Data modyfikacji:

Bądź bezpieczny. 6 dobrych nawyków, których nauczyła nas pandemia i warto je kontynuować, gdy się już skończy

Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu – z pewnością wiele razy słyszałeś tę formułkę od pracownika banku, w którym masz konto, firmy ubezpieczeniowej, a nawet od rodziców. Pandemia koronawirusa pokazała, że współcześnie jest ono ważniejsze niż kiedykolwiek i to nie tylko w zakresie zdrowia, ale także naszych finansów i ochrony danych. Właśnie dlatego przygotowaliśmy dla ciebie listę 6 najważniejszych zasad, których nas nauczyła i które warto kontynuować, gdy stan zagrożenia epidemiologicznego na świecie się już skończy.

zakupy online

1. Nie bój się silnych haseł

Jaki jest najprostszy sposób na ułatwienie hakerom dostępu do twojego konta bankowego czy serwisu transakcyjnego? Łatwe hasło. Zdarza się to nawet najlepszym, ale prawda jest taka, że nie powinno. Informacja to obecnie waluta, której wartość może równać się złotu czy gotówce, dlatego tak ważna jest jej właściwa ochrona przed osobami trzecimi.

Bezpieczeństwo twoich danych może zagwarantować ci wyłącznie silne i trudne hasło, które powinno zawierać:

  • przynajmniej 12 znaków,
  • małe i duże litery,
  • cyfry,
  • symbole.

Jeśli staniesz przed wyzwaniem stworzenia hasła, unikaj jak ognia swojego imienia i nazwiska, daty urodzenia, ciągu liczb czy powielania identyfikatora. W ten sposób utrudnisz oszustom internetowym ewentualne włamanie na rachunek bankowy, konto w mediach społecznościowych czy pocztę.

2. Dwuskładnikowe logowanie na pierwszym miejscu

Po każdym wejściu na konto bankowe czy Facebooka wyświetla ci się informacja o zachęceniu do ustawienia dwuskładnikowego logowania? Najwyższy czas przestać ją ignorować i włączyć tzw. uwierzytelnianie dwuskładnikowe, nazywane także wielopoziomowym. Dzięki niemu wprowadzisz dodatkowe zabezpieczenie i znacznie zmniejszysz ryzyko związane z wykradnięciem loginu lub hasła przez coraz popularniejsze oprogramowanie szpiegowskie.

Na czym polega dwuskładnikowe logowanie? Najczęściej po wpisaniu hasła np. w bankowości internetowej otrzymuje się tzw. token, czyli kod wysyłany SMS. Dopiero po jego wpisaniu można zalogować się na konto. W niektórych przypadkach 2 Factor Authentification wykorzystuje inne czynniki, np. lokalizację, funkcję rozpoznawania twarzy i głosu, odcisk palca czy odpowiedź na tajne pytanie.

Dwuskładnikowe logowanie pozwala nie tylko na ochronę twojego prywatnego konta, ale także wrażliwych danych, które są z nim powiązane. Rozważ wprowadzenie dodatkowego uwierzytelniania w każdym miejscu, w którym znajdują się twoje dane osobowe czy prywatne wiadomości. To szczególnie ważne w przypadku usług Facebooka i Google – często za ich pomocą logujemy się bowiem także do innych serwisów.

3. Gotówka idzie w odstawkę, czas na płatności bezgotówkowe

Jedną z rekomendacji polskiego rządu podczas pandemii było jak najczęstsze korzystanie z płatności bezgotówkowych. Nawet po jej zakończeniu warto przy nich pozostać, i to bez względu na to, czy jesteś w sklepie czy chcesz rozliczyć się za wyjazd z przyjaciółmi. Rezygnacja z gotówki na rzecz np. płatności BLIKIEM, to nie tylko sposób na ograniczenie rozprzestrzeniania bakterii i wirusów, które znajdują się na banknotach i monetach.

Płatności bezgotówkowe to również doskonały sposób na oszczędność czasu i przyspieszenie czasu realizacji transakcji. Są one także ułatwieniem, jeśli z kimś się rozliczasz (przelew na telefon BLIK). Nie musisz mieć odliczonej gotówki i znać numeru rachunku bankowego, wystarczy kilka kliknięć i pieniądze są już na jego koncie – nawet w innym banku. Usługa działa przez 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę.

4. Zachowaj dane płatnicze dla siebie

Dane płatnicze, podobnie jak poufne dane osobowe, powinno się zachować dla siebie. Dobrym nawykiem jest więc nieudostępnianie ich przypadkowym osobom i niezapywanie na kartkach, które mogą wpaść w niepowołane ręce. O wiele lepszym wyborem będzie zainstalowanie specjalnej aplikacji na smartfonie, która jest chroniona hasłem. Oczywiście, powinno być ono inne niż np. kod blokady telefonu. Możesz w niej przechowywać najważniejsze dane płatnicze, nie martwiąc o to, że zostaną wykorzystane przez osoby trzecie.

5. Już dziś zainstaluj program antywirusowy

Logujesz się na swoje konto bankowe na laptopie? Korzystasz z mediów społecznościowych i przeglądasz internet na telefonie? Jeśli nie masz zainstalowanego programu wirusowego, to najwyższy czas to zmienić. Nie musisz nawet inwestować w ochronę dziesiątek lub setek złotych – w sieci znajdziesz także darmowe oprogramowania, które zadbają o bezpieczeństwo twoje i twoich danych podczas surfowania po internecie.

Pomocne mogą okazać się również tzw. skanery, czyli programy wykrywające złośliwe oprogramowanie (malware), mogące czaić się w miejscach, których nawet o to nie podejrzewasz. Wystarczy przypadkowo na coś kliknąć lub wejść na niewłaściwą stronę internetową, aby mieć do czynienia z aplikacjami wykradającymi dane, śledzącymi twoją aktywność czy udającymi znane i bezpieczne programy.

6. Ufaj, ale kontroluj – nie daj się oszukać na fałszywego znajomego

Kojarzysz wiadomość, która zaczyna się od słów: Hej, masz może BLIKA? Na to oszustwo dało się już nabrać sporo osób, które bezpowrotnie straciły pieniądze. Schemat jest dość prosty. Przez komunikator lub serwis społecznościowy odzywa się do ciebie znajomy, który potrzebuje natychmiastowej pożyczki. Powody są różne – zapomniał portfela, czeka na wypłatę lub sam nie ma BLIKA. Co wtedy?

Samo korzystanie z BLIKA jest w 100% bezpieczne, jednak wyłącznie wtedy, gdy uważasz na to, komu podajesz kod. Jeśli dostaniesz wiadomość od znajomego z prośbą o dokonanie płatności, to sprawdź najpierw, czy ktoś się pod niego nie podszywa. Zadzwoń do niego i upewnij się, że nikt nie włamał się na jego konto.

Sprawdzaj też szczegóły transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji mobilnej banku. Pamiętaj – samo podanie komuś kodu BLIK nie spowoduje, że będzie on miał dostęp do twoich pieniędzy. Każdą transakcję musisz zatwierdzić osobiście w aplikacji banku na twoim smartfonie.

BLIK – nowoczesny i bezpieczny system płatności mobilnych

Chcesz zadbać o bezpieczeństwo swoich transakcji? Postaw na BLIKA – polski system płatności mobilnych, dzięki któremu możesz wypłacić pieniądze z bankomatu, robić przelewy, wpłacać gotówkę na konto oraz płacić za zakupy w sklepie stacjonarnym i internetowym.

BLIK pozwala na kontrolę każdego etapu płatności oraz został wzbogacony o szereg niezbędnych zabezpieczeń. Korzystanie z systemu jest możliwe dopiero po weryfikacji użytkownika przez bank, wygenerowany kod jest ważny tylko przez 2 minuty, a każda transakcja wymaga potwierdzenia PIN-em w aplikacji mobilnej banku. A to wszystko wyłącznie przy użyciu telefonu!

Autorka: Katarzyna Wendzonka

Artykuł powstał przy współpracy z Partnerem