Data publikacji:

Jaki olej do skrzyni biegów? Wybieramy olej do skrzyni biegów manualnej i automatycznej 

Wybór odpowiedniego oleju do skrzyni biegów jest niezwykle istotny, ponieważ ma on wpływ na działanie układu zmiany biegów, ale również generowanie hałasu. Podpowiadamy, jak znaleźć optymalny olej do skrzyni manualnych oraz automatycznych.
jaki olej do skrzyni biegów

Dlaczego wymiana oleju w skrzyni biegów jest tak ważna?

Każdy kierowca doskonale wie, że regularna wymiana oleju silnikowego pozytywnie wpływa na jego pracę, a także pozwala przedłużyć żywotność. Ale często przy wizytach w serwisie zapominamy o skrzyni biegów, która odgrywa również kluczową rolę w codziennej pracy samochodu. Olej w skrzyni biegów ma za zadanie zredukować tarcie pomiędzy metalowymi elementami, które poruszają się podczas zmiany biegów. Ma również odprowadzać zanieczyszczenia metaliczne, a także zapobiegać zużyciu elementów skrzyni
Jeśli smaru jest zbyt mało lub, co gorsza, stosowany jest niewłaściwy olej, wówczas możemy mieć do czynienia z szarpaniem, opóźnioną reakcją na wrzucanie biegów, co szczególnie zauważamy w skrzyniach automatycznych.

Jaki olej do manualnej i automatycznej skrzyni biegów?

Przy wyborze oleju do skrzyni biegów musisz określić, jaki rodzaj będzie pasować do Twojego samochodu. Jaki olej do skrzyni manualnej? Stosujemy zazwyczaj oleje gęste, które są w stanie wytrzymać duże ciśnienie. Klasy o oznaczeniu GL-4 i GL-5 sprawdzają się najlepiej. Dla większości samochodów osobowych wystarczy olej GL-4, natomiast GL-5 jest przystosowany do mocniejszych pojazdów, w których ciśnienie jest ekstremalnie wysokie.
W przypadku olejów do skrzyni automatycznych trzeba stosować mieszankę rzadszą, najlepiej oznaczoną jako ATF. Jej właściwości opierają się nie tylko na smarowaniu, ale również zwiększają efektywność przekazywania momentu obrotowego w układzie hydraulicznym.
Dobór oleju powinien być uzależniony od producenta i modelu auta. Sugerowane oleje są zazwyczaj wymienione w książce serwisowej. Warto się do tego stosować, bo skrzynie bezstopniowe CVT czy dwusprzęgłowe DGS, DCT wymagają specjalistycznie dobranych olejów.

Jak często trzeba wymieniać olej w skrzyni biegów?

Wymiana oleju w skrzyniach biegów nie musi być tak częsta jak w przypadku oleju silnikowego. Niektórzy producenci sugerują, że olej ma dożywotnią trwałość, jednak z doświadczenia mechaników wiadomo, że najlepiej wymienić go co 80-120 tys. km, czyli średnio co 5-6 lat. Koszt wymiany nie jest duży, bo waha się od 50 do około 300 zł. Za usługę w warsztacie trzeba zapłacić około 200 zł.
Oczywiście sytuacja nieco inaczej wygląda w przypadku skrzyni automatycznych. Serwis, czyli wymianę oleju powinno się wykonać co ok. 50-100 tys. km w zależności od stylu jazdy.
W skrzyniach takich jak chociażby DSG wizyta w serwisie powinna odbyć się jeszcze szybciej. Warto również przeprowadzać wymianę w autoryzowanym serwisie, ponieważ niewłaściwe postępowanie mechanika może doprowadzić do poważnych uszkodzeń. Sam koszt oleju waha się w granicach 200-400 zł, natomiast wymiana w serwisie może zaczynać się od 200 do 800 zł. Wszystko zależy od samochodu.

Czym grozi jazda na zużytym oleju do skrzyni biegów?

Olej w skrzyniach biegów zużywa się stosunkowo długo. Nie jest narażony na tak wysokie temperatury i agresywne substancje jak w silniku, dlatego rozpoznanie zużycia może być znacznie trudniejsze. Pojawienie się dodatkowych oporów na lewarku skrzyni biegów jest stopniowe i może ujść uwadze kierowcy. 
Jaki jest objaw zużytego oleju do skrzyni biegów? Pierwsze oznaki to pogorszona praca skrzyni biegów i nieco głośniejsza praca przekładni. Z czasem mogą pojawić się też trudności we wrzuceniu konkretnych biegów, najczęściej jedynki i wstecznego. Wiele niepokojących efektów, np. przegrzewanie się skrzyni biegów, nie da jednak kierowcy żadnych oznak – do czasu zatarcia skrzyni. 
Przyczyn zatarcia lub uszkodzenia może być natomiast wiele. Winowajcą są nie tylko opiłki metalu, ale i zabrudzenia w formie nagaru. Rozwodniony olej do skrzyni biegów automatycznej czy ręcznej nie zapewni też odpowiedniego tarcia, co generuje dodatkowe opory w układzie. Dodatkowo obecność wody sprzyja rozwojowi korozji
Zdjęcie: Envato Elements
Bartłomiej Mazurek
Bartłomiej Mazurek

Dziennikarz i fotograf. Miłośnik nowych technologii, a w szczególności sprzętu z logo nadgryzionego jabłka. W wolnych chwilach zajmuje się prowadzeniem mediów społecznościowych i graniem na konsoli.