Data publikacji:

Dlaczego smartwatch nie łączy się z telefonem?

Smartwatche stały się w szybkim tempie jednym z najczęściej używanych elektronicznych gadżetów, zadając morderczy cios w stronę klasycznych zegarków, które są obecnie już tylko niszowymi produktami dla zainteresowanych nimi kolekcjonerów. O sukcesie urządzeń zadecydowały nie tylko ich możliwości techniczne, bogaty zestaw sensorów oraz trybów sportowych, ale także łatwość użytkownika. Niestety, nawet najlepsze modele na rynku potrafią jednak napsuć nam krwi. Z tego też powodu wielu właścicieli zadaje sobie to samo pytanie, dlaczego mój smartwatch nie łączy się z telefonem. Postarajmy znaleźć się na nie odpowiedź.
Dlaczego smartwatch nie łączy się z telefonem?
Czy smartwatch działa bez telefonu? Tak, ale smartwatche tracą dużą część swojej funkcjonalności, gdy nie mogą poprawnie skomunikować się ze smartfonem. Dzięki telefonowi zainstalowane na nich aplikacje mają dostęp nie tylko do GPS-a, ale także internetu, pozwalającego chociażby na pobieranie aktualizacji oprogramowania. Bez połączenie nie otrzymamy też dokładnych informacji pochodzących od sensorów biometrycznych. Większość zbieranych danych jest tradycyjnie dostępna z poziomu aplikacji mobilnej. Wynika to oczywiście z ograniczeń technicznych gadżetu, którego niewielki ekran nie poradziłby sobie z wykresami oraz dużą ilością linijek tekstu. Gdy dochodzi do problemów z połączeniem zaczynamy się szybko irytować.

Smartwatch nie komunikuje się ze smartfonem – najczęstsze przyczyny

Smartfon ze smartwatchem „rozmawiają ze sobą” za pomocą radiowego protokołu komunikacyjnego Bluetooth, używanego przez dziesiątki różnych urządzeń. Niemożność nawiązania połączenia lub jego przerywanie są najczęstszymi problemami posiadaczy inteligentnych zegarków. Zobaczmy więc, co za nimi stoi.

Wyłączona komunikacja Bluetooth

Jak połączyć smartwatch z telefonem?Nawet osoby niezwykle dobrze obracające się w świecie nowych technologii mogą popełnić ten błąd, który skutkuje przerwaniem połączenia pomiędzy smartfonem a smartwatchem. Chodzi oczywiście o wyłączenie komunikacji Bluetooth w telefonie. Ikona odpowiadająca za tę funkcję znajduje się w menu ekranowym i bardzo łatwo przez przypadek jej dotknąć. Zanim zaczniemy więc szukać innych rozwiązań, warto wpierw przekonać się, czy ta opcja jest aktywna.
To samo tyczy się smartwatcha, choć tutaj Bluetooth będzie najczęściej wyłączone np. po aktualizacji oprogramowania lub systemu. Funkcję znajdziemy w menu konfiguracji urządzenia, w opcjach odpowiedzialnych, jakżeby inaczej, za komunikację.

Włączony Tryb samolotowy w telefonie

Tryb samolotowy, jak sama nazwa wskazuje, przeznaczony jest dla posiadaczy smartfonów, którzy podróżują tym środkiem transportu. Dla bezpieczeństwa po jego aktywacji urządzenie wyłącza lub ogranicza komunikację radiową, co zatrzymuje również Bluetooth. Normalnie z funkcji korzystamy tylko okazjonalnie. Jej ikona także jest często domyślnie obecna w menu startowym telefonu i nieraz kompletnie niezauważanie uruchamiamy ją przez przypadek. Nie zaszkodzi więc sprawdzić, czy nie jest aktywna.

Smartwatch gubi połączenie z powodu zbyt dużej odległości od telefonu lub zakłóceń

To oczywista przyczyna braku połączenia. Nie powinniśmy się więc dziwić, gdy transmisja danych zostaje przerwana, gdy oddalimy się za bardzo od telefonu. Teoretycznie maksymalny zasięg Bluetooth to około 10 metrów, w praktyce na połączenie może wpływać wiele czynników. W domu ograniczają je np. bardzo grube ściany i stropy, jak również inne fizyczne przeszkody. W bardzo rzadkich przypadkach na komunikację wpłynie też duże zagęszczenie innych sygnałów radiowych, pochodzących od sieci Wi-Fi.

Smartwatch jest sparowany z innym urządzeniem

Inteligentne zegarki jednocześnie mogą być skomunikowane przez Bluetooth tylko z jednym urządzeniem mobilnym. Warto więc przekonać się, czy smartwatch próbuje połączyć się z aktualnie używanym sprzętem. Sprawdzimy to w opcjach Bluetooth.

Nieaktualna wersja systemu operacyjnego na telefonie

Nowe smartwatche nie połączą się z telefonami wyposażonymi w starsze i niewspierane już wersje systemów operacyjnych Android i iOS. Informacje o tym, jaką edycję OS-a musimy mieć zainstalowaną, by korzystać z zegarka, znajdziemy w jego dokumentacji technicznej oraz często też na pudełku.

Smartwatch nie komunikuje się ze smartfonem – uniwersalne sposoby na zaradzenie problemowi

W wypadku gdy żadna z powyższych wskazówek nie okazuje się przydatna, w następnej kolejności warto wypróbować kilka ogólnych metod na przywrócenie komunikacji.

Ponowne sparowanie urządzeń

Bardzo często problem rozwiąże ponowne sparowanie smartwatcha i telefonu. Nierzadko przerywane połączenie jest bowiem wynikiem aktualizacji oprogramowania lub instalacji nowych aplikacji, które wpływają w niespodziewany sposób na funkcjonowanie sprzętu.

Zrestartowanie obu urządzeń

Nie zaszkodzi też ponownie uruchomić zegarek i telefon – oczyszcza to ich pamięć tymczasową i niweluje trudne do zidentyfikowania błędy w jego działaniu.

Włącza i wyłącz na chwile tryb samolotowy

Ta „sztuczka” czasami pomaga w problemach komunikacyjnych, resetując na krótko połączenie Bluetooth bez jego całkowitego wyłączania.
Jeżeli wszystkie metody zawiodą, problem może tkwić głębiej w oprogramowaniu konkretnych modeli sprzętu. Warto sprawdzić fora internetowe i przekonać się, czy inni użytkownicy zmagają się z takimi samymi przeszkodami i jak sobie z nimi radzą.
Zdjęcie: Envato Elements