Data modyfikacji:

Jak działa ogrzewanie postojowe? Czy warto z niego korzystać?

Wejście do zasypanego śniegiem samochodu to wątpliwa przyjemność. Musi minąć sporo czasu, zanim skute na lód fotele i kierownica zdążą się ogrzać. Jeżeli nie przepadasz za mrozem i nie masz ogrzewanego garażu, jednym z rozwiązań jest ogrzewanie postojowe. Zobacz, jak działa ogrzewanie postojowe i kiedy warto z niego korzystać.

ogrzewanie postojowe

Czym jest ogrzewanie postojowe?

Ogrzewanie postojowe, znane też powszechnie jako webasto (od najpopularniejszego producenta urządzeń), kojarzone jest głównie z samochodami ciężarowymi i dostawczymi. Służy kierowcom do ogrzewania kabin na wymuszonych postojach. Choć najczęściej montowane jest w samochodach poruszających się na długich, międzynarodowych trasach, można je znaleźć także w mniejszych pojazdach.

Dużą popularnością ogrzewanie postojowe cieszy się w krajach skandynawskich, znanych ze srogich zim. Wiele aut osobowych kierowanych na tamten rynek ma tę funkcję, więc samochody sprowadzane z północy mogą być dobrym rozwiązaniem dla osób, które lubią wsiąść do ciepłego samochodu.

Jak działa ogrzewanie postojowe?

Wyobraź sobie, że po miłym poranku w ciepłym domu wychodzisz na mróz. Jest ciemno, pada śnieg i wieje zimny wiatr. Zamiast jednak skrobać zamarznięty lód na szybach, odgarniasz nadmiar śniegu z karoserii i wsiadasz do ciepłego samochodu.

Nie masz też absolutnie żadnego problemu z uruchomieniem silnika, bo jest on już wstępnie rozgrzany. Kilka sekund później dociera do ciebie ciepłe powietrze z nawiewów, które pozwala zapomnieć o chłodzie za oknem. To naprawdę możliwe.

Ogrzewanie postojowe to nic innego jak niewielki agregat wytwarzający ciepło. Jest niezależny od silnika, więc nie wymaga uruchamiania jednostki samochodu. Korzysta jednak z paliwa dostępnego w baku samochodu, dzięki czemu nie trzeba uzupełniać dodatkowych zbiorników. Najpopularniejszym producentem ogrzewania postojowego jest firma Webasto, stąd też można się spotkać z takim określeniem tego systemu.

Jak działa ogrzewanie postojowe? Agregat spala paliwo z baku i ogrzewa płyn chłodniczy krążący w układzie samochodu. Do rozprowadzenia ciepła we wnętrzu samochodu wykorzystuje fabryczną nagrzewnicę pojazdu. Oznacza to, że webasto nagrzewa jednocześnie sam silnik, jak i kabinę pasażerską.

O obieg płynu chłodniczego dba pompa elektryczna, zasilana akumulatorem samochodu. W dużych kabinach wykorzystuje się dodatkowo wentylatory rozprowadzające ciepłe powietrze.

Zalety ogrzewania postojowego

Komfort związany z wykorzystaniem ogrzewania postojowego to podstawowa zaleta urządzenia. Niektórzy zauważają, że pozytywnie wpływa to na morale i uprzyjemnia czas spędzony na dojazdach do pracy. Warto jednak zauważyć, że ogrzewanie postojowe generuje znacznie więcej korzyści.

  • Mniejsze zużycie silnika – zimny rozruch to moment mocno obciążający silnik i przyspieszający zużycie jednostki. Wiąże się to z dużą gęstością oleju i tzw. suchym startem, który sprzyja zacieraniu się silnika. Ogrzewanie postojowe oszczędzi wiele wrażliwych elementów.
  • Łatwiejsze rozmrażanie szyb – zdzieranie lodu z szyb nie jest łatwe i zabiera sporo czasu. Dzięki ogrzewaniu postojowemu lód i śnieg stopią się, zanim wyjdziesz z domu.
  • Oszczędność czasu – codzienne skrobanie zamarzniętych szyb może zabierać sporo cennego czasu. Wystarczy jednak włączyć ogrzewanie postojowe 20-30 min przed wyjściem z domu, a zgarnięcie rozpuszczonego śniegu zajmie ci kilkanaście sekund.
  • Łatwe odpalanie silnika – podczas minusowych temperatur uruchomienie silnika wysokoprężnego bywa kłopotliwe. Popularne webasto rozgrzeje silnik nawet do 60 stopni Celsjusza, co zdecydowanie ułatwia rozruch.

Ile kosztuje ogrzewanie postojowe?

Samo użytkowanie ogrzewania postojowego nie jest drogie. Agregat zużywa w ciągu godziny ok. 0,4 l paliwa, co oznacza, że do rozgrzania samochodu wystarczy zaledwie 0,2 l benzyny lub oleju napędowego.

Dodatkowo wstępne rozgrzanie silnika zmniejsza spalanie już po uruchomieniu auta, więc bilans jest bardzo korzystny. Należy jednak pamiętać, że akumulator i alternator muszą być w dobrej kondycji, by zaspokoić zapotrzebowanie energetyczne systemu.

Znacznie droższy jest sam montaż ogrzewania postojowego. Agregat należy wpiąć w układ chłodzenia, paliwowy i wentylacji, co nie należy do najłatwiejszych zadań i wymaga specjalistycznej wiedzy. Ważna jest również jakość samego urządzenia, gdyż tanie ogrzewacze mogą doprowadzić do poważnej awarii lub niebezpiecznej sytuacji.

Stąd też ceny dobrej jakości ogrzewania postojowego nie należą do najniższych. Koszt montażu webasto w samochodach osobowych waha się od ok. 3 do 8 tys. zł, w zależności od rodzaju instalacji i wielkości samochodu.

Czy można zamontować ogrzewanie postojowe w dowolnym aucie?

Ogrzewanie postojowe można zamontować niemal w każdym aucie. Uda się to zrobić nawet w tych samochodach, które nie miały ogrzewania na liście dodatkowego wyposażenia. Przeszkodą może być jednak elektronika samochodu.

Niektóre komputery pokładowe odczytają wstępne nagrzanie silnika jako usterkę i wygenerują błąd. Dotyczy to zwłaszcza luksusowych samochodów z niefabryczną instalacją grzewczą.

Sterowanie ogrzewaniem postojowym za pomocą smartfona

W jaki sposób steruje się ogrzewaniem postojowym? W najprostszych systemach temperaturę i czas grzania ustawia się za pomocą panelu zamontowanego w środku auta. Niejednokrotnie umożliwiają one także zaprogramowanie rozgrzewania samochodu na konkretną godzinę. Dla osób wyruszających codziennie o tej samej porze jest to wystarczające.

Znacznie wygodniejsze są jednak układy z bezprzewodowym pilotem, który pozwoli obsługiwać ogrzewanie postojowe z domu. Mają spory zasięg (nawet 1000 m), więc skorzystają z niego osoby mieszkające w domach, jak i budynkach wielorodzinnych.

Rozwinięciem tego systemu jest sterowanie za pomocą smartfona. Wymaga to wyposażenia samochodu w kartę sim, jednak daje największą kontrolę. Za pomocą smartfona można sterować czasem uruchomienia ogrzewania, ustawiać temperaturę oraz kontrolować warunki we wnętrzu samochodu. Przez aplikację otrzymasz także informację o ewentualnych usterkach lub nieprawidłowościach.

Ogrzewanie w busach i kamperach

W samochodach ciężarowych, busach czy kamperach montuje się zazwyczaj ogrzewanie powietrzne. Jest cichsze, efektywniejsze i czerpie mniej prądu niż wodne, a więc można z niego korzystać przez dłuższy czas (np. całą noc).

Niezwykle ważne jest jednak to, by zamontować ogrzewanie w taki sposób, by spaliny były odprowadzane jak najdalej od punktu czerpania świeżego powietrza dostającego się do kabiny. Na wszelki wypadek warto zamontować czujnik tlenku węgla, który zapobiegnie nagromadzeniu spalin.

Autor: Szymon Sonik