Trudno o bardziej niepozorny i niedoceniany element samochodu niż poduszka silnika. Choć psuje się rzadko, jej uszkodzenie w znaczny sposób pogorszy komfort jazdy. Sprawdź, jakie są objawy zużytej poduszki silnika i jak ją wymienić. Przeczytaj, jak sprawdzić poduszkę silnika przed wymianą.
Producenci samochodów przykładają dużą wagę do tego, by jazda autem była komfortowa. Do wyeliminowania wstrząsów przyczynia się jednak nie tylko skuteczne zawieszenie. Równie ważne jest odizolowanie drgań silnika. Z tego powodu nie mocuje się go sztywno do karoserii pojazdu tylko przez elastyczne elementy zwane poduszkami silnika.
Czytaj również: Jak obliczyć spalanie samochodu?
Zastosowanie poduszek silnika i skrzyni biegów sprawia, że wibracje silnika nie są bezpośrednio przenoszone na metalowe elementy karoserii. Część drgań tłumią gumowe, elastyczne podkładki.
Jest to szczególnie ważne w przypadku silników wysokoprężnych, których konstrukcja charakteryzuje się znacznie niższą kulturą pracy niż silniki benzynowe. Są głośniejsze i generują więcej wibracji, zwłaszcza w niskich temperaturach. Gdyby nie poduszki pod silnikiem rezonans spowodowany pracą silnika byłby bardzo uciążliwy.
Pierwszym objawem uszkodzonej poduszki silnika jest zazwyczaj pogorszona kultura pracy silnika. Nadmierne drgania wyczuwalne są najczęściej podczas rozruchu lub gaszenia silnika. W przypadku mocno zużytych poduszek charakterystyczne „bicie” będzie odczuwalne także w czasie jazdy, np. na niskich obrotach.
Zmiany te postępują stopniowo, dlatego pogorszenie kultury pracy wymaga wsłuchania się w pracę silnika. Warto jednak wiedzieć, że podobne oznaki może dawać zużyte sprzęgło, uszkodzona skrzynia biegów lub zużycie poduszek skrzyni biegów.
Zużyta poduszka silnika nie zawsze musi dawać objawy. Nawet mocno sparciała guma jest w stanie w miarę dobrze amortyzować drgania. Co więcej, jeśli poduszek jest więcej, zerwanie jednej z nich wcale nie musi objawiać się znacznym pogorszeniem kultury pracy. Te w pełni sprawne przejmą całość obciążenia. Warto więc sprawdzać stan poduszek silnika w trakcie corocznych przeglądów. Dzięki temu unikniesz nagłego zerwania się zaczepu, co mogłoby być bardzo groźne.
Kontrola poduszek silnika i objawów ich zużycia nie jest prosta i wymaga doświadczenia. Z zewnątrz poduszki silnika mogą wydawać się w pełni zdrowe, jednak bardzo często dochodzi do skruszenia wewnętrznej części elementu. Jeśli dojrzysz jakiekolwiek pęknięcia lub sparciałe fragmenty, istnieje duża szansa na to, że poduszka nadaje się do wymiany.
Jak sprawdzić poduszki pod silnikiem? W pierwszym kroku możesz spróbować poruszyć silnikiem. Jeśli jest osadzony na gumowych poduszkach, nie powinien się nadmiernie kołysać ani przesuwać. Nieco inaczej jest w przypadku poduszek olejowych, które pozwalają na delikatne przesuwy. W ich przypadku to całkowite unieruchomienie silnika może wskazywać na uszkodzenie poduszki.
Kolejny krok w diagnostyce poduszek wymaga skorzystania z podnośnika lub kanału. Nie obędzie się bowiem bez próby napierania na poduszki za pomocą podnośnika, łomu lub kawałka metalu. W ten sposób możesz wykryć luzy na zaczepach oraz nazbyt rozciągniętą gumę poduszek. Pamiętaj, by nie zapierać się o delikatne elementy. Jeśli zamierzasz lekko unieść silnik, podłóż pod misę olejową deskę i pracuj z wyczuciem.
Sam proces wymiany poduszek pod silnikiem nie jest skomplikowany. Polega na delikatnym uniesieniu lub podparciu silnika, by móc swobodnie wykręcić zaczep. Niekiedy wymaga zdemontowania osłon czy nadkoli. Poduszkę wymienia się w całości, więc nowy element musisz włożyć na miejsce starego.
Ryzyko uszkodzenia pojazdu jest niewielkie i najgroźniejszą sytuacją jest przypadkowe opadnięcie silnika. Jeśli nie czujesz się na siłach, powierz to zadanie specjalistycznemu warsztatowi. Wymiana jednej poduszki silnika to koszt ok. 50-100 zł.
Autor: Szymon Sonik