Polacy uwielbiają niemieckie samochody. Większość egzemplarzy sprowadzonych do Polski z zagranicy to auta wyprodukowane za naszą zachodnią granicą. Jakie są najpopularniejsze niemieckie marki samochodów? Przeczytaj nasz artykuł.
Bawarska marka samochodów znana jest głównie z produkcji aut segmentu premium, ale w swojej gamie ma również wysokiej klasy motocykle. Historia BMW ma swoje początki jednak w lotnictwie, czego efektem jest logo marki symbolizujące samolotowe śmigło. Za założycieli BMW uznaje się Karla Rappa oraz Gustava Oppo, którzy w 1916 roku założyli firmę BFW (Bayerische Flugzeug Werke), co można przetłumaczyć jako Bawarska Fabryka Samolotów. Rok później nazwa została zmieniona na BMW – Bawarska Fabryka Silników.
Niemieckie samochody od BMW cenione są za połączenie luksusu oraz sportowych wrażeń. Niemal wszystkie modele mają precyzyjny układ kierowniczy i dobry rozkład mas, dzięki czemu doskonale się prowadzą. Przez wiele lat cechą wyróżniającą BMW na tle innych producentów było postawienie na klasyczny, tylny napęd. Przedni napęd pojawił się dopiero w ostatnich latach. Auta BMW słyną także z wytrzymałych i dynamicznych sześciocylindrowych silników benzynowych.
Pionierem wśród niemieckich marek samochodów jest niewątpliwie Mercedes-Benz. To jedna z najlepiej rozpoznawalnych marek na świecie, która dziś funkcjonuje jako synonim trwałości i prestiżu. Pierwsze dzieje firmy sięgają 1883 roku, w którym to powstało przedsiębiorstwo Benz & Co założone przez Karla Benza. Jako ciekawostkę warto przypomnieć fakt, że ważną rolę w popularyzacji pojazdów Benza odegrała żona Karla, Bertha. Jej słynna podróż automobilem do oddalonego o 80 kilometrów Pforzheim to jedna z ciekawszych motoryzacyjnych historii.
Podobnie jak BMW, tak i samochody Mercedes najczęściej miały napęd na tylne koła. W odróżnieniu od bawarskiej marki były jednak pozycjonowane jako bardziej eleganckie i ustatkowane. Opowieści o niezwykłej trwałości modelu W124, który rzekomo miał doprowadzić z tego powodu do upadku firmy należy włożyć między bajki. Niemniej jednak modele Mercedesa do dziś zachowują wysoką jakość i osiągają dobre wyniki w testach wytrzymałości. Osiągnięcie przebiegu rzędu 1 mln km to dla starszych konstrukcji żaden problem.
Ostatnią marką z wielkiej trójcy niemieckich aut segmentu premium jest Audi. Niemiecki producent z siedzibą w Ingolstad należy do koncernu Volkswagen AG, który jest także właścicielem Seata, Skody, Bugatti, Bentleya, Lamborghini czy Porsche. Współczesne przedsiębiorstwo Audi powstało po połączeniu się czterech marek: Audi, Horch, DKW i Wanderer. Symbolem tego połączenia jest logo z czterema pierścieniami.
Rywal BMW i Mercedesa obrał nieco inną drogę niż przeciwnicy. Przez wiele lat hasłem przewodnim marki było „Przewaga dzięki technice”. Udoskonalanie rozwiązań technicznych i wprowadzanie nowinek to rzecz, z którego słynęło Audi. Pionierskie rozwiązania wprowadzane były początkowo w luksusowym modelu A8, a następnie trafiały do niższych modeli i pozostałych marek koncernu Vaga. Te niemieckie samochody słyną z doskonałego zabezpieczenia korozyjnego, świetnej jakości wykonania i bardzo dobrych osiągów.
Niemieckie samochody sportowe początkowo miały rywalizować głównie z samochodami sportowymi wywodzącymi się z Włoch. Konkurent Ferrari i Lamborghini poszedł jednak krok dalej i stworzył auta nie tylko piekielnie szybkie i zwrotne, ale i przyjemne w użytkowaniu. Samochodami firmy Porsche można było się udać zarówno na tor, jak i na zakupy. Dodajmy do tego wysoką jakość, niezawodność i przyzwoitą cenę, a otrzymamy przepis na idealny model sportowy.
Przedsiębiorstwo założone przez Ferdynanda Porsche istnieje od 1931 roku, ale pierwszy seryjny samochód został wyprodukowany dopiero siedemnaście lat później. Porsche 356, które dzieliło części z Volkswagenem Garbusem, nie przypominało jednak samochodu sportowego. Przełomem było wprowadzenie do produkcji modelu 911, który do dziś jest flagowym produktem. Inne obecnie produkowane modele to m.in. Cayman, Boxster, Panamera, Macan, Cayenne i elektryczny Taycan.
Marki Volkswagen nie trzeba w Polsce przedstawiać. To jeden z najpopularniejszych producentów samochodów. Modele takie, jak: Passat, Golf, Polo, Transporter czy Tiguan są wyjątkowo często widoczne na naszych drogach. Sama nazwa Volkswagen oznacza dosłownie „samochód dla ludu” i odzwierciedla ideę pomysłodawcy – Adolfa Hitlera. Pierwszy model, czyli Volkswagen Typ-1 zaprojektowany przez Ferdynanda Porsche, miał być tanim i przystępnym samochodem dla mieszkańców III Rzeczy. Dziś znamy ten samochód pod nazwą Garbus.
Ogromny sukces garbusa sprawił, że model ten produkowano przez blisko 70 lat. Od 1938 do 2003 roku wyprodukowano dokładnie 21 529 464 egzemplarzy. W dziejach Volkswagena było tych sukcesów jednak znacznie więcej. Wystarczy wspomnieć o modelu Golf, który przetarł szlaki przednionapędowym hatchbackom, oraz o modelu Transporter, który jest symbolem kultury hippisowskiej, a generacja T4 – przemian ustrojowych w Polsce.
Bezpośrednim konkurentem Volkswagena jest marka niemieckich samochodów Opel. Takie pary jak Astra – Golf, Vectra – Passat czy Corsa – Polo od lat toczyły walki na rynku motoryzacyjnych i to nie tylko w Niemczech. Założycielem marki był Adam Opel, niemiecki przemysłowiec. W drugiej połowie XIX wieku produkował on maszyny do szycia oraz rowery. Przemysłem motoryzacyjnym zajęli się dopiero jego synowie – Fritz i Wilhelm.
Pierwszy model nosił nazwę Opel System Lutzmann i zasilany był czterokonnym silnikiem benzynowym. Miał dwa biegi do przodu, jeden wsteczny i rozpędzał się do 20 km/h. Współcześnie produkowane auta marki Opel to: Astra, Corsa, Insignia, Mokka, Crossland X, Grandland X, Combo, Zafira, Vivaro i Movano. Dostępne są też cztery modele elektryczne.
Ostatnią marką w zestawieniu japońskich producentów samochodów jest Mitsubishi. To autor pierwszego japońskiego silnika wysokoprężnego (1931) oraz pierwszego japońskiego auta z napędem na cztery koła (PX33 – 1936). Kolejne modele osobowe wprowadzono jednak dopiero po długiej przerwie, w 1959 roku. Model 500 zaprojektowano z myślą o Narodowym Planie Samochodowym, mającym na celu opracowanie niedrogiego i łatwo dostępnego samochodu.
Sukces małych aut pozwolił marce na powrót do produkcji dużych i luksusowych modeli, np. Debonair. Do największych hitów sprzedażowych należy m.in. model Galant, który doczekał się aż 9 generacji, a jego produkcję zakończono dopiero w 2012 roku. We współczesnej gamie Mitsubishi znajdziesz modele: ASX, Eclipse Cross, Outlander, L200 i Space Star.