Data modyfikacji:

Jak zrobić sushi: przepisy

Uwielbiacie sushi i chcielibyście jeść je znacznie częściej? A może jego ceny w knajpach nieco was przerażają? Sushi to danie takie, jak każde inne i śmiało możecie wykonać je w domowym zaciszu.

Jak zrobić sushi? Przepisy, które dzisiaj zaproponujemy, a także garść porad i kuchenne triki sprawią, że domowe sushi będzie smakować równie dobrze, co w najlepszej knajpie, a kto wie, może i znacznie lepiej. Zapraszamy!

sushi

Jak zrobić sushi? Rodzaje sushi

Zanim przejdziecie do robienia domowego sushi, warto najpierw poznać jego podstawowe rodzaje.
  • Nigiri: wydłużone kulki, na których nakłada się kawałki ryby czy innych owoców morza.
  • Maki: czyli popularna rolka owinięta algami nori z mniejszą ilością składników w środku. Tradycyjne maki powinno mieć grubość 2-3 cm.
  • Futo-maki: grubsza wersja powyższej rolki. Ma więcej składników, a jej grubość to zazwyczaj 4-6 cm.
  • Ura-maki: rolka, która zamiast alg nori ma na zewnątrz ryż.

Jak zrobić ryż do sushi?

Podstawą sushi, oprócz dobrej jakości ryby, jest ryż. Do sushi musicie kupić jego specjalny rodzaj, który najczęściej znajdziecie w sklepach pod nazwą „ryż do sushi”. Przygotujcie 100 g ryżu na osobę. Ryż przed gotowaniem należy wypłukać. Najlepiej zróbcie to na sitku.

Ryż można gotować dopiero wtedy, kiedy przestanie wypłukiwać się z niego biały osad, a woda będzie przezroczysta. Po wypłukaniu wsypcie ryż do garnka i jeszcze raz zalejcie go wodą. Teraz musi się w niej odstać przez ok. 20 minut. Po tym czasie wylejcie wodę, wlejcie nową, tak aby jej poziom sięgał nieco ponad ryż, i zagotujcie.

Gdy woda zacznie wrzeć, przykryjcie garnek pokrywką, zmniejszcie znacznie ogień i gotujcie ryż przez 15 minut. Po tym czasie zdejmijcie garnek z ognia i nie odkrywając pokrywki, pozwólcie mu ostygnąć przez kolejne 15 minut.

Po tym czasie należy dodać do ryżu zaprawę. Do jej przygotowania niezbędne będą: ocet ryżowy, cukier i sól. A teraz proporcje zaprawy: na ok. 300 g ryżu, czyli na porcję dla 3 osób, dodajcie do rondelka 2 łyżki octu i cukru oraz 1 łyżkę soli.

Całość podgrzejcie i następnie połączcie z ryżem. Pomocne w gotowaniu będą zestawy do sushi. Tak przygotowany ryż powinien teraz całkowicie wystygnąć. Zastanawiasz się jak jeść pałeczkami prawidłowo? Sprawdź!

Futo-maki z grillowanym awokado, ogórkiem, łososiem i serkiem śmietankowym

Składniki:
  • wcześniej przygotowany ryż
  • łosoś
  • awokado
  • serek śmietankowy, np. Philadelphia
  • zielony ogórek
  • mata do rolowania sushi
  • nori, czyli prasowane algi
  • wasabi
Przygotowanie:
  1. Najpierw zgrilluj awokado.
  2. Teraz pokrój ogórka oraz zgrillowane awokado w cienkie, długie paseczki.
  3. Owiń bambusową matę folią spożywczą. Połóż na niej jeden płat nori, posmaruj go serkiem, a następnie nałóż ryż, zostawiając na końcu kilka centymetrów wolnego miejsca.
  4. Na połowie ryżu ułóż wszystkie składniki.
  5. Na płacie nori w miejscu, gdzie nie ma ryżu, nałóż wasabi. Im go więcej, tym ostrzejsze będzie twoje sushi.
  6. I zawijamy!
Zawijanie to wcale nie taka prosta sprawa, dlatego z pewnością nauczy cię tego poniższy filmik. Gotową rolkę pokrój na mniejsze kawałki. Sushi podawaj z sosem sojowym, wasabi i marynowanym imbirem.

Nigiri z krewetką

Składniki:
  • wcześniej przygotowany ryż do sushi
  • krewetka koktajlowa
  • wasabi
  • płaty nori
Przygotowanie:
  1. Najpierw przygotuj krewetki. Możesz przyrządzić je tak, jak lubisz, np. w panierce lub smażone czy grillowane.
  2. Ryż uformuj w nie za duże prostokąty. Na każdym z nich połóż niewielką ilość wasabi, a następnie krewetkę. Ta powinna zmieścić się na ryżu, więc jeśli jest za duża, to możesz ją pokroić.
  3. Nori pokrój w długie, cienkie paseczki. Przewiąż nim przygotowane nigiri na samym środku.
  4. Gotowe sushi podawaj z sosem sojowym, wasabi i marynowanym imbirem.

Sushi – pomysły na połączenia smakowe

  • Dorsz, grillowany ananas, awokado, serek śmietankowy
  • Paluszki krabowe surimi, mango, majonez, sałata, ogórek
  • Tuńczyk, marynowana rzepa, grzyby shitake, ogórek
  • Łosoś, szczypiorek, rzodkiewka, ogórek, awokado
Autorka: Klaudia Borycka