Data publikacji:

Jakie opony letnie wybrać – poradnik dla początkujących.


W życiu każdego początkującego kierowcy nadchodzi moment, kiedy trzeba pierwszy raz wymienić opony. Rozpoczynający się sezon wiosenny można również zauważyć u wulkanizatorów, gdzie kolejki do wymiany opon nagle rosną. Jeśli nie masz pojęcia o oponach, a nie chcesz prosić o przysługę jakiegoś doświadczonego kierowcy, to ten artykuł jest dla Ciebie. Należy pamiętać, że odpowiednio dobrane felgi i opony decydują o bezpieczeństwie jazdy. 

Jakie opony wybrać?


Jeśli nie mamy letnich opon, stoimy przed ważną decyzją. Tylko opony dopasowane do naszego samochodu i stylu jazdy mogą gwarantować odpowiednią przyczepność i krótką drogę hamowania. Należy pamiętać o wytycznych producenta pojazdu co do homogolowanych wymiarów kół. Informacje takie znajdziemy w instrukcji samochodu. Wszelkie odstępstwa od wytycznych należy skonsultować z fachowcem.  
Pierwsze na co zwracamy uwagę przy kupnie opon to cena. Jednak to nie ona powinna być najważniejsza przy wyborze, a charakterystyka ogumienia i rok produkcji. Opony, które leżą kilka sezonów w magazynach, mogą zużywać się podczas jazdy o wiele szybciej od opon nowych. Należy uważać również na najtańsze modele, gdyż zazwyczaj są one wyprodukowane z niskiej jakości materiałów. Zapewniają one mniejsze możliwe przebiegi na danym komplecie opon, mniejsze bezpieczeństwo na drodze oraz niższą ekonomię jazdy. 

Kiedy opony są już zużyte?


Decydującym parametrem o stanie opon jest grubość bieżnika. Na jego podstawie łatwo określić, czy dany komplet opon jest jeszcze zdatny do jazdy. Głębokość bieżnika w nowej oponie wynosi około 8 mm. Polskie prawo zakazuje jazdy na oponach z grubością bieżnika poniżej 1,6 mm. Jest to jednak wartość minimalna, przy której opona traci swoje właściwości i jazda na takim ogumieniu może być  niebezpieczna, szczególnie na mokrej nawierzchni. Producenci zalecają, aby wymieniać opony na nowe, gdy bieżnik będzie na poziomie 2-3 mm grubości. Warto również pamiętać o wieku opony, gdyż guma z wiekiem twardnieje, przez co przyczepność jest o wiele niższa. Przyjmuje się, że nie powinno się jeździć na oponach starszych niż 10 lat od daty produkcji.

Jaki segment cenowy wybrać?


Rynek opon cechuje się trzema segmentami cenowymi:


  • Bugdet-  klasa ekonomiczna
  • Medium – klasa średnia 
  • Premium – klasa wyższa

  • Dobranie odpowiedniego segmentu, poza czynnkiem cenowym, powinno być uzależnione od naszego stylu jazdy. Jeśli jeździmy wyłącznie po mieście, a nasz styl jazdy nie jest agresywny, możemy zdecydować się na klasę ekonomiczną, bądź średnią. Gdy jeździmy dynamicznie, często pokojemy dłuższe trasy, warto wtedy unikać opon z najtańszej półki. W klasie premium mamy pewność, że nasze opony są wyprodukowane z najnowszymi standardami, przez co nasz samochód będzie prowadził się dobrze w każdych warunkach drogowych i pogodowych.

    Kiedy zmienić opony na letnie?


    Ogólnie przyjęta zasada mówi, że zimowe opony tracą swoje właściwości przy temperaturze dziennej przekraczającej 7°C. Trzeba pamiętać, że pogoda w naszym klimacie jest zmienna, dlatego warto poczekać kilka dni więcej, gdy pogoda się ustabilizuje. W ten sposób zadbasz o większe bezpieczeństwo na drodze.


    Opony używane – czy się opłaca?


    Jeśli zamierzamy jeździć swoim obecnym samochodem maksymalnie przez rok, najrozsądniejszym wyjściem jest kupno opon używanych. Przy wyborze takich opon, najważniejsze jest, aby zakupić je z pewnego źródła. Nawet opony wyglądające dobrze na pierwszy rzut oka, mogą być niezdatne do jazdy. 
    W przypadku, gdy chcemy kupić opony na dłużej niż sezon, wybieranie opon używanych wiąże się ze zbyt dużym ryzykiem. 

    Dwie czy cztery opony?


    Polskie prawo dopuszcza posiadanie 2 rodzajów opon w pojeździe, jednak pod warunkiem, że na jednej osi znajdą się opony identyczne, posiadające ten sam indeks prędkości i nośności oraz takiej samej konstrukcji. Wyjątkiem są samochody z napędem na cztery koła, wtedy zaleca się wymianę wszystkich opon jednocześnie, aby uniknąć problemów z przenoszeniem napędu. Takie awarie bywają bardzo kosztowne, dlatego warto zaintestować w kupno identycznych opon na obie osie. 

    Przechowywanie opon


    Jest to badzo ważna kwestia, gdyż nieprawidłowe przechowywanie może spowodować uszkodzenie opon. Trzeba pamietać, aby opony przechowywać w miarę suchym i ciepłym miejscu. Gdy przechowujemy wyłącznie ogumienie, należy je ustawić w pozycji pionowej i raz na około miesiąc obrócić je, aby nie odkształciły się. Można również zakupić stojak do opon. W sytuacji gdy chcemy schować felgi z założonymi oponami, należy je przechowywać poziomo, kładąc jedną na drugą.  
    Jeśli nie posiadamy wystarczająco wolnego miejsca w garażu bądź piwnicy, możemy skorzystać z opcji tzw. hotelu dla opon. Za odpowiednią opłatą możemy zostawić opony u niektórych wulkanizatorów, a tym samym będziemy pewni, że nasze opony będą gotowe na następny sezon. 
    Autor: Piotr Węgłowski
    

    Opony letnie

    Goodyear Efficientgrip Performance 205/55R16 91V

    od 220,00 zł‚
    Goodyear
    Opinia od lukic20112017-07-22 Przejechałem ok 10 tys km i te opony naprawdę obniżają poziom spalania. Generalnie kupując opony trochę w to nie wierzyłem bo jak zwykłe opony mogą przecież obniżyć spalanie a tu miłe zaskoczenie. W trasie nigdy nie mogłem zejść poniżej 5,2 a tutaj 4,5 l/100 - rewelka! Przyczepność na wysokim poziomie, dobrze kleją się do powierzchni. Minusem...

    Dunlop Sport Bluresponse 205/55R16 91V

    od 218,00 zł‚
    Dunlop
    Opinia od Przemek2017-04-11 Generalnie ok, ale zauważyłem, że czasami na mokrej nawierzchni opony delikatnie wpadają w poślizg, nie wiem czy to przez "Made in Poland", ale jestem pod tym kątem zawiedziony. Poprzednie opony FastResponse również Dunlopa nie miały takiego problemu lub nie rzucał się on tak bardzo w oczy. Dodam, że wcześniej oraz teraźniejsze Dunlopy posiadały...

    Uniroyal Rainsport 3 205/55R16 91V

    od 200,48 zł‚
    Uniroyal
    Opinia od Leszek2015-03-16 Rok temu zakupiłem, komplet tych opon. Teraz zakupiłem ponownie dwie, niestety przez polskie drogi jedną oponę zajechałem do łysa ( skrzywiony amor po dziurze). Na oponach przejechałem ok 20 tys km. Uważam je za bardzo dobre opony, cena - jakość , super. Na mokrym rewelacyjnie trzymają się drogi, nawet jak zacznie padać deszcz nie zmieniam...

    Federal Ss-595 225/55R17 97W

    od 83,00 zł‚
    Federal
    Opinia od Mario Big Red2017-11-21 opony na tor ale warunkowo mogą być na ulicy mega przyczepność po rozgrzaniu - mocny kord b dobra jakość wykonania

    Dunlop Sp Sport Bluresponse 195/65R15 91H

    od 191,00 zł‚
    Dunlop
    Opinia od adas012014-02-19 dobre opony do jazdy samodzielnie - z rodziną już gorzej, bo po zmianie z Uniroyali Rainexpert zrobiło się naprawdę twardo - wręcz niekomfortowo poza tym w stosunku do Uni Rainexpert: b. cicho, mniejsze opory toczenia (da się stwierdzić po przejechaniu całego baku na autostradzie, widzącym mniejsze spalanie w ciągle zmiennym ruchu miejskim...

    Goodyear Efficientgrip Performance 195/65R15 91H

    od 186,37 zł‚
    Goodyear
    Opinia od Kuba2015-05-20 Jeżdżę na tych laczkach m-c i muszę powiedzieć, że to najlepsze opony na jakich jeździłem dotychczas. Rocznie robię około 30 tys więc mam porównanie. Wcześniej zdzierałem Micheliny, Firestony, Baruumy, Hankooki. Auto na tych Gripach leci jak po sznurku, świetnie trzyma na suchym, a chyba jeszcze lepiej na mokrym - to pewnie złudzenie ponieważ...

    Dębica PRESTO HP 205/55R16 91H

    od 168,00 zł‚
    Dębica
    Opinia od przybini2016-04-21 Zdecydowanie określę je jako ciche. Trzymanie na suchych zakrętach bez problemu, na mokrych nieco gorzej ale w spodziewany sposób. Na pewno nie są to opony sportowe ale w tej cenie wg. mnie ciężko znaleźć ogólnie lepsze.

    Continental Contipremiumcont 5 205/55R16 91V Fr

    od 255,85 zł‚
    Continental
    Opinia od Kry2017-12-15 C-czepliwość, O- odporność, N-nieporównywalne, T-trwałe, I-idealne. N-nośna, E-ekonomia, N-niezastąpione, T-twarde, A-antypoślizgowe, L- luksusowe. C-cudne, O-odpowiednie, N- nadzwyczajne, T- testowane, I-inteligentne, P-pewne, R-rewelacyjne, E-efektywne, M-miarowe, I-interesujące, U-unikatowe,...
     

    Opony całoroczne

    Dębica Navigator 2 195/65R15 91T

    4,44 77 głosów
    Dębica
    Opinia od Robert2009-03-27 Właściwie trzeci sezon opony Navigator 2 są w użytkowaniu w mojej rodzinie, ale dopiero teraz po tej zimie mogę powiedzieć, że wydawanie pieniędzy na dwa komplety to bzdura. Opona porównywalna z oponami letnimi jak i zimowymi za ponad 200zł/szt. A jest uniwersalna. Wiem, że takie opony źle się teraz już kojarzą, ale ja właśnie zamówiłem 4...

    Kleber Quadraxer2 205/55R16 91H

    4,50 5 głosów
    Kleber
    Opinia od Maciej2016-12-01 Jeżdżę Seatem Leonem z oponami w rozmiarze 205/55/16 Przebieg na Kleberach Quadraxer 2 – około 2000 km PLLUSY Opona idealnie sprawdza się na wilgotnej lub mokrej nawierzchni w okresie jesienno-zimowym. Trudno ją w takich warunkach wytrącić z równowagi. Odpompowuje praktycznie całą wodę spod kół. Dynamiczna jazda w takich warunkach? Żaden...

    Michelin Crossclimate+ 205/55R16 94V Xl

    4,19 47 głosów
    Michelin
    Opinia od Adrian S.2016-03-02 Michelin CrossClimate to opona nowa na rynku jak również pierwsza letnia z homologacją zimową jaką przyszło mi posiadać. Nie oceniałem jedynie parametru jakim jest wytrzymałość opony gdyż użytkuję ją zbyt krótko aby w tej kwestii się rozpisywać. Nie jest to tani produkt lecz nie uważam jednocześnie aby cena była nieadekwatna do jakości i...

    Dębica Navigator 2 175/65R14 82T

    4,51 65 głosów
    Dębica
    Opinia od Daniel2014-09-24 Jeżdżę na tym bieżniku od lat 90. Miewałem zimówki i z porównania wniosek nasuwa się jeden - Navigator (Vector u GoodYear'a) jest lepszy od tanich zimówek. Dla kierowców jeżdżących zgodnie z przepisami samochodami (w mojej ocenie) do 1500 kg masy jest to bardzo rozsądny wybór. Opona jest cicha. Bardzo dobre zachowanie w wodzie i śniegu. Czynnik...

    Michelin Crossclimate+ 225/45R17 94W Xl

    5,00 1 głos
    Michelin
    Opinia od AW2016-11-21 Fajne opony. W tej cenie chyba najlepszy wybór. Czekam na śnieg. Na mokrym ok. Hamują żyleta.

    Michelin Crossclimate+ 205/55R16 91H

    5,00 2 głosy
    Michelin
    Opinia od mpmc2017-12-13 Zima teraz niestraszna