Nie każdą usterkę samochodu można naprawić na miejscu. W wielu przypadkach ratunkiem jest holowanie auta. Linę holowniczą można dostać niemal na każdej stacji benzynowej. Jak bezpiecznie holować samochód? Wyjaśniamy, jakie przepisy obowiązują w trakcie holowania oraz na co należy uważać.
Zasady obowiązujące podczas holowania ujęte są w przepisach kodeksu drogowego. Przede wszystkim należy pamiętać o tym, że zabronione jest holowanie samochodu z niesprawnym układem kierowniczym, hamulcowym i zawieszeniem. Jeśli jednak samochód holowany jest na sztywnym holu, dopuszczalne jest działanie hamulców na jednej osi. Maksymalna długość sztywnego holu to 3 m, natomiast luźna lina holownicza powinna mieć od 4 do 6 m.
Samochód holowany powinien być odpowiednio oznaczony. Po lewej stronie, w widocznym miejscu, powinien znaleźć się trójkąt ostrzegawczy, będący obowiązkowym wyposażeniem auta w Polsce. Zamocowanie trójkąta na zewnątrz pojazdu bywa trudne, dlatego warto wesprzeć się taśmą klejącą oraz opaskami samozaciskowymi. W warunkach niedostatecznej widoczności należy włączyć światła pozycyjne. Lina holownicza powinna mieć biało-czerwone oznaczenie, ewentualnie czerwoną lub żółtą chorągiewkę przewieszoną w połowie długości. Uchwyty liny muszą być skonstruowane w taki sposób, by niemożliwe było samoczynne wypięcie się liny.
Zanim podepniesz linę holowniczą do obu aut, zadbaj o odpowiednie oznaczenie holowanego pojazdu. Trójkąt ostrzegawczy powinien znaleźć się na zewnątrz pojazdu, więc umieszczenie go na podszybiu nie wchodzi w grę. Samochody oczywiście nie mają fabrycznych mocowań na trójkąt, więc musisz wykorzystać inne elementy konstrukcyjne auta, np. tylną klapę, wycieraczkę czy spojler. Syntetyczną linę holowniczą podepnij do ucha holowniczego wkręcanego w miejsce znajdujące się pod zaślepką. Ucho powinno znaleźć się na wyposażeniu samochodu i najczęściej umieszczane jest przez producenta w okolicach koła zapasowego. Upewnij się, że w twoim samochodzie jest na miejscu – auta używane bardzo często są pod tym względem wybrakowane. W samochodzie holującym można przymocować linę holowniczą do haka, ale tylko pod warunkiem, że uchwyt liny zostanie zabezpieczony przed spadnięciem.
Wybierając trasę przejazdu, warto wybrać mniej uczęszczane drogi o minimalnej liczbie skrzyżowań. Tandem składający się z auta holującego i holowanego powinien znaleźć się na prawym pasie drogi wielopasmowej. Manewry muszą być natomiast sygnalizowane przez oba pojazdy w tym samym momencie. Szczególną uwagę należy zachować na skrzyżowaniach i pasach. Piesi i inni kierujący mogą nie zauważyć liny, dlatego trzeba unikać stawania na pasach, drogach rowerowych czy skrzyżowaniach, jeśli w bezpiecznym miejscu nie zmieszczą się oba pojazdy.
Holowanie samochodu na autostradzie jest zabronione. Zgodnie z pkt. 2 ust. 5 art. 31 Kodeksu Drogowego mogą to robić jedynie specjalnie przeznaczone do tego holowniki i to tylko do najbliższego zjazdu lub parkingu. Co więc zrobić, gdy samochód popsuje się na autostradzie? Należy wówczas, o ile to możliwe i bezpieczne, zepchnąć pojazd na pas awaryjny, a następnie ustawić trójkąt ostrzegawczy w odległości 100 m od samochodu i włączyć światła awaryjne. Po zabezpieczeniu samochodu pozostaje jedynie wezwanie pomocy drogowej, która ściągnie samochód z jedni lawetą. Niedostosowanie się do zakazu grozi mandatem w wysokości 200 zł. Holowanie auta na drodze ekspresowej jest natomiast możliwe, przy zachowaniu maksymalnej prędkości 60 km/h. Należy jednak pamiętać, że ze względu na prędkości innych aut jest to niebezpieczne.
Jednym z ograniczeń związanych z holowaniem samochodu jest automatyczna skrzynia biegów. Aut wyposażonych w automatyczną przekładnię nie można holować, bo grozi to kosztowną awarią. W automatycznej skrzyni biegów nie wystarczy ustawić drążek zmiany biegów w pozycji neutralnej, bo brak smarowania skrzyni podczas holowania mógłby doprowadzić do zatarcia układu. Wynika to z faktu, że przekładnia smarowana jest ciśnieniowo, a przy niedziałającym silniku nie pracuje również układ smarowania.