Data modyfikacji:

Jakie opony letnie kupić? Poradnik dla początkujących

Każdego roku kierowcy wyczekują wiosną na moment zmiany opon na letnie. Koniecznie sprawdź, czy twój komplet opon nadaje się do dalszej jazdy. Jeśli nie, czeka cię zakup nowego ogumienia. Zobacz, jakie opony letnie wybrać.

opony

Jakie opony letnie wybrać?

Na odpowiednie zachowanie samochodu na drodze wpływa wiele czynników. Amortyzatory stabilizują samochód w trakcie skręcania, hamowania i pokonywania przeszkód, hamulce dbają o jak najskuteczniejsze zatrzymanie auta, a nad wszystkim czuwają elektroniczne systemy wspierające kierowcę, m.in. ABS, ASR czy ESP.

To jednak od stanu opon zależy, w jaki sposób zachowa się samochód. Opony są jedynym punktem stycznym samochodu z nawierzchnią i nawet najlepsze systemy bezpieczeństwa zawiodą, jeśli ogumienie nie zapewni odpowiedniej przyczepności. Dlatego ważne jest, aby wiedzieć, jakie będą dobre opony letnie.

Wybierając opony letnie, warto w pierwszej kolejności skupić się na tym, jak dany model poradził sobie w testach hamowania, pokonywania łuków, aquaplaningu czy przyspieszania. Informacje na temat opon znajdziesz w testach niezależnych ośrodków badawczych, m.in. ADAC, TCS, Auto Bild, czy ÖAMTC.

Dobre opony letnie to nie tylko przyczepność

Dobra przyczepność jest wprawdzie kluczowym parametrem, ale najlepsze opony letnie muszą sprostać także innym wymaganiom. W codziennej jeździe liczą się inne zalety opony, np. cicha praca, stabilność, trwałość czy efektywność paliwowa.

Zbyt miękkie opony mogłoby dobrze wypadać w testach, jednak jazda na nich byłaby uciążliwa. To m.in. dlatego nie zaleca się wykorzystywania starych opon zimowych latem na tzw. dotarcie. Opony zimowe wykonane są z mieszanki, która latem byłaby głośna i paliwożerna, a przy okazji obniżałaby stabilność samochodu.

Nie zapomnij także o tym, by sprawdzić indeks nośności oraz indeks prędkości na oznaczeniu opon letnich. To wartości uzależnione od masy twojego pojazdu oraz prędkości, z jakimi zamierzasz się poruszać. Każda producent ma obowiązek wyznaczyć limity opon, w ramach których zapewnia ona bezpieczeństwo.

Premium czy budżetowe: jakie opony letnie?

Wśród marek produkujących opony letnie można wyróżnić trzy główne kategorie cenowe: premium, średnie i budżetowe (ekonomiczne). Do marek premium można zaliczyć m.in. Pirelli, Michelin, Goodyear, Continental, Dunlop, Nokian czy Yokohama. W klasie średniej znajdują się marki: Kleber, Fulda, BFGoodrich, Hankook czy Falken. Wśród budżetowych firm produkujących opony letnie znajdziesz firmy: Sava, Barum, Dębica, Dayton, Nexen oraz Barum.

Jakie opony letnie wybrać? Jeśli cena nie gra roli, najlepsze opony letnie to premium. Flagowe produkty koncernów oponiarskich cechują się najlepszymi parametrami. Zapewniają najwyższe bezpieczeństwo, a przy tym są najtrwalsze, co w dłuższej perspektywie może przynieść korzyści finansowe.

Opony letnie premium dedykowane są do dużych i mocnych samochodów, np. SUV-ów lub samochodów sportowych. Rozważ ich zakup także wówczas, jeśli pokonujesz długie dystanse lub często poruszasz się z duża prędkością na autostradzie.

Opony klasy średniej zazwyczaj łączą sporą niższą cenę z zadowalającymi parametrami. Są stworzone do codziennej jazdy, a ich budowa zapewnia pełne bezpieczeństwo. Choć w testach ogumienia zajmują niższe pozycje, podczas zwykłej jazdy samochodem różnice mogą być niemal nieodczuwalne.

Kiedy natomiast wybrać opony budżetowe? Ekonomiczne opony letnie doskonale sprawdzą się np. w warunkach miejskich lub podczas sporadycznej jazdy. Budżetowe marki bardzo często należą do światowych gigantów, dlatego nie trzeba obawiać się złej jakości. W wielu przypadkach wykorzystują starsze wzory bieżnika, wycofane z asortymentu marek premium.

Ile kilometrów wytrzymują opony letnie?

Głównym wyznacznikiem zużycia opony jest starty bieżnik. Określona prawnie minimalna głębokość bieżnika opony letniej to 1.6 mm. Taka wartość jest jednak zbyt mała i przyjmuje się, że opony warto wymienić, gdy bieżnik ma 2-3 mm wysokości.

Jest to niezwykle ważne, ponieważ wraz ze ścieraniem się bieżnika zmniejsza się pojemność kanałów odprowadzających wodę. Oznacza to, że zużyte opony są bardziej narażone na akwaplanację, czyli poślizg kół na tafli wody. To bardzo groźne zjawisko.

Inne symptomy kwalifikujące oponę do wymiany to nierównomierne zużycie bieżnika, pęknięcia, bąble i odkształcenia wywołujące „bicie” koła. Ogumienie warto wymienić również po 10 lat od daty produkcji opony, nawet jeśli bieżnik jest stosunkowo duży. Po takim czasie mieszanka gumowa twardnieje i parcieje, a sama opona może zachować się nieprzewidywalnie.

Opony letnie czy wielosezonowe?

Coraz częstszym wyborem zamiast opon letnich są opony wielosezonowe. Czy warto na nie postawić? W teorii łączą zalety letnich i zimowych opon, dzięki czemu radzą sobie w każdych warunkach.

Praktyka pokazuje jednak, że większość modeli opon całorocznych to opony w gruncie rzeczy zimowe, dostosowane do jazdy w wyższych temperaturach. Upalnym latem będą więc spisywać się gorzej niż opony letnie, a ich zużycie będzie zdecydowanie szybsze.

Dla kogo opony całoroczne są więc dobrym wyborem? Przede wszystkim dla tych, którzy jeżdżą stosunkowo niewiele i poruszają się w łagodnym, płaskim terenie. Wybierając ten rodzaj ogumienia, unikniesz każdego roku dwukrotnej zmiany opon, a co za tym idzie – kolejek do wulkanizatora.

Dobrej jakości opony wielosezonowe powinny przetrwać ok. 5 lat. Jeśli jednak pokonujesz duże dystanse, rzędu 20-50 tys. km. rocznie, lepszym wyborem są dwa komplety opon dopasowane do sezonu.

Kiedy zmienić opony na letnie?

Ogólnie przyjęta zasada zmiany opon na letnie mówi, że do wulkanizatora można wybrać się w momencie, gdy średnia temperatura dzienna przekroczy 7 stopni C. Powyżej tej wartości opony zimowe tracą swoje właściwości, są zbyt miękkie i generują wyższe opory, co objawia się m.in. charakterystycznym szumem.

Zanim jednak zmienisz opony, sprawdź prognozę pogody – może się okazać, że wiosenne ocieplenie jest chwilowe i zbliżają się opady śniegu oraz przymrozki.