Data publikacji:

Jakie auto do 30 tys. zł kupić?

Gwałtowne podwyżki cen samochodów osobowych sprawiły, że listy samochodów do 30 tys. zł sprzed kilku lat, a nawet sprzed roku, straciły na aktualności. Jaki samochód do 30 tys. zł można kupić w 2022 roku, podczas szalejącej inflacji? Jakie są najlepsze auta do 30 tys. zł, które zawsze będą strzałem w dziesiątkę? Czego można oczekiwać od auta za 30 tys. zł? Prezentujemy najpopularniejsze propozycje samochodów w tej kategorii cenowej.
Jaki samochód do 30 tysięcy

Rosnące ceny aut używanych. Czy warto kupić samochód do 30 tysięcy?

Pandemia, wysoka inflacja, rekordowe ceny paliwa, brak półprzewodników – to tylko kilka czynników, które wywindowały ceny aut używanych do niebotycznej skali. Popyt na niektóre modele jest tak duży, że używane egzemplarze nie tyle tracą na wartości, co wręcz zyskują. Szczególnie mocno widać to na przykładzie aut trzyletnich, które do tej pory mocno traciły na wartości względem pojazdów salonowych. Dziś średnie ceny trzyletnich aut są nawet 40–50% wyższe niż w 2019 roku.
Sprawia to oczywiście, że dysponując kwotą 30 tys. zł na samochód osobowy, trzeba nieco obniżyć poprzeczkę. Rozwiązaniem jest oczywiście wybór nieco starszego rocznika, nieco uboższej wersji wyposażeniowej czy auta z niższego segmentu. Szczególnej wyprzedaży wydają się podlegać auta z manualną skrzynią biegów – w cenie 30 tys. zł można już oczekiwać, że dany egzemplarz będzie wyposażony w wygodną i coraz popularniejszą skrzynię automatyczną.
Sporej obniżki cen można spodziewać się również wśród aut z dużymi i paliwożernymi silnikami. Dla wielu osób koszty utrzymania takiego pojazdu mogą być zbyt wysokie, zwłaszcza jeśli jest to drugi pojazd w gospodarstwie domowym. Nie należy natomiast liczyć na promocje wśród aut z instalacjami gazowymi. W dobie benzyny po 8 zł za litr tankowanie LPG jest jednym z najlepszych sposobów na oszczędność.

Jak wybrać auto do 30 tys?Uwaga na skarbonki!

Planując zakup samochodu za 30 tys. zł, trzeba zachować wyjątkową czujność, bo jest to ta kategoria cenowa, w której można spotkać wyjątkowo dużo pułapek. W cenie do 30 tys. zł znajdziesz wiele kilkunastoletnich limuzyn, często z bardzo bogatym wyposażeniem oraz mocnym silnikiem. Warto jednak podejść do sprawdzania ofert na chłodno, bo imponująca lista wyposażenia i rzadka wersja silnikowa teoretycznie powinny pozycjonować samochód w górnych widełkach cenowych danego modelu. Niska cena wynika najczęściej z ukrytych mankamentów, m.in. drogich napraw.
O ile jednak kiepski stan aut za 5, 10 czy 15 tys. zł widać na pierwszy rzut oka, te za 30 tys. zł mogą na pierwszy rzut oka wyglądać bardzo schludnie. Czar pryska w większości przypadków po wizycie na przeglądzie, gdy okazuje się, że podstawowe czynności serwisowe i wymiana elementów eksploatacyjnych może kosztować drugie tyle co sam samochód. Podczas wyboru samochodu sprawdzaj więc nie tylko cenę auta, ale i koszt podstawowych napraw. Zwykła wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów może kosztować przeszło 3 tys. zł. Modele, które zmuszają do głębszego sięgnięcia do kieszeni, to m.in. Audi A8, BMW Serii 7 oraz Volkswagen Phaeton.

Jakie auto do 30 tys. zł wybrać? Najpopularniejsze modele

Opel Astra

Auto uznawane przez wielu jako nudne do bólu, ale wciąż cieszy się ogromną popularnością – począwszy od pierwszej generacji (F). Popularny kompakt być może nie budzi skrajnych emocji, ale zapewnia tanią oraz bezproblemową eksploatację. Dużym plusem jest prosta konstrukcja samochodu oraz szeroki dostęp do części zamiennych.
Czego można oczekiwać po Oplu Astrze za 30 tys. zł? Dysponując takim budżetem, jeszcze do niedawna można było poszukiwać generacji K, jednak dziś do dyspozycji są głównie modele tej wcześniejszej, czyli J. Ustawiając taki przedział cenowy, dominują oferty z lat 2012–2014, czyli wchodzące w nastoletniość. Do dyspozycji są 3- i 5-drzwiowy hatchback, sedan, kombi i cabriolet, ale polecamy klasykę, czyli hatchback. Polecany silnik Opla Astry to benzynowa jednostka 1.4 Turbo.

Volkswagen Golf

Skoro pojawił się Opel Astra, nie mogłoby zabraknąć jego głównego konkurenta, czyli Volkswagena Golfa. Niemiecki kompakt jest do bólu przewidywalny, ale w tej konsekwencji jest wiele sensu – każda generacja Golfa staje się hitem sprzedażowym.
Za 30 tys. zł zakupisz model szóstej generacji z okolic 2010 roku z popularnym silnikiem 1.4 TSI o mocy 122 KM. Silnik ten dostępny jest również w mocniejszej, 160-konnej wersji, która niestety nie cieszy się dobrymi opiniami. Szczególną uwagę warto zwrócić na stan łańcucha rozrządu oraz spalanie oleju. Spośród jednostek wysokoprężnych, z których słynie Volkswagen, można wyróżnić 1.6 TDI oraz 2.0 TDI.

BMW Serii 1

Jeśli poszukujesz auta kompaktowego, które prowadzi się jak gokart, zapewnia sportowe wrażenia i ma napęd na tył, BMW Serii 1 powinno przypaść Ci do gustu. Niestety w 2022 roku próżno szukać modelu drugiej generacji, produkowanej od 2011 roku.
Ceny aut używanych wzrosły na tyle, że do dyspozycji są głównie egzemplarze z końcówki produkcji pierwszej generacji, oznaczonej kodami od E81 do E87. Za 30 tys. zł bez trudu znajdziesz dobrze wyposażoną sztukę z benzynowym silnikiem 2.0 120 i o mocy 150 lub 170 KM. Nie polecamy natomiast silnika 1.6 z pierwszych lat, borykającego się z wadliwym napinaczem i przeskakującym łańcuchem rozrządu.

Renault Clio

Jeśli poszukujesz nowszego samochodu, warto zajrzeć do motoryzacji francuskiej z segmentu B. Małe miejskie samochody znad Loary bywają co prawa kapryśne, ale dobrze utrzymane egzemplarze są ciekawą alternatywą dla aut niemieckich czy japońskich.
Czego można spodziewać się po Renault Clio za 30 tys. zł? W podstawowej wersji Clio, produkowanej od 2012 roku, znajdziesz m.in. cztery poduszki powietrzne, ESP, ABS, ESC, system wspomagania ruszania pod górę, elektryczne szyby oraz światła LED. Za 30 tys. zł znajdziesz jednak najpewniej bogatszą wersję, wyposażoną w system multimedialny z 7-calowym ekranem dotykowym czy klimatyzacją automatyczną. Do dyspozycji jest 5 silników benzynowych oraz 3 wersje wysokoprężne.

Mazda 3

Za 30 tys. zł kupisz również ciekawy samochód rodem z Japonii, czyli Mazdę 3 drugiej generacji. Na oferty niesłychanie popularnej trzeciej generacji niestety nie ma co liczyć. Powodów, dla których warto wybrać akurat Mazdę, jest wiele. Mazda słynie z trwałej i bezproblemowej mechaniki, dobrych właściwości jezdnych oraz udanych silników benzynowych.
Egzemplarze dostępne w Polsce w znacznej większości zasilane są benzyną. Polecamy wersję dwulitrową – ta o pojemności 1.6 litra i mocy 105 KM jest zwyczajnie za słaba. Przed zakupem koniecznie sprawdź stan lakierniczy i blacharski danego egzemplarza. Nietrwały lakier i słabe zabezpieczenie korozyjne to typowe mankamenty modelu.
Jak widać, największy wybór w kategorii samochodów za 30 tys. zł mieści się w segmencie C oraz B. W tym budżecie możesz oczywiście znaleźć ciekawe auta rodzinne, sportowe czy nawet SUV-y, jednak wymaga to bardziej żmudnego przeczesywania ofert. A tych, wbrew pozorom, obecnie nie ma zbyt wiele. Dobrze utrzymane egzemplarze mocno trzymają cenę, a dopływ tych bardziej wyeksploatowanych zza granicy nie jest już tak duży jak dawniej.
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Szymon Sonik