Silniki Diesla mają wiele zalet, ale z pewnością nie należy do nich ekologiczność. Producenci samochodów robią więc wszystko, by sprostać wyśrubowanym normom emisji spalin. Jednym ze sposobów ograniczenia szkodliwości jest użycie AdBlue. Sprawdź, co to jest AdBlue, jak działa i dlaczego się go stosuje.
Co to jest AdBlue? To nazwa handlowa wodnego roztworu mocznika (35%), należąca do organizacji Verband der Automobilindustrie. Jego wlew znajduje się pod klapką paliwa, tuż obok wlewu oleju napędowego. AdBlue jest płynem korozyjnym i może uszkodzić lakier, dlatego podczas uzupełniania go należy zachować szczególną ostrożność. W temperaturze -11,5 °C krystalizuje się, co może doprowadzić do problemów z silnikiem.
Płyn AdBlue produkowany jest m.in. w Holandii, Niemczech, Austrii, Polsce, na Słowacji oraz we Włoszech. Dostępny jest zarówno z dystrybutora na stacjach paliw, jak i w butelkach.
Powodem zastosowania AdBlue są względy ekologiczne. Płyn ten nie wpływa na moc silnika, jego spalanie, kulturę pracy czy żywotność. Jedynym celem wtryskiwania AdBlue jest zmniejszenie szkodliwych substancji produkowanych przez silnik wysokoprężny. To niezbędne, by nowoczesne silniki Diesla spełniły wyśrubowane normy czystości narzucone przez Unię Europejską.
Umieszczenie wlewu AdBlue obok wlewu paliwa mogłoby sugerować, że płyn ten mieszany jest z paliwem lub wtryskiwany do komory spalania. Nie bierze on jednak udziału w spalaniu mieszanki paliwowo-powietrznej. Działa jako reduktor i jego zadaniem jest neutralizacja szkodliwych związków zawartych w spalinach, np. tlenku azotu.
Z osobnego zbiornika AdBlue trafia nie do silnika, a do katalizatora SCR. Jest wtryskiwany pod dużym ciśnieniem, a pod wpływem wysokiej temperatury układu wydechowego, zawarty w moczniku amoniak wchodzi w reakcję z tlenkami azotu. Efektem reakcji jest nieszkodliwy lotny azot oraz para wodna. W ten sposób neutralizowane są szkodliwe związki zawarte w spalinach silnika wysokoprężnego.
AdBlue nie zastępuje jednak filtra DPF i nie usuwa wszystkich zanieczyszczeń, np. sadzy. Nie wpływa też pozytywnie lub negatywnie na moc silnika, jak np. zawór EGR (sprawdź, jak wykonać czyszczenie EGR).
Ile AdBlue zużywa samochód z silnikiem wysokoprężnym? Według producentów, jest to ok. 4-5% spalonego oleju napędowego, jednak wiele zależy od normy Euro, którą musi spełnić dany samochód. Większość aut sama poinformuje o konieczności dolania roztworu mocznika i to na długo przed jego ostatecznym wyczerpaniem.
Dowiesz się też, ile AdBlue musisz wlać. Zużycie płynu jest na tyle nieduże, że nie trzeba zawracać sobie nim głowy podczas regularnego tankowania oleju napędowego. Koszt 1 litra AdBlue to ok. 2 zł.
Tankowanie AdBlue wygląda tak samo jak uzupełnianie zwykłego paliwa. Wiele stacji paliw wyposażonych jest w dystrybutory AdBlue, dzięki czemu łatwo uzupełnisz jego poziom. Jeżeli na stacji dostępny jest mocznik jedynie w butelkach, przygotuj odpowiedni lejek.
Po użyciu schowaj go do szczelnego worka lub pojemnika, bo AdBlue ma nieprzyjemny zapach. Jednorazowo do zbiornika samochodu osobowego wchodzi ok. 10-20 litrów AdBlue.
Zainstalowane w aucie systemy ostrzegawcze nie pozwolą ci zapomnieć o konieczności zatankowania AdBlue. Jeśli jednak je zignorujesz, może się wyświetlić komunikat, że po zgaszeniu silnika nie będziesz w stanie go uruchomić. W takim przypadku udaj się od razu do miejsca, gdzie kupisz AdBlue i zgaś silnik dopiero po dojechaniu do celu. Odpalenie silnika bez AdBlue nie jest możliwe, nawet jeśli poziom oleju napędowego jest wystarczający.