Trampolina fitness i ogrodowa — pomysł na aktywny wypoczynek lub trening

Trampoliny ogrodowe zagościły u nas już jakiś czas temu i nic dziwnego — specjaliści wciąż podkreślają dobroczynny wpływ skakania na nasze zdrowie. Cieszą się one głównie zainteresowaniem dzieci i młodzieży, dla których skakanie na trampolinie to przede wszystkim świetna zabawa. Jednak niedawno wiele kobiet zakupiło swoje pierwsze trampoliny ze względu na nowy trend fitnessowy — odchudzanie przez skakanie. 

Dlaczego warto skakać na trampolinie?

Większość ludzi, którzy dotąd nie mieli do czynienia z trampoliną ogrodową czy trampoliną fitness, zastanawia się, co tak naprawdę może im dać zwykłe skakanie. Przed ich wypróbowaniem powstrzymują ich między innymi blokady psychiczne — nie są pewni, czy to wypada i co powiedzą sąsiedzi zza płotu, widząc ich bawiących się jak dzieci. Tymczasem korzyści z wesołego podrygiwania jest mnóstwo. Przede wszystkim dzięki skakaniu na trampolinie wydzielają się endorfiny — hormony szczęścia (nic dziwnego, że dzieci cały czas są wesołe).

Także dorośli, którzy korzystają z trampoliny do ćwiczeń, są bardziej optymistyczni i pozytywnie nastawieni do świata. W przeciwieństwie do ciężkich ćwiczeń siłowych po skakaniu na trampolinie mamy dużo energii i możemy kontynuować obowiązki domowe zamiast od razu iść spać. Jeszcze większą motywacją powinien być fakt, że trampolina pomaga zrzucić zbędne kilogramy, choć w tym wypadku duże znaczenie ma oczywiście intensywność i regularność ćwiczeń.

Jest to możliwe, ponieważ przy podskakiwaniu uruchamiamy nasz metabolizm, który pracuje nad lepszą przemianą materii i zmniejszaniem wagi. Dzięki odbijaniu się wzmacniamy też nasz kręgosłup oraz zdolność do utrzymywania równowagi — w końcu musimy dobrze napinać mięśnie, aby odbijać się w miarę prosto — trampolina do ćwiczeń nadaje się do tego idealnie.

Jaka trampolina ogrodowa będzie dla nas najlepsza?

Trampolina ogrodowa ma tę zaletę, że możemy sobie poskakać na zewnątrz, dzięki czemu organizm dotlenia się. Ale aby móc ją postawić w ogrodzie, potrzebujemy odpowiednio dużo miejsca. Przede wszystkim powierzchnia musi być równa, aby trampolina ogrodowa się nie przechyliła i nie spowodowała uszczerbku na naszym zdrowiu. Dobrym pomysłem jest utwardzenie terenu, na którym będą stały nóżki trampoliny — gdy zrobi się mokro, nie będą zapadać się w glebę. Ważne aby obok trampoliny nie było żadnych ostrych przedmiotów, gdyż w razie wypadnięcia poza nią lepiej, by  lądowanie odbywało się na bezpiecznej nawierzchni. Należy też zwracać uwagę na maksymalne obciążenie, jakie podaje producent — im większe, tym więcej osób będzie mogło korzystać z przedmiotu jednocześnie.

Jeżeli chodzi o wykonanie trampoliny ogrodowej, to przede wszystkim zwróćmy uwagę na jej wielkość — większa powierzchnia zapewnia nam to, że dzieci nie będą się zderzać, a dorośli, którzy będą chcieli wykonywać już jakieś sztuczki, będą mieli więcej miejsca. Sprawdźmy, czy nogi trampoliny są wykonane z solidnego materiału oraz czy się nie kołyszą. Stelaż u góry także powinien być zabezpieczony specjalnym materiałem bądź pianką, aby w razie uderzenia nie wyrządził krzywdy. Dla początkujących na pewno dobrą opcją będzie także zakupienie siatki do trampoliny


Ceny trampolin ogrodowych są bardzo zróżnicowane i w popularnych sieciówkach czy w internecie możemy je kupić już za 200‒300 złotych. Droższe są te certyfikowane, bo jest to koszt od 400 złotych w górę. Certyfikaty, które pomagają nam w ocenie bezpieczeństwa i jakości wykonania trampoliny, noszą następujące oznaczenia: GS, ISO oraz TUS. Warto zapytać sprzedawcę, czy sprzęt jest sprawdzony. Jeżeli bardzo zależy nam na tym, aby nasza zabawa była bezpieczna, to zawsze przy zakupie przedmiotów takich jak trampolina ogrodowa powinniśmy się zastanowić nad zakupem opcji droższej, lecz solidniej wykonanej, mającej wszystkie certyfikaty.

Zadbaj o ochronę — siatka do trampoliny

Siatka do trampoliny to element, którego braku nie wyobrażają sobie przede wszystkim rodzice. Nic dziwnego, bo siatka zapewni  bezpieczeństwo ich pociechom. Powinna być wykonana z bardzo wytrzymałego materiału. Niektórzy producenci oferują modele, które bardzo szybko się rwą — niestety, także podczas wpadnięcia na nie przez dzieci. Dlatego zalecamy zainteresować się nie tylko samą trampoliną, lecz także elementami ją zabezpieczającymi.

Najlepiej, aby siatka do trampoliny (zewnętrzna lub wewnętrzna) była przymocowana do aluminiowych rurek. Nie może być ona bardzo mocno naciągnięta, gdyż wtedy szybko pęka. Nie może być też zbyt luźna, bo nie spełni swojego zadania i nie zabezpieczy przed wypadnięciem.

Co odróżnia wewnętrzną siatkę do trampoliny od zewnętrznej? To, że wewnętrzna oddziela użytkownika także od rurek i innych elementów dodatkowych. Jest też nieco droższa od tej zewnętrznej.

Trampolina do ćwiczeń — wszystko, co chcesz wiedzieć

Zajęcia na trampolinie fitness są już w ofercie większości klubów fitness. Głównie ze względu na to, że w ich trakcie w miłej atmosferze, przy energetycznej muzyce szybko tracimy zbędne kilogramy i wzmacniamy mięśnie nóg czy kręgosłupa, co pozwala na utrzymanie prawidłowej postawy ciała. Tego typu trampolina jest także na tyle mała, że spokojnie możemy umieścić ją we własnym salonie i w wolnych chwilach wesoło podrygiwać.

Trampolina do ćwiczeń zazwyczaj występuje w dwóch wersjach: z poręczą i bez niej. Opcja z poręczą jest doskonała dla osób, które nie czują się pewnie na przedmiotach typu trampolina fitness, i potrzebują zabezpieczenia przy utrzymaniu równowagi. Ucieszą się z niej na pewno wszyscy początkujący. W razie postępów poręcz można z łatwością odkręcić i skakać już bez niej.

Trampolina fitness ma to do siebie, że może na niej skakać tylko jedna osoba i że ćwiczenia na niej są stosunkowo bezpieczne — jej wysokość to zwykle nie więcej niż 40 centymetrów. Ważne aby nóżki i mata były wykonane z dobrego materiału, który wytrzyma intensywny trening. Jeśli nie mamy pewności, czy dana trampolina wytrzyma tego typu aktywność, najlepiej zapytać sprzedawcę, czy dany model przeznaczony jest do jumping fitnessu. Ich obciążenie zazwyczaj wytrzymuje 100 kilogramów, a średnica dochodzi do jednego metra. Pamiętajmy, że gdy nóżki są przykręcane, to przed każdym ćwiczeniem należy je mocno dokręcić — podczas skakania mogły się poluzować. Im więcej nóżek, tym lepiej — standardowo jest ich od pięciu do ośmiu. Jeśli będziemy przestrzegać tych podstawowych zasad bezpieczeństwa, skakanie na trampolinie będzie dla nas czystą zabawą.

A jak zacząć trening na przedmiocie takim jak trampolina fitness? Najlepiej znaleźć w internecie lub zakupić na płycie zestaw ćwiczeń i wraz z instruktorem wykonywać kolejne polecenia. Pozwoli nam to na ćwiczenie wszystkich partii ciała i nie zapomnimy o odpowiedniej rozgrzewce czy rozciąganiu. Inną opcją są organizowane zajęcia, na które możemy przynieść własny sprzęt.

Podobne artykuły