Data publikacji:

Face ID nie działa? Przyczyny awarii i jak naprawić

Face ID to popularna i zaawansowana technologia rozpoznawania użytkownika smartfonów iPhone oraz tabletów iPad, wyprodukowanych przez firmę Apple. Stanowi ona dodatkowe zabezpieczenie urządzenia mobilnego przed kradzieżą oraz próbami zdobycia znajdujących się na nim informacji. Pozwala też użytkownikom cieszyć się blokadą ekranu, bez potrzeby jej każdorazowego usuwania przy pomocy hasła lub gestów. Co jednak zrobić, kiedy Face ID nie działa jak powinno?
face id nie działa

Sprawdź, czy nic nie zasłania przedniej kamery urządzenia

To jedna z najczęstszych przyczyn, dla których Face ID czasami odmawia posłuszeństwa. Przednią kamerę iPhone’a lub iPada zasłaniać może źle dopasowane etui albo różnego rodzaju niewielkie zabrudzenia, niewidoczne na pierwszy rzut oka.

Zadbaj o to, by nic nie blokowało twojej twarzy

Aby Face ID mogło zadziałać, iPhone lub iPad musi widzieć dokładnie całą twoją twarz. Krytycznymi punktami są tutaj oczy, nos oraz usta. Warto wiedzieć, że urządzeniu nie powinny przeszkadzać jednak zwykłe i przeciwsłoneczne okulary.
Jeżeli nosisz maskę lub szalik, możesz skorzystać z dodatkowej opcji pozwalającej na zaakceptowanie zasłoniętego w połowie oblicza użytkownika. W takim wypadku trzeba zadbać, by kamera widziała dobrze twoje oczy (nie możemy jednak używać okularów z przyciemnianymi szkłami). Funkcjonalność ta dostępna jest dla posiadaczy systemu iOS w wersji 15.4 lub wyższej i telefonu iPhone 12 lub nowszego.

Zaktualizuj system operacyjny

Dla pewności powinieneś korzystać zawsze z najnowszej wersji systemu iOS. Jeżeli nie jesteś pewien, czy ją posiadasz, sprawdź opcje aktualizacji.

Dodaj w opcjach nową twarz użytkownika

Jeżeli twój wygląd zmienił się w znaczącym stopniu w ostatnim czasie, telefon lub tablet nie będzie w stanie cię rozpoznać, nawet korzystając z wbudowanych funkcji minimalizujących tego typu problemy. Powodem może być pojawiająca się na twarzy broda, przekrwione oczy, wcześniej nieobecne blizny lub rany itd.
Najprostszą metodą rozwiązania tego problemu jest ustawienie w opcjach alternatywnego wyglądu użytkownika. Opcję tę znajdziemy po otworzeniu ekranu konfiguracyjnego Face ID, znajdującego się w panelu ustawień urządzenia. Proces przebiegać będzie w ten sam sposób, jak za pierwszym razem, gdy ustawiałeś swój wygląd, telefon włączy kamerę i zeskanuje, a następnie zapamięta twarz.

Zresetuj urządzenie

Czasem w rozwiązaniu problemu pomoże zwykłe zresetowanie urządzenia i ponowne wprowadzenie hasła, a następnie sprawdzenie tego, czy Face ID działa już poprawnie. Jeżeli to nie pomoże, alternatywą może być przywrócenie fabrycznych ustawień tabletu lub smartfona. W takim wypadku musimy jednak wykonać kopie zapasowe najważniejszych informacji przechowywanych w pamięci iPhone’a lub iPada.

Wyślij urządzenie do serwisu

Jeżeli mimo podjęcia powyższych kroków Face ID wciąż odmawia posłuszeństwa, problem może być znacznie poważniejszy. W takim wypadku warto odesłać sprzęt do serwisu lub naprawy. Specjaliści powinni ustalić przyczyny usterki i w razie możliwości wyeliminować je bez potrzeby wymiany urządzenia.
Zdjęcie: Envato Elements