwagę na to, że moc głośników samochodowych jest uzależniona od ilości energii dostarczanej przez multimedialny odtwarzacz lub radio samochodowe. Jeżeli chcemy zainstalować dodatkowe lub silniejsze nagłośnienie, musi ono zostać dopasowane do tego urządzenia. Nieraz zmuszeni jesteśmy przez to do jego wymiany. 
Trzymamy się przy tym żelaznej zasady, mówiącej o tym, że moc znamionowa (RMS) głośników wyrażana w watach musi być większa od półtora do dwóch razy od mocy wzmacniacza. Parametr wskazuje też na to, jak głośno można słuchać muzyki bez słyszenia wyraźnych zniekształceń (pisków i szumów).
Informacje na temat mocy odtwarzacza fabrycznie zamontowanego w samochodzie znajdziemy w dokumentacji albo w internecie. Wystarczy tylko wpisać odpowiedni model oraz rok produkcji. W przypadku wymienionych odtwarzaczy, jeżeli nie mamy instrukcji lub dowodu zakupu, nieraz konieczny okaże się jego demontaż. Interesujące parametry znajdziemy prawie zawsze na naklejce z tyłu obudowy. 
Wzmacniacze oraz odtwarzacze obsługują ograniczoną liczbę kanałów, co przekłada się na maksymalną liczbę głośników w samochodzie. Jeżeli chcemy ją zwiększyć, musimy wymienić sprzęt. Najczęściej spotykane modele wysyłają sygnał poprzez dwa lub cztery kanały audio. Na rynku znajdziemy jednak urządzenia wspierające nawet do ośmiu kanałów jednocześnie. Kierowcy, którym zależy tylko na dodatkowym subwooferze, często kupują jednokanałowy wzmacniacz przeznaczony tylko dla niego. 
Interesować powinna nas również skuteczność głośników, która jest wyrażana w decybelach. Im jest ona wyższa, tym głośniki będą potrzebować mniej energii elektrycznej do odtwarzania głośniejszych dźwięków. Kluczowy wpływ na ten parametr ma z reguły jakość wykonania poszczególnych komponentów, co przekłada się oczywiście także na cenę.
Oczywiście musimy pamiętać, że liczbę, typ i rozmiar głośników możliwych do szybkiego zainstalowania w aucie determinuje jego model (warto zajrzeć do instrukcji użytkownika i sprawdzić ograniczenia). We współczesnych samochodach najczęściej spotkamy się z głośnikami o średnicy 100, 130 lub 160 milimetrów. 
Głośniki montuje się w specjalnie zaprojektowanych do tego przestrzeniach w drzwiach, dla stabilności przykręca się je najlepiej bezpośrednio do ich metalowego szkieletu, w czym pomagają specjalne pierścienie instalacyjne. Często dodatkowe nagłośnienie montuje się też za tylnymi siedzeniami lub w bagażniku. Teoretycznie nic nie stoi na przeszkodzie, aby odpowiednio zmodyfikować wnętrze pojazdu, co pozwala umieścić w nim dowolne upatrzone głośniki. Koszty takiej operacji mogą być wysokie i wiązać się z poważnymi zmianami tapicerki lub elektryki wewnątrz kabiny.

Rodzaje głośników samochodowych

Głośniki samochodowe można podzielić na kilka sposobów, przyjrzymy się zatem z osobna każdemu z nich. Najpierw powinien nas zainteresować typ generowanych przez nie dźwięków. Poza wspomnianymi już subwooferami, odpowiadającymi za najniższe tony, rozróżniamy też woofery, generujące niskie tony, głośniki średnio- i wysokotonowe. Odpowiednio dopasowując ich liczbę oraz ułożenie, jesteśmy w stanie uzyskać bardzo różne efekty i dopasować dźwięk do naszych preferencji.
Kolejny podział dotyczy konstrukcji głośników ze względu na liczbę posiadanych przez nie membran. Modele jednorożne mają pojedynczą membranę, więc generują dźwięki tylko w określonym zakresie częstotliwości. Ze względu na oszczędność miejsca znacznie częściej spotkamy się jednak z modelami dwudrożnymi. W ich przypadku w jednej obudowie zamknięte są dwa głośnik z różnymi membranami. Oznacza to, że pojedynczy moduł może zawierać np. subwoofer i głośnik średniotonowy. Spotkać możemy się też z modułami składającymi się z trzech (trzydrożne) lub czterech membran (czterodrożne).
Z powodu budowy głośniki dzielone są też na modele stożkowe, wyposażone we wklęsłą i sztywną membranę, która idealnie sprawdza się podczas pracy ze średnimi i niskimi tonami. Wyróżniamy również głośniki kopułowe, znacznie wrażliwsze na uszkodzenia i sprawdzające się w wysokich i średnich tonach. 
Zdjęcie: Envato Elements