Data modyfikacji:

Co to jest obiektyw anamorficzny i jak go wykorzystać? 

Obiektywy anamorficzne całkowicie zmieniają sposób, w jaki są rejestrowane obrazy przez aparat. Tego typu szkła wykorzystywane są w przemyśle filmowym, ale również w fotografii. W tym poradniku wyjaśniamy czym jest obiektyw anamorficzny, a także jak wykorzystać jego potencjał!
obiektyw anamorficzny

Czym jest obiektyw anamorficzny? 

Aby zrozumieć czym jest obiektyw anamorficzny, musimy cofnąć się do 1950 roku kiedy to po raz pierwszy pojawiły się ekrany szerokoekranowe. Miały one za zadanie wpłynąć na lepszy odbiór filmu i sprawić, że ludzie zobaczą zupełnie nową perspektywę. Taki zabieg miał zachęcić widzów do odwiedzania kin. Początkowo na ekranach panoramicznych maskowanie górną i dolną część filmu rejestrowanego na 35 mm kliszy. To sprawiało wiele problemów między innymi z jakością. 
Odpowiedzią na to były soczewki anamorficzne, które wykorzystywały pełny kadr 35 mm jednocześnie oferując szerokie pole widzenia. Oś pozioma została skompresowana dwukrotnie, aby obrazy mogły mieścić się na całej wysokości kadru. 
Warto dodać, że standardowe obiektywy są wyposażone w soczewki sferyczne, które rejestrują obrazu bez wpływu na ich proporcje. W soczewkach anamorficznych konieczne jest rozciągnięcie obrazu w postprodukcji, aby obraz został poprawnie wyświetlany. Zwykle odbywa się to w sposób automatyczny. Rozciągnięty obraz ma proporcje 2.39:1 charakterystyczne dla wielu filmów, które można oglądać na ekranach kin. 

Jakie korzyści zapewnia stosowanie obiektywu anamorficznego? 

Z obiektywów anamorficznych korzystają filmowcy, którzy przede wszystkim chcą uchwycić szersze pole widzenia. Bardzo ważny jest fakt, że tego typu szkła nie powodują zniekształceń, które są ogromną bolączką obiektywów szerokokątnych. Jest to szczególnie ważne przy tworzeniu ujęć z udziałem ludzi, choć rozciągnięty obraz nie wyglada dobrze chociażby w ujęciach architektury, czy krajobrazu. 
Obiektywy anamorficzne charakteryzują się lepszym rozmyciem tła. Cylindryczne soczewki sprawiają, że bokeh, czyli charakterystyczne kółka widoczne na nieostrym tle mają kształt eliptyczny bądź owalny. To wszystko sprawia, że obraz jest ciekawszy, co ma przełożenie na opowiadane historie. Anamorficzne szkła są w stanie zaakcentować mocny pierwszy plan, który jest bardzo dobrze odseparowany od całej reszty. Wpływ na to ma również światło. Obiektywy anamorficzne są jasne i mogą mieć światło f/1.8. 
Do zarejestrowania obrazu z obiektywem anamorficznym wystarczy bezlusterkowiec z matrycą APS-C lub Full Frame. Czysto teoretycznie posiadacze lustrzanek także mogą podpiąć takie obiektywy, jednak możliwości filmowania w bezlusterkowcach są zdecydowanie lepsze. Tym samym każdy posiadacz aparatu może stworzyć swój własny materiał o kinowym charakterze. To świetne sprawdza się przy tworzeniu filmów dokumentalnych, ale również kręceniu teledysków, czy krótkich form filmowych. 
W obiektywach anamorficznych, flary czyli odbicie światła od soczewki ma charakterystyczny efekt poziomej linii. Wygląda to bardzo interesująco i taki efekt z pewnością widziałeś już w wielu filmach. W sklepach znajdziemy filtry, które powodują taki efekt i jest to tańsza alternatywa dla obiektywów anamorficznych. Bardzo dobrze takie filtry sprawdzają się w materiałach rejestrowanych dronem. 

Czy obiektywy anamorficzne mają wady? 

Jedną z największych wad obiektywów anamorficznych jest ich wysoka waga, co może przeszkadzać podczas dłuższego filmowania. Trzeba również zdawać sobie sprawę z tego, że tego typu szkła nie mają silnika autofokusa, a to oznacza, że ostrość ustawiamy manualnie. To wiąże się z ogromną precyzją, a także godzinami ćwiczeń. Są oczywiście rozwiązania, które ułatwiają ostrzenie manualnym obiektywem, jednak jest to dodatkowy koszt. 
Można powiedzieć, że obiektywy anamorficzne są doskonałym wyborem dla pasjonatów, a także osób, które wiedzą jaki finalny efekt chcą uzyskać. Amatorzy raczej nie sięgną po tego typu konstrukcje, ponieważ nie są one uniwersalne. Obrazek z obiektywu anamorficznego jest specyficzny i źle wykorzystany sprawi, że materiał nie będzie wystarczająco ciekawy. 
Do minusów obiektywów anamorficznych trzeba również zaliczyć cenę. Za dobre szkło trzeba zapłacić nawet kilka tysięcy złotych, co dla przeciętnego fotografa może być kwotą zbyt wysoką. 

Ile trzeba zapłacić za dobry obiektyw anamorficzny? 

Ceny obiektywów anamorficznych zaczynają się od około 2 tys złotych i sięgają około 5-6 tysięcy. Dużo zależy od zastosowanego światła, ponieważ jaśniejsze szkła są zwykle trochę droższe. Jednak dla profesjonalistów nie są to kwoty zaporowe, ponieważ dobre szkła do bezlusterkowców nie należą do najtańszych.  

Polecane obiektywy anamorficzne i akcesoria 

Sirui anamorficzny 50 mm Canon RF 

Ten obiektyw anamorficzny jest dedykowany do bezlusterkowców Canona z bagnetem RF. Światło f/2.9 i współczynnik przybliżenia wynoszący 1.6x sprawiają, że ten model generuje płytką głębię ostrości. Korpus obiektywu wykonano z wysokiej klasy aluminium. Pierścienie przysłony oraz ustawiania ostrości zaprojektowano w taki sposób, aby ruch odbywał się w sposób płynny.
Obiektyw współpracuje z systemem follow-focus, który ma za zadanie ułatwić ustawianie ostrości. Plusem tego modelu jest wbudowany otwór na śrubę 1/4”, dlatego bez problemu zamontujesz na nim płytkę do statywu. To jeden z popularniejszych obiektywów anamorficznych Sirui. 

Sirui 24 mm F/2.8 Anamorficzny

Ten obiektyw anamorficzny oferuje szersze pole widzenia, co doskonale sprawdzi się przy wielu filmowych ujęciach. W porównaniu ze standardowymi obiektywami 24 mm pole widzenia wzrosło aż o 33%! Aluminiowa obudowa oraz wielowarstwowe powłoki są gwarancją odporności na rozmaite warunki. Świetne rozmycie tła i charakterystyczne poziome flary powodują, że ten obiektyw musi się znaleźć w torbie każdego zapalonego filmowca. 

Sirui 35 mm f/1.8

Ogniskowa 35 mm jest jedną z popularniejszych w branży filmowej. Jeśli poszukujesz uniwersalnego szkła do różnego rodzaju kadrów, to ten model może być dla Ciebie dobry. Do jego mocnych stron należy zaliczyć światło f/1.8, a także kompatybilność z systemem micro 4/3.
Po wykorzystaniu adaptera można używać tego szkła z aparatami z matrycą APS-C. Przysłona składa się z 10 listków, dlatego jest to gwarancja ładnego rozmycia tła. Ten obiektyw to bardzo dobry wybór! 

Sirui 75 mm f/1.8

Do aparatów z mocowaniem Fuji X polecamy obiektyw Sirui 75 mm f/1.8. Jest to bardzo podobna konstrukcja do 50 mm i 35 mm. Również mamy tutaj światło f/1.8. Przysłona składa się jednak z 13 listków, a konstrukcja optyczna zawiera 16 elementów w 12 grupach. Obiektyw charakteryzuje dobra ostrość i solidna jakość wykonania. 

Freewell filtry anamorficzne

Jeśli chcesz anamorficzny klimat przenieść do ujęć z drona, to marka Freewell przygotowała zestaw filtrów do takich modeli jak DJI Mini 3 Pro czy DJI Mavic Air 2. Filtry zapewniają efekty odbicia światła w postaci niebieskich lub złotych smug. Tutaj wszystko zależy na jaki filtr się zdecydujemy. To ciekawy sposób na kreatywne kadry. 
Bartłomiej Mazurek
Bartłomiej Mazurek

Dziennikarz i fotograf. Miłośnik nowych technologii, a w szczególności sprzętu z logo nadgryzionego jabłka. W wolnych chwilach zajmuje się prowadzeniem mediów społecznościowych i graniem na konsoli.