Data modyfikacji:

Nie dla fałszywych promocji. Jak historia cen Ceneo wspiera Dyrektywę Omnibus?

Dyrektywa Omnibus ma na celu ochronę konsumentów przed nieuczciwymi praktykami ze strony sprzedawców. Wprowadzono ją, by ograniczyć liczbę fałszywych promocji, które pojawiały się w wielu marketach i mniejszych sklepach. Zgodnie z przepisami dyrektywy przedsiębiorcy mają obowiązek informowania konsumentów, jak zmieniała się cena produktu objętego promocją. Działanie dyrektywy wspiera Ceneo.pl za pomocą funkcji Historia ceny.

promocje

Założenia dyrektywy Omnibus 

Dyrektywa Omnibus powstała ze względu na duży nacisk Unii Europejskiej na ochroną praw konsumentów. Regulacje prawne zawarte w dyrektywie nakazują przedsiębiorcom informowanie o wysokości ceny danego towaru w ciągu ostatnich 30 dni przed każdorazowym wprowadzeniem obniżki w ramach promocji. Brak takiej informacji będzie wiązał się z nałożeniem kary finansowej.

Dlaczego wprowadzono takie przepisy? Konsumenci wielokrotnie skarżyli się na nieuczciwych sprzedawców, którzy tuż przed ogłoszeniem promocji podnosili ceny. Następnie wykazywali, że promocja wynosi kilkanaście lub kilkadziesiąt procent, podczas gdy w rzeczywistości cena towaru wróciła do poprzedniego poziomu lub była od niego wyższa.  

Przepisy dyrektywy Omnibus opublikowano już w roku 2021, jednak jej stosowanie rozpocznie się 28 maja 2022 roku. Oznacza to, że pierwsze informacje o historii ceny pojawiają się obowiązkowo w ostatnich dniach maja. Przed tym terminem konsumenci nadal będą narażeni na fałszywe promocje. 

Koniec z nieuczciwymi promocjami 

Wdrożenie założeń dyrektywy Omnibus praktycznie uniemożliwia dalsze wprowadzanie konsumentów w błąd co do wysokości cen w ramach promocji. Przedsiębiorcy nie ukryją podniesienia ceny przed jej obniżką w celu stworzenia fałszywego rabatu lub zapłacą karę, jeśli dopuszczą się takiego czynu. Kupujący będzie mógł prześledzić zmiany ceny danego towaru, by na ich podstawie ocenić wysokość rzeczywistego rabatu i korzyści płynące ze skorzystania z oferty. 

Historia cen na Ceneo.pl od dawna weryfikuje promocje! 

Użytkownicy Ceneo.pl już od dawna nie muszą się obawiać nieuczciwych promocji. A to za sprawą Historii cen. Dzięki niej użytkownicy, którzy założyli konto w serwisie, mogą prześledzić cenę towaru w ostatnich dniach. W ten sposób sprawdzają, czy promocja rzeczywiście jest promocją czy jedynie chwytem marketingowym bez pokrycia w faktycznej obniżce ceny. Historia jest udostępniana dla towarów ze wszystkich kategorii i sklepów. 

historia cen

Obowiązki dla platform handlu elektronicznego

Zasady funkcjonowania platform handlu elektronicznego zgodnie z dyrektywą Omnibus mają stać się bardziej transparentne. Platformy będą mieć obowiązek informowania nie tylko o cenach, ale i zasadach plasowania produktów i usług w wynikach wyszukiwania. Użytkownik zyska informację o tym, które produkty i usługi są ofertami promowanymi bez względu na ich cenę. Dzięki temu konsument wie, które oferty widzi jako pierwsze ze względu na ich promowanie przez sprzedawcę i platformę, a nie najniższą cenę. 

Kary za nieprzestrzeganie dyrektywy Omnibus

Złamanie przepisów dyrektywy Omnibus ma wiązać się z nałożeniem na sprzedawcę kary pieniężnej w wysokości do 20 tysięcy złotych. Karę nakłada wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej. 20 tysięcy złotych kary obowiązuje w przypadku przedsiębiorców, którzy zaniechali należytego informowania o obniżce cen jednorazowo w ciągu 12 ostatnich miesięcy. Jeśli przedsiębiorca trzykrotnie złamał dyrektywę, nałożona na niego kara finansowa może sięgnąć 40 tysięcy złotych.  

Recydywiści w nieprzestrzeganiu dyrektywy Omnibus otrzymają wyższe kary, jeśli złamią przepisy ponownie w ciągu kolejnych 12 miesięcy, liczonych od dnia nałożenia pierwszej kary.