Data publikacji:

Czym kierować się przy wyborze opon letnich na długie trasy?

Opony letnie na długich trasach są znacznie bardziej obciążone niż podczas jazdy w miejskim otoczeniu. Podpowiadamy, na jakie elementy trzeba zwrócić uwagę, wybierając ogumienie, które sprawi, że podróżowanie będzie znacznie przyjemniejsze i tańsze. 

Opony letnie na długie trasy - charakterystyka 

Wybór ogumienia na długie trasy będzie nieco inny niż w przypadku modeli przeznaczonych do jazdy po mieście. Jednym z ważniejszych parametrów, na który należy zwrócić uwagę, są opory toczenia. Wiele testów przeprowadzonych przez producentów opon potwierdziło, że ten czynnik ma bezpośredni wpływ na zużycie paliwa. Po zakupie ogumienia z nieco wyższej półki można w ciągu roku zaoszczędzić nawet kilkaset złotych. Za takie pieniądze można bez problemu kupić komplet nowych opon lub pojechać na kolejną wycieczkę. 

Samochód osobowy musi zatrzymać się bezpiecznie w każdej sytuacji. Podczas wyboru warto zwrócić uwagę na to, jaka jest klasa przyczepności na mokrej nawierzchni. Najwyższa jest oznaczona literką A. Krótsza droga hamowania o kilka metrów może uratować życie i pomóc uniknąć groźnego wypadku. Wybierając opony do samochodu, stawiaj na takie, które mają klasę A lub B. 

W oponach na długie trasy ważną rolę odgrywa konstrukcja bieżnika. Bardzo dobrze na długich odcinkach radzą sobie opony asymetryczne. Konstrukcja bieżnika świetnie odprowadza wodę, a w zakrętach charakteryzuje się doskonałą przyczepnością. Dzięki swojej konstrukcji zużycie mieszanki jest krótsze niż w przypadku innych modeli. Warto rozglądać się za letnimi oponami klasy średniej i premium. 

Opony symetryczne, mimo że nie gwarantują tak dobrej przyczepności, to przede wszystkim mają wyjątkowo niskie opory toczenia. Do samochodów osobowych z mniejszą pojemnością silnika sprawdzają się bardzo dobrze. Jeśli masz mały, kompaktowy samochód, którym podróżujesz na trasie, to symetryczna opona poradzi sobie bez większego kłopotu. 

Ostatnim, ale równie ważnym czynnikiem jest generowany hałas. Jadąc 140 km/h po autostradzie, źle dobrane ogumienie będzie bardzo uciążliwe dla kierowcy i pasażerów. Modele z wyższej półki cenowej osiągają 65-66 dB, co jest wynikiem świetnym. Około 68 dB w oponach klasy średniej jest do zaakceptowania. 

Opony całoroczne - czy warto? 

Opony całoroczne cieszą się dużym zainteresowaniem wśród osób szukających oszczędności. Jeden komplet opon na cały rok - brzmi dobrze, jednak w praktyce przyczepność, jak i opory toczenia są na zbyt słabym poziomie, aby myśleć o pokonywaniu długich odcinków. Opony całoroczne to dobry wybór do samochodów miejskich, które w ciągu roku pokonują niewielkie odległości. W innym przypadku taki zakup po prostu będzie nieopłacalny.  

Polecane modele opon letnich 

Opony letnie można znaleźć w bardzo różnych cenach, dlatego postanowiliśmy podzielić je na trzy segmenty. 

Opony letnie poniżej 200 zł 

Opony letnie poniżej 200 złotych wymusza na kierowcy pójście na pewne kompromisy. Przeważnie takie modele mają kiepskie opory toczenia, jednak generują niski hałas i oferują przyzwoitą przyczepność na mokrej nawierzchni. Oczywiście znajdziesz modele z lepszymi oporami toczenia, ale w takim wypadku pozostałe parametry będą najprawdopodobniej słabsze. 

Dunlop SP Sport 

Bardzo dobra opona, która udowadnia, że można kupić tani produkt z dobrą klasą przyczepności i niskimi oporami toczenia. Plusem modelu SP Sport jest również niski hałas na poziomie 68 dB. Każdy kierowca na długiej trasie doceni taki komplet ogumienia. 

Goodyear Efficient Grip 

Opona marki Goodyear ma przede wszystkim klasę przyczepności A oraz opory toczenia oznaczone literką B. To gwarancja, że będziesz w stanie zatrzymać samochód i zaoszczędzić nieco paliwa na długiej trasie. Hałas 69 dB nie jest idealny, jednak w cenie około 200 złotych to i tak wynik niezły. 

Opony letnie do 300 zł 

Opony letnie do 300 złotych są wybierane najchętniej. To doskonały kompromis pomiędzy dobrymi parametrami, a rozsądną ceną. 

Dębica Presto UHP 

Opony polskiego producenta na autostradach nie będą zbyt hałaśliwe. Zaledwie 66 dB jest bardzo dobrym wynikiem. Całkiem przyzwoita klasa oporu toczenia i rewelacyjna przyczepność na mokrej nawierzchni gwarantują bezpieczeństwo. 

Dunlop Sport Blueresponse

Dobry stosunek jakości do ceny. Tak w skrócie można opisać oponę Dunlop Sport Blueresponse. Mocną stroną jest bez dwóch zdań krótka droga hamowania zapewniona przez wysoką klasę przyczepności. Opona letnia nie należy do zbyt hałaśliwych, a asymetryczny bieżnik wpływa na niższe zużycie paliwa. 

Opony letnie do 500 zł 

W tym przedziale cenowym znajdziesz wysokiej jakości ogumienie przeznaczone dla kierowców pokonujących wiele kilometrów. Tego typu letnie opony świetnie sprawdzają się w samochodach z pojemnym silnikiem. 

Continental Contiecocontact 5 

Popularny model Continentala na tle konkurencji wyróżnia się nowym konturem opony, który bezpośrednio wpływa na straty energii, a co za tym idzie również spalanie. Dobra mieszanka obniża zużycie na trasie, a także dobrze spisuje się podczas hamowania. To kompletna opona w dobrej cenie.  

Michelin Energy Saver 

Opona letnia została zaprojektowana, aby zagwarantować użytkownikowi mniejsze zużycie paliwa. Zamiast sadzy stosowanej w produkcji, francuska firma postawiła na większą ilość krzemionki. To przekłada się na lepsze hamowanie i niższe opory toczenia. Warto zainwestować w tą oponę. Pieniądze zwrócą się szybciej niż ci się wydaje. 

Autor: Bartłomiej Mazurek