Data publikacji:

Co to jest AdBlue i jak działa?  

We współczesnej motoryzacji producenci samochodów poszukują rozwiązań ograniczących emisję spalin, która ma wpłynąć na czystsze powietrze. Płyn AdBlue jest coraz częściej wykorzystywany w silnikach wysokoprężnych. Wyjaśniamy, czym jest oraz jak działa w praktyce!
adblue co to

Co to jest AdBlue?

AdBlue to inaczej wodny roztwór mocznika składający się w 32,5% z czystego mocznika oraz 67,5% zdemiralizowanej wody. Płyn charakteryzuje się bezbarwnym kolorem, a także ma odczyn zasadowy. Warto podkreślić, że nie jest to dodatek do paliwa, a jego zadaniem jest działanie na układ oddechowy, dlatego na AdBlue w samochodach zastosowany jest osobny zbiornik.
Głównym zadaniem AdBlue jest redukowanie emisji spalin tlenków azotu, które generują silniki Diesla i mają bardzo szkodliwy wpływ na środowisko. Tym samym dodatek ten nie jest stosowany w silnikach benzynowych. Jednocześnie warto wspomnieć, że wbrew pojawiającym się w internecie teoriom, AdBlue nie poprawia osiągów silnika oraz nie ma żadnego wpływu na wyższe spalanie paliwa.

Działanie AdBlue w praktyce

AdBlue wlewany jest do dedykowanego zbiornika, z którego odpowiednia ilość jest wtryskiwana do strumienia spalin w układzie wydechowym. Pod wpływem wysokiej temperatury spaliny rozkładają AdBlue na amoniak oraz dwutlenek węgla. W efekcie powstaje reakcja z tlenkami azotu w katalizatorze, gdzie Azot przekształca się w parę wodną. Obie substancje są bezpieczne dla środowiska, dlatego można powiedzieć samochód z AdBlue jest w dużym stopniu przyjazny ekologii. Według ekspertów ograniczenie emisji tlenków azotu jest zredukowane nawet o 90%, dzięki czemu samochody spełniają normy spalin Euro 6.
Często zadawanym pytaniem jest poziom spalania AdBlue. Oczywiście to zależy od konkretnego samochodu, ale zazwyczaj jest to wartość wynosząca 1-2 litry na 1000 km. Zbiornik najczęściej ma pojemność od 10 do 20 litrów, co powinno wystarczyć na dłuższy czas. Ciekawostką jest fakt, że zbiorniki w większych samochodach mogą mieć pojemność nawet 100 litrów. Przeciętny użytkownik powinien uzupełniać AdBlue 1-2 razy w roku.

To musisz wiedzieć o AdBlue

Jazda samochodem bez AdBlue nie jest możliwa, ponieważ nowoczesny system SCR może zablokować możliwość jego odpalenia. Korzystanie z niewłaściwych mieszanek ze zbyt dużą ilością wody może doprowadzić do uszkodzenia układu wydechowego. W przypadku aut nowych może być to również powodem do unieważnienia gwarancji.
Na szczęście uzupełnienie AdBlue nie jest trudne, a jego niski poziom sygnalizuje kontrolka z niebieską lub żółtą ikoną kanistra lub kropelki. Czasami brak AdBlue jest sygnalizowany komunikatem głosowym lub tekstowym. Ponadto niektóre samochody odliczają, ile kilometrów możesz jeszcze przejechać przed uzupełnieniem AdBlue.
Ceny AdBlue na stacjach paliw wahają się od 2 do 4 złotych za litr. Koszt jest zdecydowanie niższy, jeśli pojazd posiada osobny wlew na AdBlue. Ale mamy możliwość kupienia kanistra o wielkości od 5 do 10 litrów i tutaj ceny wahają się od 25 do 50 zł. W serwisach ASO i innych za dolewkę AdBlue płacimy od 50 do 100 zł. Cena jest uzależniona od rodzaju samochodu.

W jakich samochodach stosowany jest AdBlue?

AdBlue jest stosowany w samochodach z silnikami spalinowymi, czyli popularnych Dieslach. Jednak nie dotyczy to wyłącznie samochodów osobowych, ale również autobusów, ciężarówek, maszyn budowlanych oraz rolniczych. Przepisy Unii Europejskiej zakładają, że pojazdy z silnikiem Diesla zarejestrowane po 2015 roku muszą spełniać normy Euro 6, co przekłada się na konieczność stosowania m.in. AdBlue.

Czy AdBlue ma jakieś wady?

Oczywiście jak każde nowoczesne rozwiązanie, AdBlue również ma swoje wady oraz zalety. Jedną z największych jest wrażliwość na mróz, szczególnie gdy temperatury spadają poniżej -11 stopni. Wówczas AdBlue może zamarznąć, co może mieć bardzo poważne skutki. Producenci walczą z tym, stosując specjalne systemy podgrzewania, aby samochód był w stanie poprawnie pracować.
Ekologiczny system może się psuć i trzeba mieć to na uwadze, bo koszty naprawy mogą być wysokie. Regularne kontrole serwisowe są tutaj więc absolutną koniecznością. Na koniec argument pozornie banalny, ale przemawiający do wielu kierowców. Chodzi oczywiście o dodatkowy koszt eksploatacyjny. Uzupełnienie AdBlue wymaga wydania pieniędzy, a to zawsze stanowi obciążenie dla domowego budżetu.

AdBlue a starsze samochody

Dla kierowców posiadających samochody wyprodukowane przed 2015 roku mamy dobrą wiadomość. Pojazdy z silnikami Diesla nie muszą być modyfikowane, dlatego stosowanie AdBlue nie jest w tym przypadku koniecznością. Przerobienie starego auta do współpracy z systemem SCR byłoby kosztowne i skomplikowane, dlatego nie ma tutaj obowiązku korzystania z niego. Wsparcie dla AdBlue jest montowane fabrycznie.
Zdjęcie: Envato Elements
Bartłomiej Mazurek
Bartłomiej Mazurek

Dziennikarz i fotograf. Miłośnik nowych technologii, a w szczególności sprzętu z logo nadgryzionego jabłka. W wolnych chwilach zajmuje się prowadzeniem mediów społecznościowych i graniem na konsoli.