Najlepsze gry karciane, czyli rozrywka dla każdego

Odnajdź drogę w Kotobiryncie, zostań gangsterem zagarniającym najwięcej szmalu, graj na zwłokę, będąc sabotażystą, przetestuj swój refleks w grze Jungle speed i zostań przewodniczącym stołu, przy którym zasiada Loża szyderców. Gra w dzisiejszych czasach kojarzy się z rozrywką wirtualną, ale jeżeli poszukujesz rozrywki niezwiązanej z elektroniką, ten artykuł jest właśnie dla ciebie. 

Karty w dłoń!


Rynek gier karcianych i planszowych rozwija się wyjątkowo prężnie, co wynika bezpośrednio z popytu na rozrywkę będącą alternatywą dla przesiadywania przed komputerem. W dobie mediów społecznościowych i częściowego przeniesienia życia do wirtualnej rzeczywistości możliwość spotkania się w gronie najbliższych znajomych w atmosferze rywalizacji i wyzwań intelektualnych staje się tym bardziej atrakcyjna. 

Nie martwcie się, nie musimy sięgać po tak oklepane tytuły, jak Chińczyk czy Eurobusiness. Spektrum rodzajów gier karcianych jest tak szerokie, że z pewnością każdy znajdzie coś dla siebie. Słyszeliście kiedyś o takiej grze, jak Kotobirynt? Sabotażysta?

Gra równie bezczelna co wciągająca, czyli Loża szyderców? Gra finansowa, w której nie zawsze postępuje się legalnie, czyli Szmal? Zapraszam do przeglądu wybranych gier karcianych, w których w graczy mogą wcielić się zarówno dzieci, jak i dorośli.

Kotobirynt — karcianka nie tylko dla najmłodszych

Głównym celem gry jest zdobycie jak największej liczby punktów przez pomoc zagubionym kotkom w znalezieniu drogi do swoich opiekunów. Głównymi elementami gry jest 15 kart kotów oraz 26 tak zwanych kart kanałów, które tworzą planszę rozgrywki w tytułowym kotobiryncie.

Przed rozpoczęciem gry należy ułożyć karty kanałów w kwadrat o boku złożonym z czterech kart. Karty należy rozkładać losowo, oprócz dwóch kart w prawym górnym i lewym dolnym rogu, obok których należy umieścić karty opiekunów. Pozostałe karty kanałów należy potasować i odłożyć na osobną talię, tak aby były odkryte.

 Karty kotów także odkładamy na osobną talię, jednak wierzchem do spodu. Rozgrywkę rozpoczyna gracz, który jako ostatni widział czarnego kota.
Kolejność graczy wyznacza ruch wskazówek zegara. Podobnie jak w innej znanej grze karcianej Sabotażysta, gra ta polega na takim obracaniu kartami kanałów bądź dokładaniu nowych, aby znaleźć nieprzerwaną drogę od karty kotka do karty opiekuna.

 Karta uratowanego kotka wraz z odpowiednią liczbą punktów przechodzi wtedy w posiadanie gracza, który doprowadził go do opiekuna. Gra toczy się do momentu uratowania wszystkich kotów, wtedy też podlicza się punktację. Gracz z największą liczbą punktów wygrywa. 

Kotobirynt jest cudowną grą, która z założenia trafić miała przede wszystkim do dzieci. Oprócz kolorowych, przykuwających uwagę i świetnie zaprojektowanych graficznie kart gra oferuje możliwości rozwijania umiejętności obserwowania i planowania. Jej proste zasady i losowość powodująca różnorodność kolejnych rozgrywek z pewnością przypadną do gustu nie tylko najmłodszym.

Jungle speed — gra oparta na refleksie

Jeżeli myśleliście, że w grach karcianych nie występują elementy ruchu i skoordynowania, koniecznie zwróćcie uwagę na grę Jungle speed. Zdecydowanym atutem tej przeznaczonej dla nawet kilkunastu osób karcianki jest brak konieczności organizowania dużej przestrzeni na grę.

 Gra zapakowana jest w designerski woreczek, który z łatwością można schować nawet do małego plecaka. W grze Jungle speed chodzi o to, by jak najszybciej pozbyć się swojej talii kart, z których każda ozdobiona jest odpowiednim symbolem. 

Każdy gracz w turze po kolei zdecydowanym ruchem odsłania kartę ze swojego stosu i kładzie ją na stole. Jeżeli co najmniej dwoje graczy wyłoży na stół kartę z takim samym wzorem, następuje pojedynek polegający na jak najszybszym złapaniu stojącego po środku totemu. Gracz, który przegrał pojedynek, zabiera ze stołu wyłożone przez siebie karty oraz karty przeciwnika i dokłada je od spodu do swojej talii.

W zestawie do gry znajdują się także karty specjalne, które uatrakcyjniają i zwiększają wariantowość rozgrywki. Przejrzyste reguły sprawiają, że w Jungle speed gra coraz więcej ludzi ze wszystkich przedziałów wiekowych.

Sabotażysta — gra dla lubiących kombinować

Dla wielu ludzi najlepszą formą osiągnięcia zamierzonego celu jest współpraca. Jeżeli poszukujecie gry karcianej z elementami działania w zespole, polecam tytuł Sabotażysta. Gra ta pozwala nam wcielić się w krasnoludki zręcznie kopiące długie tunele w ziemi w poszukiwaniu złota.

Taki też jest cel tej gry — znalezienie drogi do baryłki złota. Przed rozpoczęciem rozgrywki gracze losują jedną spośród kart, które warunkować będą dla nich cel gry. Los pozwoli wcielić się nam w rolę kopaczy bądź sabotażystów. Tych drugich jest zawsze mniej od krasnali chcących dostać się do złota, a ich rolą w grze jest uniemożliwienie im zrealizowania celu. 

Sednem całej zabawy jest to, że nikt nie wie, czy inny gracz jest kopaczem, któremu zależy na dotarciu do złota, czy próbującym nie zdemaskować się sabotażystą. Gra, podobnie jak w przypadku gry Kotobirynt, polega na przemyślanym układaniu kart tunelu w taki sposób, aby pomóc lub zaszkodzić górniczej ekspedycji.

Dodatkowe emocje zapewniają obecne w zestawie karty akcji, dzięki którym gracze będą mogli czasowo wyeliminować z rozgrywki bądź reaktywować osoby, co do których mają podejrzenia przynależności do innego obozu. 

Sabotażysta jest grą najlepiej sprawdzającą się przy większej liczbie graczy (6‒10 osób), gwarantując tym samym lawinę emocji, domysłów, i subtelnie nawiązanych sojuszy. Ta gra karciana zapewnia wspaniałą rozrywkę na długi czas, a duża liczba wariantów sprawia, że rozgrywka nigdy nie jest taka sama. 

Szmal — gra o kasę

Jeśli poszukujecie mocniejszych wrażeń i nie w smak jest wam ratowanie zagubionych kotków bądź drążenie tuneli w górach, na pomoc przychodzi gra pod nieskomplikowanym tytułem Szmal. Gra ta według producenta kierowana jest do odbiorców powyżej 14. roku życia i patrząc na poruszaną w niej tematykę, trudno się temu dziwić. 

W trakcie rozgrywki wcielamy się w postać gangstera, którego jedynym celem jest zebranie jak największej ilości tytułowego szmalu. Gra tocząca się w realiach przestępczego półświatka i przeznaczona dla 2 do 5 osób jest wysoce strategiczna i nieprzewidywalna, a jej losowość powoduje, że rozgrywki bardzo różnią się od siebie.

W zestawie do gry znajdziemy trzy rodzaje kart: karty posiadłości i miejsc, pozwalające nam pomnożyć swój majątek, karty sylwetek gangsterów, dające pozytywny lub negatywny efekt, oraz karty akcji, dzięki którym możliwe są interakcje z innymi graczami. Rozgrywka składa się z 12 rund, z których każda podzielona jest na cztery fazy:

1. Wybrania karty z talii i dodania jej do swojej ręki.
2. Zagrania wybranej karty z ręki.
3. Wykonania akcji wskazanej na zagranej wcześniej karcie.
4. Rozliczenia.

Brzmi banalnie, jednak w rzeczywistości trzeba sporo kombinować, aby skutecznie zaszkodzić naszym konkurentom i przejąć ich szmal. Gra wygrana jest przez gangstera, który po 12 rundach  będzie mieć najwięcej pieniędzy. 

Jeżeli szukacie gry karcianej do wypełnienia czasu dzieci po niedzielnym obiedzie z rodziną, z pewnością nie będzie to Szmal. Gra ta jednak doskonale nadaje się na spotkania ze znajomymi i  będzie nietuzinkowym gwoździem programu każdej domówki.

Loża szyderców — gra depcząca tabu

Jeżeli jesteśmy już przy imprezach, poznajmy grę, która z założenia została stworzona na tę właśnie okoliczność. Loża szyderców to gra genialna w swej prostocie i stworzona dla tych, którzy z szydzenia uczynili sztukę.

Jest to tytuł przeznaczony dla graczy powyżej 16. roku życia, a głównym celem rozgrywki jest ułożenie najlepszego szyderstwa z karty pytania i wybranej przez siebie karty odpowiedzi.

Loża szyderców — gra poprzedzona jest wyborem ochotnika do pełnienia funkcji sędziego. Rozgrywka zaczyna się od rozdania każdemu graczowi dziewięciu kart odpowiedzi. Na kartach tych zapisane są teksty będące soczystymi odpowiedziami na zapisane na kartach pytań zalążki szydery. Sędzia wybiera kartę z talii z pytaniami i czyta jej treść na głos.

 Zadaniem graczy jest wybranie spośród swoich kart najbardziej błyskotliwej, ziejącej czarnym humorem kontynuacji zapisu z karty pytania i położenie jej na stole w taki sposób, aby tekst nie był widoczny dla innych graczy.

 Następnie sędzia zbiera wybrane przez graczy karty, tasuje je i po kolei odczytuje na głos tekst z karty pytania uzupełniony o teksty z wybranych kart graczy. Twórca najcelniejszej szydery zabiera kartę pytania ze stołu, otrzymując tym samym punkt. 

Rozgrywka trwa 13 rund, a zdobywca największej liczby punktów zostaje Przewodniczącym Loży szyderców. Gra gwarantuje pokaźną dawkę czarnego humoru.

Podobne artykuły

Ostatnio dodane artykuły