Data publikacji:

Brak ogrzewania w samochodzie? Co jest przyczyną?

Brak ogrzewania w samochodzie oznacza nie tylko mniejszy komfort jazdy, ale i wiele innych problemów. Nieprawidłowo działające ogrzewanie może chociażby utrudnić usuwanie pary wodnej z szyb czy wilgoci z kabiny pasażerskiej, co w konsekwencji doprowadzi do rozwoju pleśni. Jakie są najczęstsze przyczyny braku ogrzewania samochodowego?
brak ogrzewania w samochodzie

Brak ogrzewania w aucie – z czego wynika problem?

Trudno wyobrazić sobie jazdę samochodem na mrozie bez ogrzewania. Współczesne auta mają bardzo wydajny system ogrzewania, i to nawet te wyposażone w silnik wysokoprężny.
Nowoczesne diesle wspomagane są grzałką elektryczną, która podgrzewa płyn chłodniczy tuż po uruchomieniu silnika. Trzeba bowiem wiedzieć, że ciepło wpadające do kabiny pasażerskiej pochodzi właśnie z gorącego płynu chłodniczego. Jest ono odprowadzane z silnika do płynu chłodniczego i latem gorący płyn schładzany jest w chłodnicy, a zimą trafia do nagrzewnicy, która odpowiada za ogrzewanie wnętrza.
Brak ogrzewania w samochodzie to znak, że nagrzewnica do samochodu nie pracuje prawidłowo, bowiem niemożliwe jest, aby silnik podczas pracy pozostawał cały czas zimny. Jakie są najczęstsze powody problemów z ogrzewaniem samochodowym?

Najczęstsze przyczyny braku ogrzewania w aucie

Brak płynu chłodniczego

Jeśli zauważysz, że ogrzewanie samochodowe nie działa prawidłowo, od razu skontroluj poziom płynu chłodniczego. Płyn ten jest nośnikiem ciepła i zasila nagrzewnicę, więc w momencie gdy go braknie, ogrzewanie nie będzie działać. Oczywiście ma to również inne skutki i może doprowadzić do przegrzania silnika, dlatego nie warto bagatelizować tych objawów.
Wyciek płynu chłodniczego możesz zauważyć po zaciekach na miejscu parkingowym, ale nie tylko. Czasem wyciekający płyn trafia do wnętrza samochodu, co można zauważyć po charakterystycznym zapachu płynu. Gdy płyn wycieka z nagrzewnicy, może uszkodzić także elektronikę znajdującą się w pobliżu kokpitu oraz tapicerkę na podłodze samochodu. Pamiętaj o regularnej wymianie płyny chłodniczego.

Zapowietrzona lub zatkana nagrzewnica

Jeśli problemy z ogrzewaniem wystąpiły tuż po wymianie płynu chłodniczego, warto sprawdzić, czy układ nie jest zapowietrzony. Powietrze zgromadzone w nagrzewnicy może sprawić, że będzie ona mniej wydajna lub całkiem niesprawna.
Podobnie stanie się w przypadku zatkania nagrzewnicy, np. po zakamienieniu lub mechanicznym uszkodzeniu. Sporym problemem bywa także zamarznięcie płynu chłodniczego w układzie, dlatego warto regularnie kontrolować temperaturę krzepnięcia płynu. Można to zrobić specjalnym testerem, bez wizyty w serwisie samochodowym.

Awaria termostatu

Jeśli ogrzewanie działa nieskutecznie lub kabina rozgrzewa się dopiero po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów, winowajcą może być uszkodzony termostat. Odpowiada on za otwieranie i zamykanie małego oraz dużego obiegu wody, dzięki czemu ułatwia nagrzewanie się silnika. Tuż po rozruchu chłodziwo przepływa bowiem jedynie przez silnik, pompę, nagrzewnicę i kilka innych elementów, dzięki czemu silnik może szybko rozgrzać się do temperatury roboczej. Po jej osiągnięciu włącza się duży obieg, czyli ten wykorzystujący chłodnicę samochodową.
Awaria termostatu może sprawić, że płyn chłodniczy cały czas pracuje w dużym obiegu. Efektem jest ciągłe niedogrzanie silnika i problem z ogrzewaniem samochodowym.

Awaria dmuchawy

Czy po włączeniu ogrzewania słyszysz, jak pracuje nawiew? Jeśli nie, najprawdopodobniej doszło do awarii dmuchawy. Typowa przyczyna usterki to zatarty lub spalony silnik elektryczny napędzający dmuchawę, ale mogło dojść także do zwykłego przepalenia bezpiecznika – warto to sprawdzić przed wizytą u mechanika.
Jeśli jednak dmuchawa działa, ale z kratek wentylacyjnych nie wypływa silny strumień powietrza, sprawdź, czy układ wentylacji jest drożny. Zatkana kratka wlotu powietrza do kabiny lub zapchany filtr kabinowy mogą utrudnić działanie wentylacji i ogrzewania.
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Szymon Sonik