Data publikacji:

Objawy zużytych łożysk w skrzyni biegów

Jak rozpoznać objawy zużytych łożysk w skrzyni biegów? Czy kierowca może je samodzielnie rozpoznać?Dlaczego psuje się łożysko skrzyni biegów? Na te wszystkie pytania odpowiedzi znajdziesz w artykule.

skrzynia biegów

Dlaczego rozpoznanie objawów zużytych łożysk w skrzyni biegów jest ważne?

Skrzynia biegów to jeden z najważniejszych i najdroższych podzespołów montowanych w samochodzie. W Polsce, jak i w całej Europie, najpopularniejszym rozwiązaniem stosowanym w samochodach są manualne skrzynie biegów (stosuje się też określenie „ręczne skrzynie biegów”). Skrzynia biegów jest częścią układu napędowego.

  • Skrzynie biegów stosuje się po to, aby jak najlepiej wykorzystać moc silnika samochodu. Dzięki skrzyniom biegów można bez problemu podjeżdżać pod wzniesienia albo jechać do tyłu.
  • Skrzynia biegów jest montowana do silnika i jest (tak jak silnik) zawieszona na specjalnych poduszkach (elementach metalowo-gumowych).
  • Skrzynia biegów nie jest połączona z silnikiem na stałe. Do łączenia skrzyni biegów z silnikiem służy sprzęgło. Kiedy skrzynia biegów jest rozłączona, silnik może pracować na biegu jałowym (na postoju).
  • Po połączeniu skrzyni biegów z silnikiem za pomocą sprzęgła, moc silnika jest przenoszona na koła napędzane (przednie lub tylne, w zależności od konstrukcji auta) za pomocą półosi napędowych.

Przeczytaj, jaki olej do skrzyni biegów wybrać

Łożyska skrzyni biegów: co to jest?

Najważniejszym elementem manualnej (ręcznej) skrzyni biegów są koła zębate. Są one zamontowane na specjalnych wałkach. Zmiana biegów odbywa się dzięki temu, że wałki z kołami zębatymi mogą się przesuwać.

Wałki mogą się przesuwać płynnie dzięki zastosowaniu łożysk skrzyni biegów. Stosuje się różne rodzaje łożysk, w zależności od konstrukcji skrzyni i jej wieku. Mogą to być łożyska ślizgowe, igiełkowe itd.

Zobacz najmniej awaryjne skrzynie automatyczne

Łożysko skrzyni biegów: objawy

Jakie są typowe objawy zużytych łożysk w skrzyni biegów? Uszkodzona albo zużyta skrzynia biegów niemal zawsze „ostrzega” o tym, że pojawił się jakiś problem.

Przy uszkodzonym łożysku skrzyni biegów pierwszymi objawami są najczęściej szumy dochodzące z okolicy skrzyni biegów. Im szybsza jazda (im większa prędkość obrotowa silnika), tym szum jest głośniejszy i wyraźniejszy. Zazwyczaj w przypadku awarii łożysk skrzyni biegów (łożyskujących walki), szum pojawia się niezależnie od tego, jaki bieg został wrzucony.

Jeśli szum pojawia się tylko po wrzuceniu jednego biegu (np. drugiego), powodem awarii może być uszkodzone koło zębate albo łożysko, które łożyskuje wałek, na którym zamontowane jest to koło zębate. W niektórych przypadkach szum zmienia się w wycie. Zazwyczaj dzieje się tak, gdy uszkodzenie łożysk jest już bardzo poważne.

Jeśli szum i inne hałasy pojawiają się wtedy, gdy kierowca naciska sprzęgło, powodem awarii jest zużyte łożysko oporowe sprzęgła.

Rozpoznanie objawów zużytych łożysk w skrzyni biegów jest bardzo ważne. Im wcześniej awaria zostanie usunięta, tym mniejsze będą koszty naprawy. Uszkodzenia łożysk skrzyni biegów narastają w przyspieszonym tempie. Jeśli awaria nie zostanie usunięta, może dojść do zniszczenia kół zębatych. W skrajnych przypadkach może zostać rozerwana obudowa skrzyni biegów.

Dlaczego łożyska skrzyni biegów się psują?

Powodów może być kilka. Najczęstsze to:

  • Brak serwisowania skrzyni biegów - podstawową czynnością serwisową jest regularna (np. co 100 tysięcy kilometrów przebiegu) wymiana oleju przekładniowego i zastosowanie oleju przekładniowego zgodnego ze specyfikacją podaną przez producenta samochodu.
  • Wycieki oleju przekładniowego ze skrzyni biegów (np. na skutek uszkodzenia obudowy, awarii/zużycia uszczelnień).
  • Zastosowanie przez producenta skrzyni biegów części niskiej jakości.
  • Przy ponownej awarii łożysk - zastosowanie w trakcie naprawy łożysk niskiej jakości (najtańszych zamienników, często bezmarkowych).

Awaria łożysk skrzyni biegów powinna być jak najszybciej usunięta, aby uniknąć zniszczenia całej skrzyni biegów. W trakcie wymiany łożysk konieczne jest zastosowanie nowego oleju przekładniowego, dobranego zgodnie z zaleceniami producenta.

Z racji tego, że konieczny jest demontaż całej skrzyni biegów, warto od razu sprawdzić stan sprzęgła oraz poduszek skrzyni biegów. Naprawa uszkodzonych łożysk skrzyni biegów polega na zamontowaniu nowych części.

Autor: Michał Lisiak