Data publikacji:

Jaki monitor do obróbki zdjęć dla fotografa?

Obróbka zdjęć stanowi nie lada wyzwanie. Tutaj liczą się nie tylko umiejętności fotografa czy grafika, ale i doskonałe parametry wykorzystywanego sprzętu. Nie ma znaczenia, czy jesteś amatorem, czy profesjonalistą. Jeśli chcesz uzyskać piorunujące efekty i wyłapać nawet najdrobniejsze błędy, potrzebujesz dobrego monitora. Podpowiadamy więc, na co zwrócić uwagę podczas zakupu oraz jakie parametry będą dla ciebie najistotniejsze.
jaki monitor do obrobki zdjec

Monitor do obróbki zdjęć

Pozornie mogłoby się wydawać, że wszystkie dostępne teraz monitory są wysokiej jakości. Producenci prześcigają się, chcąc zaproponować klientom jak najlepsze sprzęty. Jednak nie wszystkie nadają się do pracy ze zdjęciami. Niektóre z nich mają niewielką paletę barw, która jest kluczowa przy pracy fotografa.

Aby obrabiane zdjęcie wyglądało perfekcyjnie, potrzebujemy precyzji. Czasami problematyczny jest również przesunięty punkt bieli, który znacząco utrudnia retusz oraz przygotowanie ostatecznej wersji zdjęć dla klienta. Dlatego też z punktu widzenia grafika czy fotografa ważne jest, aby monitor posiadał rozbudowaną paletę barw oraz kontrastów. Sprawdźmy zatem, jaki monitor do obróbki zdjęć będzie najlepszy.

Barwy monitora dla fotografa

Podczas zakupu dostępność barw jest jednym z kluczowych parametrów, na które zwracamy uwagę. Wykorzystywane obecnie lustrzanki posiadają barwy, które swoim standardem odpowiadają takiemu programowi jak Adobe RGB. Warto więc poszukać monitora, który będzie je obsługiwał. Dzięki temu to, co ujrzymy, będzie odpowiadało oryginałowi. Przy profesjonalnej obróbce poziom pokrycia barw nie powinien schodzić poniżej 90%. Niestety przy niższych parametrach obróbka staje się coraz trudniejsza, a efekty, które otrzymujemy, mogą nas po prostu nie satysfakcjonować.

Punkt bieli w monitorze fotograficznym

To kolejny istotny parametr, wobec którego profesjonalny fotograf nie przechodzi obojętnie. Stały punkt bieli pomaga utrzymywać właściwe tony. W innym wypadku ten sam odcień może wyglądać trochę inaczej, czyli dobierać inne tony w różnych fragmentach ekranu. W efekcie, obrabiając zdjęcie, staramy się wyrównać różnice, które w praktyce nie istnieją. Dowiadujemy się o tym dopiero po wywołaniu zdjęcia czy w trakcie przeglądania go na innym, lepszym monitorze

Jaki monitor dla fotografa? Parametr reprodukcji koloru

Parametr reprodukcji koloru, czyli mówiąc prościej – podświetlenie, odgrywa niebagatelną rolę w naszej recepcji obrazu. Jeśli zdecydujemy się na monitor o nierównomiernym podświetleniu, barwy, które są na fotografii, będą wyglądały inaczej po wywołaniu jej, niż w trakcie oglądania i obróbki. Kupując monitor do obróbki zdjęć, powinniśmy więc zwrócić uwagę na parametr reprodukcji koloru, który określa nam odchylenie palety na monitorze w porównaniu do otrzymanego wzorca. Parametr ten jest nazywany deltaE.

Matryca monitora do zdjęć

Kolejnym istotny parametrem jest matryca, która w dużej mierze odpowiada za jakość widzianego przez nas obrazu. Od technologii jej wykonania zależy nasz kąt widzenia oraz płynność przejść tonalnych. Jeśli fotografią zajmujemy się zawodowo, warto zwrócić uwagę przede wszystkim na matryce IPS. Dzięki nim uzyskamy nasycone barwy oraz prawidłowy kąt widzenia.

Rozdzielczość ekranu

Oczywiście monitory do obróbki zdjęć muszą również charakteryzować się odpowiednią rozdzielczością. Nie powinniśmy wybierać gorszej niż Full HD. Monitory, które uznaje się za sprzęt średniej jakości, oscylują wokół rozdzielczości QHD. Osoby zajmujące się obróbką profesjonalnie i pracujące z detalami powinny zwrócić uwagę na monitory 4K. Choć jest to wysoki standard i sięganie po sprzęt z najwyższej półki, to warto to rozważyć. Pomimo wyższych kosztów znacząco poprawiamy swój komfort pracy i jesteśmy w stanie pracować z niuansami.

Monitor do obróbki zdjęć a kalibracja

Wymienione wyżej parametry to podstawowe cechy, na które powinniśmy zwrócić uwagę w trakcie zakupu. Trzeba jednak pamiętać, że wybór odpowiedniego sprzętu to za mało, by nasza praca była przez cały czas efektywna i satysfakcjonująca. Fotografowie zajmujący się profesjonalną obróbką zdjęć skupiają się również na kalibracji ekranu. Niektórzy z nich wykonują ją nawet raz w miesiącu, by zyskać pewność, że pracują ze sprzętem najwyższej jakości.

Kalibracja polega na tym, aby na ekranie uzyskać takie same barwy, jakie uzyskamy na wydrukowanej fotografii. Dlatego też ustawiamy parametry jasności, stały punkt bieli czy gradację cieni. Warto więc wybierać takie monitory, które mają już wbudowane oprogramowanie kalibrujące. Dzięki temu nie będziemy potrzebować dodatkowych akcesoriów do pomiaru. Możemy przełączać tryby obrazu, korzystając z dostępnego kalibratora.

Dodatkowe funkcje monitorów do fotografii

Czasami podczas zakupu monitora za konkretnym modelem zaczną przemawiać jego dodatkowe funkcje. Warto zwrócić uwagę przede wszystkim na dwie, które są dostosowane do osób długo pracujących przed ekranem. Pierwsza z nich nazywa się Low Blue Light i jej działanie polega na redukcji niebieskiego światła. Jeśli jesteś amatorem i fotografią zajmujesz się hobbistycznie, może to nie mieć dla ciebie większego znaczenia. Jednak fotografowie zawodowi potrafią spędzać nawet kilkanaście godzin przed ekranem, co ma ogromne znaczenia dla ich zdrowia i samopoczucia. Po tylu godzinach intensywnej pracy oczy są bardzo zmęczone, a redukcja niebieskiego światła staje się znaczącą pomocą.

Drugą istotną funkcją jest funkcja Flicker Free, której zadaniem jest ograniczenie migotania obrazu. To opcja szczególnie dla tych, którzy walczą z przesuszonymi i zaczerwienionymi oczami i po kilku godzinach pracy mają problem z piekącymi oczami. Te dwie funkcje to niby niewiele, ale przy codziennej pracy przynoszą faktyczną ulgę.

Autor: Aleksandra Bartosik