Data publikacji:

Na co zwrócić uwagę przy zakupie mini coopera?

Zakup mini coopera nie jest prosty, gdyż samochody te wyróżniają charakterystyczne dla nich usterki. Z dzisiejszego artykułu dowiesz się, na co zwrócić uwagę przy zakupie mini coopera. Pominiemy jednak standardowe kwestie związane z tym, na co zwrócić uwagę kupując samochód, gdyż skoncentrujemy się wyłącznie na kultowych modelach, jakimi są mini coopery. Zachęcamy do lektury!

Na co zwrócić uwagę, kupując samochód typu mini cooper? Na co patrzeć pod maską samochodu?

Silnik jest jedną z dużych zalet większości modeli mini cooperów, jednak kupując samochód, dobrze jest zwrócić uwagę na to, czy pojawiają się wycieki z silnika. Istotne są również uszczelki filtra oleju czy chłodnicy oleju. Przy okazji można sprawdzić również poziom oleju i stan zbiornika. Być może po zakupie samochodu, zajdzie konieczność jego wymiany. Kielichy przednich amortyzatorów nie powinny być nadmiernie wybrzuszone, a mocowania amortyzatorów dobrze, jeśli nie będą popękane.
W mini cooperach często zdarza się ich zniekształcanie ze względu na dosyć sztywne zawieszenie i przenoszenie obciążeń właśnie w tym kierunku. Częstym uszkodzeniom, spękaniom i marszczeniom ulegają wszystkie elementy gumowe i uszczelki, które warto dokładnie obejrzeć przed zakupem.

Na co patrzeć z zewnątrz, oglądając mini coopera?

Podstawą jest sprawdzenie stanu lakieru, zarówno na całej powierzchni samochodu, jak i nieopodal reflektorów. Opony powinny trzymać się samochodu sztywno, a nie ruszać w czasie delikatnych kopnięć. Tłumiki w tylnej części pojazdu są narażone na rdzewienie, zatem warto je skontrolować, podobnie jak spód drzwi.
Jeśli istnieje możliwość dokonania przeglądu samochodu na podnośniku lub u mechanika, warto z tego skorzystać, aby sprawdzić, czy korozja nie objęła spodnich części samochodu. Niezbędna jest również kontrola przewodów hamulcowych. Warto sprawdzić także, czy na przedniej szybie nie ma nadmiernych zarysowań ani pęknięć.

Kontrola stanu pojazdu w środku

W mini cooperach zdarzają się awarie pompy wspomagania, zatem trzeba sprawdzić, czy kierownica chodzi gładko i wygodnie oraz, czy nie wydaje dziwnych dźwięków. Hałasy może generować zarówno pompa, jak i kierownica. Jeśli pedał sprzęgła chodzi stosunkowo ciężko, być może jest już przy końcu swojej żywotności, co jest dość charakterystyczne dla mini cooperów.
Jeśli decydujemy się na wersję mini coopera z szyberdachem trzeba sprawdzić jego stan, szczelność i to, w jaki sposób chodzi mechanizm. Warto wybierać modele, które nie posiadają automatycznej skrzyni biegów, która w mini cooperach znana jest ze swojej awaryjności. Jeśli bowiem zdecydujemy się na automat i trafimy na przekładnie CVT, w razie usterki może okazać się, że jest ona nie do naprawienia. W najnowszych mini cooperach już z nich zrezygnowano.

O czym pamiętać, kupując mini coopera?

Mini coopery są na tyle niewielkie, że koszty robocizny u mechaników często są nieco wyższe niż w przypadku zupełnie innych modeli samochodów. Wymagają dużej sprawności manualnej, a naprawa standardowej usterki nierzadko, generuje potrzebę demontażu dużej części samochodu.
Częstą przypadłością mini cooperów są awarie w wysuwaniu się szyb, czy otwieraniu drzwi w czasie niskich temperatur. Zdarzają się również usterki związane ze sprzęgłami kompresora klimatyzacji czy koła pasowego wału korbowego. Chociaż teoretycznie są to drobne usterki, ich lista do naprawy może jednak zrobić się dosyć długa, jeśli trafimy na niezadbany model samochodu.
Zdjęcie: robertovivancos / Envato Elements
Autor: Karolina Grad